Hovböld?!

Sv: Hovböld?!

Vad gör jag om min häst har fått hovböld ?

När mitt sto hade hovböld kom hovslagaren ut och skar upp lite i sulan så att varet/blodet kunde forsa ut. Sen var det bara stoppa in jodopaxindränkt bomull i hålet och linda runt med våtvarma handdukar och en vaxduk över så det håller sej varmt.
Vet inte om man "brukar" göra så på hovbölderna men vi gjorde så för att hovbölden inte var riktigt mogen för att tömmas. Så vi kokade ut den.
HELT i onödan för det kom ut genom karleden sen.

Vet att om man åker till klinik så skär dom bort sulan, gipsar.
Oftast blir ju hästen ohalt direkt när man har tömt hovbölden eftersom att trycket lättar.

Vi tillkallade veterinär eftersom vi inte visste vad det var (veterinären bor bara 500 meter bort). Hon gav en stelkrampsspruta (viktigt) och sen kom hovslagaren och öppnade bölden. Därefter lades ett bandage och hästen ordinerades boxvila i fyra dagar.
Sen fick han gå ut i liten hage med silvertape runt bandaget, och så kom hovslagaren och la på skon.

Det gick en vecka och så var hästen halt igen. Den här gången ringde jag bara till hovis som kom och öppnade upp igen. Sen följde jag han råd och släppte ut hästen i hagen utan bandage så att hovmekaniskmen skulle hjälpa till att pressa ut resterande. Morgon och kväll spolade jag med jodopaxlösning.

Det tog bara någon dag innan hästen var ohalt.

Immer

Vår ponny har en liten hovböld som hovis skar upp. Nu lägger vi i en jodopaxindränkt bomullstuss och lindar med självhäftande linda + en boot för att han inte ska få av det. Han haltar fortfarande i traven efter flera dagar men allt mindre.

Okej.. Hovslagarn kommer ut i morron å ska verka honom och så får han se om det är hovböld eller inte , jag hör av mej senare!

Usch låter inte kul, hoppas att det gå bra! :( //Ellinor

Nej, men förra gången han verkades så hade han en början till böld, men tur som s*tan att han inte hade det.. det är ju inge vidare..:(

Nej det var ingen fara, jag vet inte riktigt vad det var, men inte hovböld iaf!.. Som tur är

Om hästen är halt så kan det ju vara betydligt värre än en hovböld. Jag hade numer varit ganska nöjd om jag fått den diagnosen.

Sara

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
492
Senast: Freazer
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 044
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka