Hovböld - tidsförlopp?

Sv: Hovböld - tidsförlopp?

Alltså, tar man inte bort allt infekterat horn, så är ju risken att bölden fortsätter sprida sig rätt stor.
Vad en veterinär kan göra som inte en hovis kan? Ja, en hovslagare får inte skära särskilt djupt i hoven, och det är inte alltid det går skära särskilt djupt utan att hästen har fått bedövning.
Tycker du ska ta ut veterinär, för att gröpa lite och sen fylla igen lär inte göra din häst bra.

Veterinär har redan varit ute, hon godkände hovis arbete så här långt. Ska det skäras djupare så måste hästen in till klinik.

Nu går han på antibiotikakur och är f n ohalt men vi kan inte ropa hej än för ohalt har han varit i tre omgångar förut.

Har precis min ettåring stående med ett hål i hoven, där kötthoven kommit ut lite :eek:
Han har varit på klinik och så har vi skurit bort det som kommit ut och sedan gipsat. Boxarrest på stackaren eftersom gipset inte får bli blött, ingen annan anledning. Grubblade på hur jag skulle kunna ordna ett vattentätt bandage och fick ett tips av en travgubbe. Sätt vaxduk ytterst sa han!
Så, nu kan lillnasse gå ut utan att blöta ner sitt gips. Han har dock en rejäl klump om foten :rofl:
Har först gips, sedan bomull, sedan CoFlexbandage, sedan silvertjep i ett rejält lager, sedan vaxduk och silvertejp igen. Sitter som en smäck, relativt billigt i förhållande till annat och framförallt så slipper han boxarrest!

Blir det gips framöver så testa, då kan han kanske slippa stå inne. Man kan ju låta duken gå ganska högt på benet (fästes med silvertejp eller CoFlex) om man är rädd att det ska komma in lera över kanten.

Easyboots funkar inte, det kommer in massor med smuts och lera i en sån dojja.

Om det blir aktuellt med klinikbesök kanske ägaren kan hitta en B-kortslastbil att hyra, brukar finnas om man har tur, så slipper ni kalla in en transportör. Brukar vara svårt med exakta tider för dem (fullt förståelingt) och ni har ju en tid på kliniken att passa så det kan bli knivigt att få det att fungera.

Lycka till med hästen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 608
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst trampade på en sten eller liknande, fick ett märke i hoven följt av hovböld ca 1 vecka efter. Två dagar innan hovslagaren kom...
Svar
17
· Visningar
4 415
Senast: Ida94
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 453
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka