Hovböld - tidsförlopp?

J

Jeeves

Vi har en inackordering vars häst fått en hovböld efter att ha delvis trampat av sig skon o sedan trampat på skons sidokappa.

Nu har hästen varit halt i ca 3,5 vecka och hovis har öppnat bölden först en gång då det rann rätt mycket var, sen en andra gång då hästen blivit halt på nytt. Då plockades den massa ( vet ej vad den heter ) som fyllts i för att skydda hoven ut, rensning igen men inget var alls, sula sattes på och hästen var ohalt. Nu är det färdigt igen, hästen står på tre ben i princip. Har fått butta för att inte behöva ha så ont, i väntan på hovis i morgon. Till saken hör att hästen i dagsläget inte går att lasta p g a tidigare trauma och vad kan en distriktsveterinär ex vis göra mer än vad en hovis kan?

Det är inte min häst så jag bestämmer inte över vad som görs men vi har pratat lite fram o tillbaka om det med ägaren och vi är båda oroliga över tidsaspekten här. Hur länge kan man hålla på hemma och öppna upp, rensa, åtgärda med sula el liknande innan man bör bestämma sig för att gå vidare till klinik? Det är lastbil som gäller för den här hästen i såfall så det är lite invecklat.

Hovis är inte lika oroad men det känns som om det har tagit lång tid nu - eller är vi onödigt pjoskiga?

Har vi ngn hovis här som kan berätta lite mer om hur det brukar se ut med hovbölder av den här typen? Hur länge man vågar hålla på o åtgärda hemma? Vilka komplikationer som ev kan tillstöta på en hovböld etc etc?

Sv: Hovböld - tidsförlopp?

Har man fyllt igen hovbölden med någon *massa* ?? dvs stängt in bakterierna i hoven !?

Frågan är om pålle inte även skulle ha Antibiotika , hade det varit min häst hade jag även ringt vetrinär och pratat med dom och låtit hovbölden vara öppen och rengjord och stoppat in en tuss med Jod sprit i .
Inte stängt in den med sulor och någon *massa*

Mia

hej vi har haft x antal hästar som under en kort period ( alla under samma höst)lyckades vrida av sig skorna och få tåkappan i sulan..
Det är JÄTTE FARLIGT åk direkt till klinik med hästen, om bakterier når hovbenet så kan ni ringa prästen.

Den ena hästen blev bra efter 1 månd på klinik, blev resistena bakterier, men till slut lyckdes de dö av ättika... efter det 6 mån med sula och den skulle skruvas av var dag och byttas förband.

Den andra hästen vet jag det finns bilder på själva hoven.. ska se om jag hittar.. men han var det samma visa klinik.. antibiotika sula...

Häst nr tre trampa upp en sidokappa i hoven, missa allt ömtåligt med millimeter.. Antibiotika och en hov i paket någon månad...

Tycker det är konstigt om inte hovis sagt att de skulle åkt till klinik.. för han kan omöjligt se om det krupit upp bakterier fär långt.

Jag vet tyvärr inte vad det här materialet som hovis använt heter, det KAN ju vara så att det innehåller bakteriedödande och andra verksamma ämnen som gör nytta. Han skar alltså upp, lät varet rinna ur och spolade rent innan materialet sattes dit för att förhindra smuts att komma in - funktionen är väl densamma som en sula kan jag tänka mig.

Det diskuterades att gipsa hoven men det innebär boxvila på en häst som redan har tendenser att väva och som rent allmänt mår mkt dåligt av att stå på box. Därför tror jag att hovis valde denna variant att prova innan vi ev tvingas till att sätta hästen på boxvila.

Sulan som han sen satte på gjordes för att han trodde att fyllnadsmaterialet nu skapat ett tryck som gjorde att hästen än en gång blev halt, därför bytte han till sula och hästen blev på en gång helt ohalt. Anledningen till att han inte rek antibiotikabehandling är att många tydligen ger detta i ett för tidigt skede och det kan göra att problemen kvarstår efter avslutad behandling. Jag har ingen aning om detta stämmer eller ej.

Det jag tycker är lite märkligt är just det här att hästen efter varje åtgärd blir helt ohalt. Om det hade varit en farlig bakterieinfektion på väg upp så borde han väl inte bli ohalt:confused:

Men f ö håller jag med att hästen i det här läget borde tas till klinik. Hade det varit min häst så skulle jag varit jättenervös för att komplikationer skulle uppstå efter så lång tids strulande. Annars har jag den erfarenheter att hovbölder det är hovslagarna mkt skickligare på än de flesta veterinärer.

Eller, ÄR det väldigt lång tid? Har vi ingen hovis här på forumet som kan bringa lite ljus i frågan?

Har man kollat så det inte finns någon mer hovböld pågång och vad säger eran egen hovis som sett bölden ?

Jag har haft en pålle som hovbölden och hältan kom och gick och vi kunde inte hitta bölden ,var även på klinik men efter flera veckor så kom den ut .

Men detta vi nu talar om ska ju vara en redan behandlad hovböld och fortsatt hälta 3,5 vecka efter ?

Varför inte ringa till klinik och prata med dom istället för att höra vad dom anser att du ska göra :idea:

Där det finns ju både vetrinär och Hovis ..

Mvh Mia

Hovis kommer i morgon bitti och eftersom mina egna också ska skos så kommer jag att passa på att fråga lite mer, trots att det inte är min häst så kan ju ngt liknande hända någon av mina hästar om man har otur så man vill ju veta.

Nu är det ju upp till hästens ägare att bestämma tillsammans med hovis hur de ska lösa det här men frågar hon mig kommer jag att rek klinikbesök och erbjuda min hjälp om hon vill ha den. Det måste ju gå att anlita en transportör även för kortare resor tycker man.

Ang vad hovis säger så har han hittills sagt att det inte är ngn fara så länge man sköter det och öppnar upp om hältan kommer tillbaka. Ska höra i morgon vad han egentligen tycker är en rimlig tid att behandla hemma innan man åker till klinik.

J
Eller, ÄR det väldigt lång tid? Har vi ingen hovis här på forumet som kan bringa lite ljus i frågan?

När fick pållen tetanusvaccin senast? Om det var ett tag sen så se till att få en dos extra nu! Försök få ut hovis och en dv.

Han fick tetanus för ca ett halvår sedan. Han kanske behöver en extra dos i a f? Vi sitter o väntar på hovis nu så jag återkommer med en liten rapport i e m!

Nu har hovis varit här och öppnat upp lite till och det kom lite mera var även om det inte var särskilt mycket. Sulan som sattes dit istället för fyllnadsmaterial, för att ta bort trycket, har släppt igenom smuts och skapat problem igen. Hovis spolat ur, öppnat upp ytterligare samt fyllt återigen med det här materialet ( innehåller bakteriedödande medel ) plus sula den här gången. Nu rek han antibiotikakur till en början och skulle det inte bli bra så är det klinik. Hovis vet vilka problem det är med att kunna åka iväg med hästen och med långvarit boxvistelse. Vi håller en tumme för att det här ska räcka.

Hade hästen varit lastningsbar så rek han att åka in på klinik för att få alltihop utfört eftersom kliniker i regel även har en hovslagare i tjänst och man där har möjlighet att öppna upp ännu mer, under lokalbedövning.

Och hur lång tid skulle det ta nu innan hästen är ohalt ansåg hovis ?

Mvh Mia

Ja, jag började ju med att fråga honom om det här med tidsaspekten och han tyckte att det nu ( efter ca 3-4 veckor ) borde ha varit över och det var därför som antibiotikakur nu var nödvändig. En kur på 10 dagar och hästen ska bör vara ohalt inom den perioden annars blir det klinik för då sitter det ngt längre in, för långt in för att hovis ska kunna utföra det utan assistans av veterinär och lokalbedövning.

Det man ska se upp med är spridning av bakterier till hovben om jag förstod hovis rätt.

Det som är märkligt är ju att hästen har varierat från ohalt till att stå på 3 ben. Man tycker ju att om det skulle vara spridning av bakterier så skulle hältan vara konstant eller gradvis försämras hela tiden, jag har svårt att han emellanåt kan vara helt ohalt. Knepigt det här med hovbölder tydligen.

Jag har stort förtroende för vår hovis men jag är i a f funtad så att jag gärna vill veta allt o lite till så idag har jag "bombat" vår stackars hovslagare med frågor:crazy:

Hovbölder är ett j''kla jissel och har så många olika symtom ibland så från svullna ben till enbart puls eller hälta feber .

Eller så är dom rena ena stunden och blockhalta nästa :crazy:

Lycka till Mia

Förra sommaren fick min häst en hovböld som öppnade sig själv. Den öppnade sig dock så pass mycket att hålet behövde gipsas. Jag bytte detta gips när han trampade av sig eller när det suttit i några dagar. Lägger man bara bra bandage så kan de gå ute även med gips på. Vi var inne på klinik, men han fick inte nån medicin.

Iaf. så försvann inte hältan helt förren det hade blivit en ny kraftig hinna på hålet. Det viktiga är ju även att se till att den läker inifrån och ut ordenligt. Det tog 10 veckor att bli hältfri från den lilla hovbölden.

10 veckor! Då ligger vi i lä än så länge då...

Tycker ändå man ska överväga att gipsa. Som någon skrev går det att täcka ganska bra (silvertejp och plastpåse tex). Är också lite tveksam till att fylla hålet med något, även om det innehåller bakteriedödande. Det kommer ju inte ner i alla skrymslen och kan istället ge bakterierna ett utmärkt klimat att leva i.

Min häst fick en elak böld som gipsades. Han kan man inte ha på boxvila om man vill ha häst och stall intakt:o
Så varje morgon gjorde vi ett nytt "hovpaket"
Plastpåse slits på 5 min så jag hade en bit pressening istället!
Annars så tar man plast innerst och ett kasserat utetäcke ytterst!
Stora mängder silvertejp:D
Han såg ju lite rolig ut men han fick gå ut iallafall.

Ja, jag känner ju inte till det här fyllnadsmaterialet och vilka aktiva ämnen det ev innehåller men visst har det diskuterats gipsning, tyvärr är det så att den skånska leran ( som verkar breda ut sig i ALLA hagar:( ) den gör det rätt omöjligt att få någonting att sitta fast o hålla tätt om hoven.

Jag vet inte om det hade funkat med de där Easybootsen ( heter de så förresten? ), de lär kunna ersätta en sko t o m, tillfälligt. Om man gipsar, sätter plastpåse PLUS ett sådant boots? Någon som har testat?

Vår ponny hade hovböld som gick över på en vecka (sjukhage). Vet. förstod inte vad det var trots puls, hälta och varm hov. När sedan hovis kom x antal veckor senare frågade hon om hästen varit halt och berättade att hon hittat en gammal hovböld. Den hade kommit ut av sig själv. Det kom lite svart gegga ur ett litet hål men ponnyn var inte halt och hade inte varit det på flera veckor.

Den häst du pratar om verkar behöva ha sin hov i någon typ av pakat så att inte smuts=bakterier kommer in hela tiden. Om det sedan är gips eller inplastat kanske inte har så stor betydelse. Ska hästen få antibiotika av vet. nu?

Kan ni inte lastträna hästen varje dag i några dgr så att den vänjer sig till den måste åka transport, t ex till kliniken?

Han fick sin första antibiotikaspruta i går och ska få injektioner nu i tre dagar av veterinär. Tyckte att han var piggare redan i morse - vet inte om antibiotika kan ha så snabb effekt? Han var ohalt redan igår efter att hovis öppnat upp o rensat hoven igen.

Ang lastträningen så har vi kört helt fast:( Vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare, det har varit alltför våldsamma reaktioner från hästens sida för att vi ska kunna fortsätta utan stor skaderisk både på häst o människor. Ägaren till hästen funderar nu på lastbil faktiskt. Vi tar en time out i vilket fall och hämtar nya krafter, ev hjälp utifrån från någon med "friska" ögon på problemet - ibland kan det vara till stor hjälp.

Det är ju precis sånt här man är rädd för; att behöva åka till klinik men inte kunna p g a att hästen inte går att lasta:(
Hon har haft sån otur nu med sin häst, stackar'n - en ridolycka, omöjlig att lasta, har vrickat sig i hagen, trampar av sig skor ideligen etc etc. Vi hoppas att det vänder snart för dem!

IKEA-kassar är ganska slitstarka :)... Om man dessutom byter gipset oftare (varje kväll) så kanske det funkar? Gips innerst, ett lager med silvertejp, plast och ytterligare påse, presenning eller annat längst ut. Tror boots kan vara svåra att få på utanför gipset men alla sätt är bra utom dom dåliga! Gipset är ju bra dels för att skydda hoven från nya bakterier, dels så ser man bra på insidan av gipset som man tar bort hur mycket vätska det kommer, vilken färg den har och när det börjar avta. Men även med gips måste man vara noga att det inte blir något tryck. Visst är det ett elände när hagarna ser ut som gyttjebad!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 608
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst trampade på en sten eller liknande, fick ett märke i hoven följt av hovböld ca 1 vecka efter. Två dagar innan hovslagaren kom...
Svar
17
· Visningar
4 415
Senast: Ida94
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 453
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka