Snuffsan

Trådstartare
Vi var hos hovis igår. Skodde en och verkade en ponny som går barfota. På barfotaponnyn hittade hovis en hovböld. Och ingen liten heller, den största hovblöd hon sett under sina år som hovslagare!:eek: Och den var jättestor!

Ponnyn har inte varit varm i hoven eller haft någon puls, hon har definitivt inte haltat det minsta och hon har ridits som vanligt hela hösten. Hovbölden har funnits ett tag då det var nytt horn bildat upp till köttet. Men full av gegga var den.

Hur fasen har hon kunnat ha en så stor blöd utan att vi sett minsta rörelsestörning? Hon har ridits för dressyrtränare, ridits på bana och i skog och brallat runt som vanligt i hagen på dagarna. hovis såg ju när vi lastade ut och ledde in ponnyn i stallet och hon blev alldeldes paff då hon hittade hovbölden. Ponnyn visade absolut ingenting men borde varit mer eller mindre blockhalt.

Ponnyn är hård i skallen och har en hög smärttröskel, men det här var väl ändå lite väl!

Så, hovbölder om aldrig så stora, syns inte alltid har jag nu lärt mig.:crazy:

Sv: Hovböld

Hur är det med ponnyn nu? Blir den helt bra igen efter en sådan stor böld?
Undrar för att jag misstänker att min kamla kuse har en böld (och JA, hovis kommer i morgon kväll). Jag är livräd för hovbölder :eek:

Hon mår bara bra. Bölden är tömd och det hade ju bildats nytt horn upp mot benet så risken för infektioner är minimal. Vi gipsade inte ens, valde att hålla öppet och spola av sulan morgon och kväll.

bra uppfödning ;)

nä men allvarligt, vilken järnponny!!!

min var diffushalt... å det var INTE benet, trodde det var bogen som spökade (gammal ärrvävnad)... sen fick jag hovböldstankar, jodopaxbandage över natten, sen tryckte med hovkrats, å plupp så gick det hål å kom ut var!

hovbölder är lömska!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 463
Senast: mackan
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 403
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ponnyn var plötsligt blockhalt när hon togs in från hagen för två veckor sen. Vet kom ut och konstaterar att det är en hovböld men hon...
Svar
6
· Visningar
3 649
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka