Hovbölder pga fång?

C

cerrox

Är det så att dom kan få hovbölder just pga att dom har fång? Hur (o)vanligt är det? Jag har sökt, men hittar ingen inget om det....någon som har någon sida där man kan läsa om det? Ni får gärna berätta om era erfarenheter....

Sv: Hovbölder pga fång?

Intressant fundering. Jag har varit med om en häst med fång som vid upprepade tillfällen haft "hovbölder" i bakhovarna. På den var det mer rejäla blödningar som "klumpat sig" och inte som vid vanliga hovbölder då det är en varklump. Hoven ömmar som vid vanlig böld och när "klumpen" släppt ser man i hoven en liten grop där den varit. Svårt det där med fång och ev. därigenom relaterade andra sjukdomsbilder.

ja har haft en häst som fick fång, och ja, hästarna kan få hovbölder efter fång.. hur ovanligt/vanligt de är vet ja inte, min häst hade inte några problem me de, men dom kan få de..

mvh/erika

Tack för svar...när fick hästen hovbölderna första gången? Precis när den råkat ut för fång? senare?

min häst fick aldrig nå hovbölder, men de kan dröja ett tag efter fång.. är du orolig för att din häst har de eller?

min häst fick aldrig nå hovbölder, men de kan dröja ett tag efter fång.. är du orolig för att din häst har de eller?
ok...undrar om detta med hovbölder och fång då en häst fick fång för ett litet tag sedan och fick konstaterat hovböld på aldeless för många hovar (=alla) igår och tänkte om det är pga fånget!?

Kanske inte så vanligt att en häst får hovbölder i alla 4, därav tanken att det måste väl höra ihop med fånget!!?....

jo de är nog garanterat att de är av fången! kan säga att ja e 99,9 % säker att de är de.. och när dom en gång har fått hovböld så är de ganska vanligt att de kommer igen så ha de i åtanke och håll utkik efter symtomer..

hoppas de går bättre snart =)

Ja, en häst som haft fång kan få hovböld(er) under läkningsprocessen. Oftast kan man koppla det till att det är för mycket skadat (blod, söndertrasad läderhud etc) för att det skall kunna forslas bort med blodet och då kan det kapslas in till en böld istället och komma ut den vägen.

Ok...då är det nog som vi trodde då, att hovbölderna har kommit pga fången...

Vanligt att det kommer igen? Menar du då under tiden dom har den akuta fången eller även senare?

Tack för förklaringen så kan det nog vara då....

Jo, det är vanligt för oftast har de en mycket bredare lamellrand där smuts etc kan komma in och en böld uppstå.

även senare.. de värsta me fången är att de tar oerhört lång tid innan de blir helt återställd igen.. vad som händer är att hovbenet lossnar från hovväggen och de tar lång tid innan de "växer" fast igen.. under hela den tiden så pågår läkningsprocessen och som i vissa fall resulterar i hovbölder eftersom de är en inflammation som ska ut någonstans om inte kroppen lyckas ta tand om de själv..
de är väldigt olika från häst till häst..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 014
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Pizza (hemgjord)
  • Sötpotatis