CarEr

Trådstartare
Medryttarhästen har fått hovböld och är kollad av veterinär som skrivit ut inflammationshämmande samt hovis som kollat med visiteringstång mm. Sista gången utan att hitta ett specifikt ställe som ömmar. Nu till min fråga, orkar inte läsa igenom alla tidigare länkar för att hitta dom.

Hur lång tid kan det ta innan bölden bryter igenom? Pållen har gått i 10 dagar utan att det har gått hål.

Finns det något ställe som det är "vanligast" att hovbölderna finns. Logiskt sett borde det inte vara det, men.

Har alla erfarenhet av att skära upp bölderna eller låta dem komma upp av sig själva?

Första hästen jag är med om som har hovböld så jag känner mig lite okunnig. :crazy:

Sv: Hovböld

de gånger jag varit med om hovböld har de skurit upp den, det brukar hovslagare, alternativ vet göra, då lättar trycket.

Jo, det känns som om det vore det bästa men problemet är att veta exakt var den är. Varmare på insidan av vänster fram samt mot mitten av hoven men markerar idag inte om man knackar på hoven till skillnad för ngr dagar sedan när han ryckte när hovid var ute.

Går ju inte att skära hur som helst.

CarEr skrev:
Jo, det känns som om det vore det bästa men problemet är att veta exakt var den är. Varmare på insidan av vänster fram samt mot mitten av hoven men markerar idag inte om man knackar på hoven till skillnad för ngr dagar sedan när han ryckte när hovid var ute.

Går ju inte att skära hur som helst.

En hovslagare kan ju känna med en visitertång var den sitter, och skära därefter.... Så det torde inte vara några problem :D

Ska tillägga att det inte är alla hovslagare som vill eller kan utan hänvisar till veterinär, men de flesta jag stött på har kunnat åtgärda det utan problem!

Senast ändrad av en moderator:

Om man inte kan lokalisera bölden så gör hovis gör ett hack i överkant på hoven precis vid kronranden, då "hittar" bölden själv ut den vägen. I det här fallet så skulle jag be hovis om just detta.

Att säga att det inte är några problem bara för att man använder visitertång är en grov underskattning av problemet!
PL

sant, det kan vara svårt att lokalisera ibland, men de gånger jag haft hovböld på mina genom åren, så har antingen hovslagare eller vet kunnat åtgärda problemet på ena eller andra sättet.

Anledningen till att jag svarade som jag gjorde, var att trådskaparen beskrev att de knackade på hoven, då tycker jag en visitertång är ett bättre redskap.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 218
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 333
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama