S

sos112

För ganska exakt 1 månad sedan fick min häst en hovböld. Han trampade på en söm som åkte in några millimeter i hoven. Hovslagaren tömde bölden och han blev genast bättre. Problemet är bara det att han haltar fortfarande en aning när han travar på vissa underlag, särskilt om det är lite ojämnt. Jag tycker att han borde vara helt bra. Vad har ni andra för erfarenheter av hovbölder???

Det låter som om du skulle behöva låta någon duktig hovslagare (ex. på klinik eller någon annan som VERKLIGEN vet vad h*n gör) titta på det.

Hur känns sulan? Är den mjuk eller sviktande kring det område där hovbölden var? I så fall kan bölden/inflammationen (pga att den öppnades felaktigt/att inte allt var kom ut) börjat röra sig upp mot hovbenet. Det man brukar göra är att man verkar bort hela sulan och spolar rent.

Har egentligen inga egna erfarenheter ang hovbölder, men en annan tjej i stallet har det definitivt! Hennes travhäst är expert på att "skaffa" sig hovbölder så fort det blir dags att starta. Tillslut när han haft hovbölder vid fyra starttillfällen (först vä fram, sen vä bak, efter det hö fram och till sist hö bak) så tänkte vi att han nog "gjort bort" alla sina bölder, men nej. Femte starten han var anmäld till så började han om på varvet, vä fram. Efter det så slutade vi tala om när det skulle startas och det har funkat hittills. Förmodligen bara otur, men, men... Man kan ju undra hur han lyckades?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025