G

GoldenHeart

Hej !
Min häst trampade på en sten för ett tag sen.. Fick då Tjära av hovslagaren för att inte komma in bakterier osv. Det funkade inte så hon fick en hovböld...:cry: Hovis kom ut igen och skärde, och hon stog 5 dagar inne med bandage. Nu har hon en sula med silikon liknande under så skiten inte ska komma in ... Nu till min fråga..
Hur länge ska sulan sitta på ?
Kan den sitta där till nästa skoning ?
Blir det inte instängt,strålröta ? Såg det på nån sida så blev fundersam.

Sv: Hovböld.

Antar att det är samma slags sulor som man sätter på vid fång. Min häst hade sådana under tre skoningsperioder. Det funkade bra så en skoningsperiod är nog inga problem. Så småningom får man ta bort eftersom det blir instängt som du skriver. Men än så länge är det nog lugnt.

Vad bra :) Tänkte eftersom det blir ju så instängt ;)

Jag skulle inte rekomendera fångsulor förlänge. :/
Min häst har fång och hade fångsulor i 2 månader, hon fick så kallad "Belastnings hovböld" utav sullorna.

Men vissligen kan man inte jämnföra så, för jag vet inte hur det blir sen just nu så har hon boxvila 3 veckor till, och honbölden kommer nog vara borta tills dess.

/R

Okej .. Men jag har ju sulor för att får bort bölden ?
Men är fångsulor och dom sulorna du har för att skydda bölden från smuts samma sak då ?

Eller så ger man lite homeopatpiller o hästen är frisk på ngra dagar utan att skära upp. SJÄLVKLART i samråd med ens vanliga hovslagare (som såg väldans paff ut men tyckte det var skönt för ponnyn att slippa verkas up o ha boxvila + specialskoning).

Sorry, kände mig tvungen, jag ska sova nu :o

Vad menar du med fångsulor ? Menar du kanske PG beslag ? Om det är PG du menar så kan dessa ge tryckskador om hästen har tex tunna sulor.

Skulle tro det menas PG beslag, villket är plåt och gummisko. Alltså först en skyddande plåt, därefter skruvas en gummigroda fast på plåten. Det du beskriver verkar vara vanliga heltäckande sulor bara. Min fd gamling hade sulor i flera år utan problem.

Hej !
Min häst trampade på en sten för ett tag sen.. Fick då Tjära av hovslagaren för att inte komma in bakterier osv. Det funkade inte så hon fick en hovböld...:cry: Hovis kom ut igen och skärde, och hon stog 5 dagar inne med bandage. Nu har hon en sula med silikon liknande under så skiten inte ska komma in ... Nu till min fråga..
Hur länge ska sulan sitta på ?
Kan den sitta där till nästa skoning ?
Blir det inte instängt,strålröta ? Såg det på nån sida så blev fundersam.

Har hästen bara sula på ena hoven eller på båda fram/bak? Om hästen bara har sula på ena hoven skulle jag antingen ta bort den, eller sätta på en sula på den andra hoven också, så att det inte blir snedbalansering...

Bara på höger fram... Frågade hovis och han sa att det inte skulle bli snedbelastning pga att sulan är såpass tunn.

Har i flera omgångar haft hovböld på mina hästar Har två just nu som går med sula och silikon för att smuts inte skall tränga in. Det är ingen fara låt det bara sitta till nästa skoning. Har inte märkt något med rötta eller liknande på silikon hoven häller. Därimot så blir det mycket död hov men det värkar man bara bort vid nästa skoning.

Då min kusin fick en hovbäld hade hon inga sulor.
Hon hade topps,bomull,hovkrats och nått medel vad heter det nu igen....ähh nå brunt jox iaf.
Hon fick stå varje kväll och putsa rent den.
Men det låter ju enklare med en sula :D

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 951
Senast: Missemus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Hästvård Min åring har precis fått en hovböld öppnad av hovslagaren. Den satt ganska ytligt och hästen gick från nästan blockhalt till mer eller...
Svar
18
· Visningar
3 719
Senast: MiniLi
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka