MaRomer

Trådstartare
Var och öppnade en otäck hovböld på klinik för snart 2 v sedan. Och ska i veckan ta av gipset tillsammans med hovslagare. Detta för att se om vi kan få på sko eller om det blir en omgång till med gips.

Mina frågor är nu:

Hur lång tid bör det ta innan han är i full kondition igen?
Om han får på skor nästa vecka har han stått stilla i 4 veckor varav 2 veckor i box och 2 v i sjukhage.

Hur ska jag lägga upp igångsättningen?

Och om det blir gips igen (Vilket jag tror) Då blir det alltså stilla stående i 2 v till dvs 6 veckor stilla varav 2 i sjukhage och 4 v i box=/ Hur lägger jag upp igångsättningen därefter?

Anledningen till att jag tror det blir gips igen är pga böldens läge. Den ligger precis innanför bärranden på utsidan av hoven. Och jag är rädd för att det ej finns något att spika i. Han har väldigt dåliga hovar i vanliga fall.

Om det skulle vara så att vi får på en sko, finns det något annat än en sula man kan ha? (Skorna har aldrig suttit längre än 1 v med sula=/

Alla tips mottages!!!!

Sv: Hovböld

Går ju att fixa en sko som avlastar området, de är jätteskickliga så det borde gå.

Jag skulle börja med skritturer efter vanlig väg, 15-20 min och fortsätta lite till med sjukhage så att hästen inte brallar iväg innan den är lite igång och nere på jorden. Går ju att ta kortare pass morgon och kväll första dagarna och förläng dem sen undan för undan. Skritt, men kan ju lägga in lite klätter mm allteftersom. Ha en tvåveckorsplan för att nå till kortare travstunder och pyttelite galopp. Känn efter vad hästen "säger" (med sitt kroppsspråk och humör om du nu inte är en sån där hästpratare förstås ;) ) och använd ditt sunda förnuft. Tycker jag iaf...

Nja jag tänkte mest att det alltid brukar gå att lösa om det är dåliga fästen... Och om man inte vill ha den delen som har hovbölden i marken när hästen går så kan det gå att fixa till skon lite. Jag har inte sett hoven och är ingen expert... Vet bara när vi haft hovbölder...

Tränaren själv har skurit upp (kan sko) och rensat med jodopax. Sen har han satt på sula med jodopaxindränkt bomull i nån vecka. Jag skulle tro att din hovböld är större och dessutom vet jag inte om denna metod är den bästa heller. Hästarna har blivit bra och gått att träna under tiden iallafall.

Sen fick jag assosiationer med gips och sånt där... Men kan ha tänkt lite åt hovsprickehållet också. Sorry...

Om sula ska på så kan du ju alltid ha på hästen "tofflor" ute i hagen samt när du rider. Har tom ridit galoppjobb med sådana så det går...

Känner mig inte till någon hjälp alls här tyvärr så kanske jag bara ska vara tyst.. :)

Uppträning av konvalecenter är jag däremot ganska duktig på! Travhästar känner jag bra till och det är ju samma djur. Ridhästar vet jag ju att de inte kommer upp i form lika fort eftersom de inte börjat tränas i så unga år och därmed inte utvecklat muskler, ligament och leder på samma sätt. Det blir några veckor extra i igångsättningen just därför. Rätta mig gärna någon som forskat på detta! Jag kan bara gå på vad de sa i skolan (naturbruk häst) och vad jag lärt mig i jobbet genom praktik och rådgörande med veterinär.

Hoppas det går bra med pålle iallafall!!!

Tack så mycket för ditt svar!

Han spräckte gipset i förrgår så ska lägga nytt i morgon om skor ej går att få på!

Jo denna hovbölden var inte så liten utan de fick bedöva mm för att kunna rensa ut den. Den gick in till kötthoven=/

Borde jag låta honom gå i hage några dagar innan jag tar en promenad med honom (ej uppsuttet)?

Jag skulle fortsatt med sjukhage ett par dagar extra och ta promenader först så han får röra sig lite kontrollerat först... Sen hage och fortsätta promenaderna, längre och längre...

Jag skulle fortsatt med sjukhage ett par dagar extra och ta promenader först så han får röra sig lite kontrollerat först... Sen hage och fortsätta promenaderna, längre och längre...

Fick på skor idag! lyckan är gjord!!!! I morgon ska han få gå ut i hage och sedan på em ska jag gå ut en runda med honom. Kanske att jag hoppar upp på honom nästa vecka. Han är inte den lugna typen heller så känns ganska tryggt å gå lite me honom innan ja hoppar upp=)

tyvärr blev lyckan kort då han senare på kvällen markerade i traven. SÅ ringde vet igen och ska avvakta 2 v till=/ Så nu går han där i sin hage och e sur!

Men ska få lite större hage idag så då blir han glad=)

Promenaden gick sådär igår, lite framben i luften och sura miner, men tror han tyckte det var jobbigt också. Därav hans humör..hehe

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: Freazer
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 050
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023