Hovböldshål

Mirraya

Trådstartare
För en tid sedan var jag ju superorolig för min häst som gick så konstigt... Slet ut jourveterinären en lördag för att konstatera en hovböld... :smirk:

Men, nu till frågan... hade det bara konstaterats hovböld och lagts om så hade den ju förr eller senare kommit ut och sedan hade problemet varit ur världen...eller hoven..;)
Men, nu var det en attans snabb veterinär som i ett oövervakat ögonblick han börja kniva och gå på hovböldsjakt i sulan samtidigt som hon säger "ja... det här är jag ju inte så bra på hö hö" :crazy: Hon kom inte ända till bölden dock, den sitter mellan traktstöd och sula bak i trakten och högt upp, väntades komma ut i kronranden. Hon fick gå med jodopax omslag och silvervattenomslag och sen 11dagar senare när jag ska göra rent "veterinärgropen" så smoff så försvann hovkratsen in och blod rann ut.. Antar att det är bölden vi tog oss in i... Det är ju bra att den är ute, men nu har vi ju ett hål i hoven!!
Gjorde rent och lade ett omslag så fint så fint... men nästa dag hade det släppt och hon gick utan:o Nu går hon och en anna häst i en gräshage men ändå - smuts kommer ju in och det ser ut som att ett "tomrum" fortsätter längs traktstödet.... Vad gör man :confused:

Jag vill ju hellst bara låta det vara och läka, men inte att det ska komma in bakterier och där jag inte kommer åt att hålla rent?!?! Jag vill inte gräva upphålet och ha ett öppet sår under hoven..?:eek:

Någon som haft en urgrävd hovböld? Hur gjorde ni? Hur lång tid tog det innan det läkte??
 
Sv: Hovböldshål

svarade på det andra inlägget som detta är en kopia av..
 
Sv: Hovböldshål

Tja, jag vet egentligen inte så mycket om detta. Men kan berätta om hur min hovslagare gjort med min böld.

Den satt ganska långt fram i tån. Iallafall grävde hon upp den så blod och var kom ut. Hästen fick sedan gå med joxopaxomslag i två dagar (utan sko). Sedan sattes ny sko på med sula och under sula la hon något "klet" soulpack eller något liknande. det skulle iallafall vara decifinerande. Samma dag som nya skon kom på var hästen ohalt och är så fortfarande.
 
Sv: Hovböldshål

Hej.. läste ditt inlägg..

Inga bärande väggar är borta, "hålet" är i sulan, precis vid traktstödet, mellan traktstöd och hovvägg... Lätt att förklara utan bild :crazy:

Ja tänkte ringa veterinären som var här... eller kanske inte förresten, ringer nog en annan ;)
 
Sv: Hovböldshål

Ja... då vet man ju inte hur lång tid det tog innan det läkte.. Sen kanske den bölden var i själva sulan? Den här tycks ha suttit "innanför sulan" precis...

Jag har ju jodopaxomslag nu, men som igår hade det ju tillat bort gaddäm :devil: ! Men...... får väl lägga om det igen åsså får hon ha booten över helt enkellt. :idea:
Får ta in henne och ta av den i boxen några timmar så hon får lufta... då borde hon kunna ha det så i ett par dagar...? Hmm..?

Halt eller öm har hon inte varit sedan veterinären var uppe första gången. Inge svullen eller varm ens.. HÅLET kanske är att överdriva.. det är ca 5x5mm.. och i det så är det ett hovkratsbrett "hålrum" som ser ut att försvinna frammåt längs traktstödet...
 
Senast ändrad:
Sv: Hovböldshål

Min hovslagare stoppade in något bomullsliknande med något medel på (vet inte om det var jodopax eller sårsprey eller liknande). Var ju kanske inget bra svar. Men min pålle hade det här i så inget smuts kunde komma in. Kan ju säga oxå att det var väl kretat ca 1-1,5 cm in i hoven. Inte jättedjupt.

Jag hade nog ringt till en hovslagare först. Frågat vad de tycker man ska göra!

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Hovböldshål

Skära rent och gipsa.
Du skall vara glad att veterinären grävde hål.
Går bölden fel så kan hela hoven stryka med i processen.
Och då så har du inte längre någon häst.

När du har gipsat om några gånger så kan du ta ut en hovslagare som gipsar igen hålet och skor med sula.
Du behöver en veterinär för att kunna gräva ut hålet.
För antagligen så behöver hästen bli bedövad.

Ta du ut samma veterinär som sist.
Så skall du se att det blir bra efter ett tag.
 
Sv: Hovböldshål

Mirraya skrev:
Hur lång tid tog det innan det läkte??
Det läks inte i vanlig mening.
Det växer ut.
Det kan ta upp till ett år.
Under den tiden kan man behöva gipsa och specialsko.
Om man inte sköter hålet så kan hoven ruttna och falla av eller slluta att växa.

Risken med att gör som du ville från början - bara lämna det för att det skall läka ut - är att bölden kan sprida sig under hela hovkapseln och då kan hoven ramla bort.
 
Sv: Hovböldshål

Ring din hovslagare och diskutera vad som behöver göras med din häst .

Ta och skölj hålet med jodsprit och stoppa sedan in en drängt tuss gasbinda eller dyligt med JODSPRIT i hålet för att skydda så inte jorde/lera kommer in i hålet och byt den varefter i väntan på att din hovis kommer ut ..
Vill inte hovis ta tag i hovbölden och är osäker åk till klinik så får du hjälp av deras hovslagare ,,,första besöket akut brukar gå på försäkringen även om den behöver skos (sjukbelslag) så kan din hästförsökring gälla ..Kolla upp det !!

Hoven läker inte utan hovbölden växer bort men det är viktigt att den får rätt behandling så att inte en hålvägg bildas vilken då hästen kan få behålla hela livet :crazy:

Mvh Miia
 
Sv: Hovböldshål

när det gäller hovbölder så är det alltid bäst att ringa hovis innan vet... ringer alltid hovis själv om det är nåt problem, även om hästen bara haltar.... :bump:
 
Sv: Hovböldshål

Jag tycker att du ska ta kontakt med veterinär och hovslagare.

Precis som andra har sagt finns det risk för hålvägg, men också (och värre) om det finns kvar var därinne, att det sprider sig upp mot strålbenet. När det bildas ett sådant hål som du beskriver så försvinner böldens naturliga tryck ut mot sulan (svårt att förklara :crazy: ) som behövs för att varet ska komma ut rätt väg och risken finns alltså för infektion högre upp i hoven eller upp i hovbenet.

Beroende på olika faktorer så ska olika saker göras men om situationen som jag beskrivit ovan föreligger så verkar man bort sulan (på klinik) och därefter ska hästen stå på torrt underlag med hovbandage fram tills dess att hornet på sulan nybildats. Är det värre så brukar man gipsa.

Är det inte lika illa så kan det räcka med att stoppa in lite tjärdrev i hålet, eller fetvadd med jodopax, tjära runt hålet och lägga ett hovbandage. Men det är ju naturligtvis en veterinär som ska avgöra vad som är lämplig behandling.
 
Sv: Hovböldshål

Inte_Ung skrev:
Skära rent och gipsa.
Du skall vara glad att veterinären grävde hål.
Går bölden fel så kan hela hoven stryka med i processen.
Och då så har du inte längre någon häst.

När du har gipsat om några gånger så kan du ta ut en hovslagare som gipsar igen hålet och skor med sula.
Du behöver en veterinär för att kunna gräva ut hålet.
För antagligen så behöver hästen bli bedövad.

Ta du ut samma veterinär som sist.
Så skall du se att det blir bra efter ett tag.

*fnissar* Ja.. då kan jag ju känna mig lugn nu...;)

"Går bölden fel...." vart skulle den gå..? Upp till hjärtat kanske? Å vidare upp i hjärnan, å sen dör den....
Nä förlåt, var nog i största välmening men denna böld hade garandetat kommit ut den "naturliga" vägen...:D
Här ska varken gipsas eller ens grävas om inte absolut nödvändigt. Men, jag skakonsultera veterinär....
 
Sv: Hovböldshål

Inte_Ung skrev:
Det läks inte i vanlig mening.
Det växer ut.
Det kan ta upp till ett år.
Under den tiden kan man behöva gipsa och specialsko.
Om man inte sköter hålet så kan hoven ruttna och falla av eller slluta att växa.

Risken med att gör som du ville från början - bara lämna det för att det skall läka ut - är att bölden kan sprida sig under hela hovkapseln och då kan hoven ramla bort.

Ok.. jag vet att själva böldhålet inte läker ihop, jag menar snarare att den del inne i hoven som är ett sår... hur lång tid tar det innan det inte är ett öppet sår? Detta kommer inte ta ett år att växa ut, så höga trakter har hon inte ;)

Tack för dina lugnande ord om avtrillande hovkapslar..:crazy:
 
Sv: Hovböldshål

Miaa skrev:
Hoven läker inte utan hovbölden växer bort men det är viktigt att den får rätt behandling så att inte en hålvägg bildas vilken då hästen kan få behålla hela livet :crazy:

Mvh Miia

Tyckte detta lät mycket obehagligt först... men så funderade jag lite.. Eftersom hoven precis som du säger växer, uppifrån kronranden och ned. Den kan växa mycket fort om skada behöver läkas ut.... Hur skulle ett hålrum kunna stanna i hoven i resten av hästens liv..?
Och om det gör det..... vad händer sen?

Har din häst så?
 
Sv: Hovböldshål

Philosophia skrev:
Precis som andra har sagt finns det risk för hålvägg, men också (och värre) om det finns kvar var därinne, att det sprider sig upp mot strålbenet. När det bildas ett sådant hål som du beskriver så försvinner böldens naturliga tryck ut mot sulan (svårt att förklara :crazy: ) som behövs för att varet ska komma ut rätt väg och risken finns alltså för infektion högre upp i hoven eller upp i hovbenet.

...så verkar man bort sulan (på klinik) och därefter ska hästen stå på torrt underlag med hovbandage fram tills dess att hornet på sulan nybildats. Är det värre så brukar man gipsa.

Är det inte lika illa så kan det räcka med att stoppa in lite tjärdrev i hålet, eller fetvadd med jodopax, tjära runt hålet och lägga ett hovbandage. Men det är ju naturligtvis en veterinär som ska avgöra vad som är lämplig behandling.

Ja det är ju varet jag inte vill ha där.. fast det var inget var, bara rent blod från början så jag hoppas ju att jag slipper det...

Allvarligt, gör man så idag? Verkar bort hela sulan:eek: ?? Vad ska det vara bra för? Att man tar upp bölden kan jag förstå, men varför man gör skadan värre..? Jag önskar fortfarande att ingen kniv satts i hoven från början, den hade troligtvis kommit ut i kronranden men hade hon haft tur hade den kommit ut på undersidan....
 
Sv: Hovböldshål

Mirraya skrev:
Allvarligt, gör man så idag? Verkar bort hela sulan:eek: ?? Vad ska det vara bra för? Att man tar upp bölden kan jag förstå, men varför man gör skadan värre..? Jag önskar fortfarande att ingen kniv satts i hoven från början, den hade troligtvis kommit ut i kronranden men hade hon haft tur hade den kommit ut på undersidan....

Verkar bort hela sulan gör man bara om infektionen börjar sprida sig i hoven, dvs. om varet inte kommer ut. Man kan faktiskt känna om det börjar gå så illa, eftersom sulan då börjar bli mjuk runt hålet, dvs. sviktar lite när man trycker med fingrarna runt hålet. Den vanligaste orsaken till att det här händer - enligt den veterinär som jag anlitade när det här hände min häst - är att hovslagare eller veterinär öppnar bölden innan den är färdig att öppna (bölden måste "vilja" ut mot sulan, jmfr klämfärdig finne!).

Nu tror jag inte att det är så illa med din häst att sulan verkligen behöver verkas bort, men ring och prata med din hovslagare och/eller veterinär för säkerhets skull.

"No hoofs, no horse"
 
Sv: Hovböldshål

Aha... ok... Nä då borde det ju inte vara så illa eftersom den fick pressa sig ut sissta biten, som du så fint sa - som en övermogen finne ;)

Då förstår jag... :D
 
Sv: Hovböldshål

Tjena:)

Jag tror inte att bölden kan gå upp till hjärnan o den dör av det...har inte hört talas om det...än;)

Du vet när Lina fick en hovböld så lade vi om med silvertejp, en massa lager och det brukar hålla...och i själva hålet en jodopaxkompress!!! Först gipsade vet hoven, jag tror hon fick gå med gipset 5 dgr om ja inte minns helt fel. Ja , det va ju vet som rek silvertejp och jodopaxomslag...jag tog ju ut en vet först...för min häst hoppade på tre ben, va svullen upp till bogen (nästan sant) så ja trodde benet va av...men det va en pytteliten hovböld som inte syndes förren vet började skära lite försiktigt i sulan...

Hoppas hon blir bättre snart...//Ja, du vet ju vem...

Kom på en till sak, när Berra hade böld så la de in tjärdrev i hålet sen silvertejp, det ska tydligen också funka...jag vet att Berra hämtade sig fortare, men det kanske va pga av böldens storlek...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovböldshål

Mirraya skrev:
"Går bölden fel...." vart skulle den gå..? ....
Den kan pressa loss hovkapseln från lamelläderhuden eller gå inåt mot hovbenet.
Om hovkapseln lossar så är det mycket svårt att rädda hästen.
Samma sak om bölden går in i hovbenet eller andra delar av hovens inre.
Värst är det om den angriper t.ex. stora böjsenan.

Man skall inte underskatta en hovböld.
Du skulle sett vilka bölder som jag har haft på mina hästar.
Det har varit fråga om gipsning i månader.
Men byte först varannan dag och sedan glesare för att landa på var 5te dag.
En opererad sövd på klinik.
En annan uppskuren hemma i mitt stall av skicklig veterinär med ett förflutet som hovslagare.
Man kan ha otur med bölder också.

Båda hästarna blev fullt återställda med tiden.
 

Liknande trådar

M
Hästvård En häst i mitt stall drabbades av fång för ca tre månader sedan. Det började med en hovböld på ett bakben, boxvila, några dagar senare...
Svar
5
· Visningar
1 397
Senast: miisen80
·
Hästvård Va trött jag blir... Det är så jobbigt när det händer ens hästar något och man inte vet vad det är och olika personer säger olika...
Svar
10
· Visningar
1 398
Senast: Pinkilly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp