hovböld..

M

Malin_Bus

Min häst har fått en hovböld och nu när det regnar så jävla mycket hela tiden så måste jag ju täcka över bandagen med nåt vattentätt.. några förslag?

Sv: hovböld..

Malin_Bus skrev:
Min häst har fått en hovböld och nu när det regnar så jävla mycket hela tiden så måste jag ju täcka över bandagen med nåt vattentätt.. några förslag?

Hmm, låt oss ha en brainstorming!!

kanske kladda på lite silikon ovanpå bandaget?

Jag använder elastoplast när jag bandagerar hovbölder. sen får ägaren smeta på tjära o utanpå det silvertejp.
PL

Kan med största säkerhet påstå att en plastpåse inte håller! Jag är mycket tveksam till att ensilageplast håller någon längre stund heller. Det finns tydligen en skitdyr galosh att köpa om du tycker det är värt pengarna. Jag köpte en enkel variant av "gummisko" som jag tror att de även har på granngården. Den är nästan som en sko, eller sandal(?), med hel sula, sen går den upp över hoven i framkant och över ballarna med en rem som man spänner. I sidorna är det öppet, där satte jag silvertejp för att inte få in fukt från sidan. (min vallack var gipsad efter ett spiktramp) Vi släppte bara ut honom när vi var hemma för "skon" vred sig och satt inte helt hundra. Om du tänker köpa en sådan sko, om du inte vet det i huvudet - kolla vilken storlek din häst har på skorna, den skon mäts i samma storlekar.

splash skrev:
Kan med största säkerhet påstå att en plastpåse inte håller! Jag är mycket tveksam till att ensilageplast håller någon längre stund heller. .

Om man tar använd ensilageplast, från "botten" som är rejält packad så hålller den. (Visst spelar det roll hur många lager plast det är.)
Vår häst gick med samma "plastbit" i fyra dagar (vi tejpade bara om med silvertejp när vi kollade såret). Han gick ute på dagarna.
Billigt var det iallafall. :angel:

Om hovbölden var liten, och om den satt långt ut, ungefär hur länge bör man bandagera hoven tycker ni?

Det måste ju vara viktigare att bandagera vid vistelse i boxen än i vistelse utomhus.

Hur har ni gjort? När har ni bandagerat och hur länge?

Hej!
Jag sydde en liten påse till min häst när hon hade en hovböld. Jag använde ett grovt "tyg" av gallon (tror jag) som höll jättebra! Jag klippte ut en cirkel (ganska stor) och sedan sydde jag på öglor (som de man har skärp i på jeans) i läge med hovleden. Sedan tog jag en gasbinda och drog igenom, och snörpte åt. I botten av "påsen" la jag i dubbla lager av tyget. Det höll jätte bra! Hon hade det i flera veckor, och det var allt ifån regn och slaskväder, till hårt och isigt. den höll i allt, jättebra! Jag brukade även linda med dubbelhäftande flexibandage ovanför där gasbindan satt och upp en bit över kotan, så att det skulle sitta ordentligt. Om man är orolig för att det ska sitta för hårt runt hovleden, kan man lägga lite bomull runt.
Lyckatill!

när vår ponny var uppskuren pga början till hovböld,så lade hovis först en bivaxpropp i hålet, sen lade vi bomull, så det ej var vassa kanter o lindade runt o under hoven med vet. flexbandage. tog sen en massa silvertejp under o längs hovkanterna( så det stack upp som en kant). tog sen en pressenning o skar till lagom stora bitar o satte fast två bitar runt hoven. första biten sattes fast kring karleden med elast linda o andra gick högre upp o lindades fast på benet. skitbra!!! fast det gick åt lite pressenning för den höll inte mer än ca 2 dagar o sen fick man byta till nya bitar.

Bandage, plastpåse därefter en nylonstrompa åsså lite silvertejp;)

Jag bara funderade på det eftersom inne kliver pållen i kiss och bajs, medans ute är det endera snö eller frusen barmark just nu. Dvs mer bakterier i boxen än ute..

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst blev måttligt halt för en vecka sedan. Visade typiska symtom på hovböld. Jag har fått kliniktid på tisdag inklusive...
Svar
15
· Visningar
1 278
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 881
Senast: Missemus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30