isa__

Trådstartare
Har haft en kille som tittat på min häst idag och böjde osv.
Vid böjprov hade hon 2-3 gradig hälta på vänster kota (fram), eller igentligen var det inte kotan utan hovleden (eller vad det nu heter :angel:), hon var lite varm där och lite på hoven. Vi tryckte på hoven och hon ömmade.
Han trodde att det kunde vara hovböld så nu ska hon gå med våtomslag ca 3-4 nätter och se om det kommer fram något.
Annars skulle jag återkomma.

Anledningen till att jag skrev denna tråd är för att jag aldrig haft någon hovböld på någon av mina tidigare hästar, så har ingen erfarehet av det.
Så nu undrar jag, tror ni att det här kan vara en hovböld? om inte, vad kan det tänkas vara? vad är symptomen för hovböld?
(och ja, jag vet det är svårt att ställa en "diagnos" så här över internet, men kan ni iaf fööörsöka hjälpa mig lite på traven :angel:)

Vill veta allt som kan tänkas vara nödvändigt! :bow:

Sv: Hovböld?

Det kanske blev lite luddigt, men om "ni" undrar om något mer så berättar jag gärna :)

Sv: Hovböld?

en sak som jag vet min kille gör om han får en böld är att han står och flyttar den aktuella hoven hela tiden... det blir riktiga kratrar där han står eftersom han skrapar upp marken med sin hov. även om bölden är bak alltså. annars är väl varm och öm hov ett tecken. om man tittar uppe vid kronranden där bölden brukar komma ut så kan man se en bulle starx innan bölden kommer "till ytan" så att säga. starx innan bölden är sprucken brukar pållen bli i princip blockhalt, men om bölden är omogen och djupt in så behöver det kanppt märkas alls...förutom vid tex tryck..när bölden har spruckit blir hästen helt "ohalt" ganska omgående..

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
495
Senast: Freazer
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: jemeni
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka