T

theresesandberg

så.. min pålle har en hovböld. har nu varit halt i traven i två veckor, och den har inte ploppat ut än. hovis var här för fem dar sen och karva lite, och han står med omslag. nästa steg blir väl vet...

hur lång tid tog det med era hovbölder?

Sv: hovböld

Min häst började visa hälta på lördagen den 1/8. Var akut halt söndagen den 2/8. Åkte in akut till Ultuna på kvällen. Dom la jodopaxomslag. Måndag den 3/8 hade bölden spruckit. Tog enda tills lördag 8/8 innan dom vågade skicka hem henne och bölden var tömd. Sen dess gipsar jag om en gång om dagen, återbesök onsdag den 19/8. Inte läkt ännu, så vi gipsar på...

jag satt hoven i en glass låda, typ Big pack, med ljummet vatten och jodopax, det utvidgar trycket, lindrar smärtan, och kan dra ut den.
Det finns ett företag i Högsbo/Göteborg som säljer ngn slags piller, låter mysko, men jag vet inte så mkt om det mer än att de hjälp mig kanon!
De har ett piller som är just för hovböld, man ger 3X3 per dag tror jag, ska ta reda på vad de heter.

idag hade hela insidan av benet svullnat upp och var apvarmt, men ingen feber. trodde ärligt att han höll på att förvandlas till en kassler :P

är det normalt för hovbölder att benen bli svullna?
sen hade en även blivit varm och öm på ett stället under hoven där hovis trodde att den satt så kanske den är på g

vet inget om svullnad i benet, men om du trycker på den varma delen i hoven och hon reagerar så är den på gång att spricka, har för mig att det är bättre att skära upp än att låta själv spricka men är inte säker??

vet inget om svullnad i benet, men om du trycker på den varma delen i hoven och hon reagerar så är den på gång att spricka, har för mig att det är bättre att skära upp än att låta själv spricka men är inte säker??

Jag åkte till klinik min min pålle. De öppnade hovbölden och efter 3 v med gips så kunde vi slå på sko med sula. 1 vecka senare började jag rida. Hovbölden gick äna in till hovköttet... Efter ytterligare 1 månad var an helt igång.

Han fick butta i 10 dar. Jag har alltid öppat upp hovbölderna om de är mogna.

Min häst började visa hälta på lördagen den 1/8. Var akut halt söndagen den 2/8. Åkte in akut till Ultuna på kvällen. Dom la jodopaxomslag. Måndag den 3/8 hade bölden spruckit. Tog enda tills lördag 8/8 innan dom vågade skicka hem henne och bölden var tömd. Sen dess gipsar jag om en gång om dagen, återbesök onsdag den 19/8. Inte läkt ännu, så vi gipsar på...

Varför gipsar ni om varje dag? *Nyfiken* Jag skulle bara gipa om om gipset sprack nämligen.

För att hon går ute. Omslaget runt gipset håller inte mer än en dag. Tycker det luktar unket också om jag låter det sitta längre. Prövade att bara lägga på mer tejp runt varje dag för att låta gipset sitta tre dagar iallafall, men det var så jäkla jobbigt att skära igenom alla lager sen att jag hellre gipsar om varje dag...
Veterinären som sa att det skulle göras om varje dag, spola rent och kolla hur det såg ut. Så jag lyder bara order :). Halt är hon inte, så hon är tillbaka i flocken trots sitt gipsade ben.

En häst i stallet har varit mysko halt i ca 3 veckor till o från, sedan blev hon skodd när hon stod på Finadyne pga en muskelbristning i bogen, då misstänker vi att hon blev sömstucken eller att en söm bågnade inåt lite styggt(reagerade väl inte som en normal häst pga smärtstillande) och efter den skoning blev hältan värre o värre trots att skon var borttagen. In till klinik och vad hittaade man? En hovböld dom gått uppåt kronranden, är nu rejält uppskärd i hovväggen. Ordination: Gips i tio dagar och boxvila lika länge. Enbart byte av kompress med jodsprit varannan dag. Gipset ska av på tisdag och skon ska på med sula. Kommer nog lukta unket under gipset efter den långa tiden... BLÄ!

Hade min dam hållit sig lugn på box så hade hon också kunnat stå på box med mindre jobb för min del. Men hon blir så stressad. Så hon får gå ute istället. Regnar det så har hon en stövel ovanpå, regnar det bara lite så får det vara, då gipsar jag om direkt regnet gett med sig. Men hon gipsas om minst en gång om dagen. Himla pyssel... Men vad göra...
Återbesök på ultuna på onsdag...
Och idag såg jag att hon var rejält halt på det benet, men den hoven är ju ruskigt mjuk av all fukt... Så vi får se vad dom säger på onsdag, ska jag gipsa om varje dag i flera veckor till så kommer jag få spunk... Det är tungt att gipsa varje dag ;).

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
483
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 937
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar