Kicki_83

Trådstartare
Min veterinär tror att min häst har hovböld. Ska försöka få tag hovslagaren så han kan komma och kolla oxå. Hästen är halt men reagerar inte på någonting veterinären gjorde med benet eller hoven. Hon trodde det var något med hoven eventuellt hovböld.
Det är inte så det syns på hoven.
Vad har ni för erfarenhet av hovböld?Har ni nå bra tips på hur ja ska göra?

Sv: Hovböld!

Kollade vet. med visitertång?
De flesta hovbölder märks då.

Det du kan göra medans du väntar på hovslagaren är attt lägga jodopax omslag på hoven, endel anser att det får bölden att mogna fortare, de hovisar jag känner skär inte upp hoven förren hovbölden är mogen.

Jo hon kollade med sån och han reagerade inget på det heller.
Hovslagaren får väl kolla mer när han kommer. Om det är hovböld eller något annat med hov och sko.
Hon skrev ut Butta åt mig så han inte skulle ha så ont.
Han var 2-graden halt.

Konstigt att veterinären skrev ut butta :eek:om hon INTE är säker på att det är en hovböld!!
Kan ju förvärra skadan OM det skulle vara ngt annat.
Jag har en häst som ganska ofta får hovbölder och hon reagerar sällan på visiteringstång, men däremot har hon väldig puls!!

Han hade inte nå mycket puls heller...hon hittade inget i benet så det enda hon kunde tänka sej det var sa hon var hovböld eller något annat med hoven...han är skodd för en månad sen typ så om har nå med det att göra...hoppas hovis hittar nå iaf! Synd om LillPOjken som har ont i benet juh!:cry:

Nä det var ingen hovböld. Hovis trodde det var något med hovbenet...ska blistra ett par gånger se om han blir bättre annars skulle vi prova nå annat sa han.

Nä det var ingen hovböld. Hovis trodde det var något med hovbenet...ska blistra ett par gånger se om han blir bättre annars skulle vi prova nå annat sa han.

Varför ska ni blistra?

Hovbölder kan vara svåra att hitta. Om hovis inte hittade något skulle jag vända mig till veterinären igen.

Vi skulle blistra för att hovis trodde det var nån inflamation.
Men nu verkar pållen vara mest väldigt ömfotad. Så vi ska prova med någon plastsula som skydd...fungerar det inte så ska ja prata med veterinären igen och se om man kan få in krångel pållen till gävle. Men han vill ju inte åka transport det e det värsta.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 042
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka