Hovböld. Skydd från lera i hagen???

JessicaM

Trådstartare
Det visade sig att Kyra hade en hovböld i strålen o upp mellan ballarna! Vetten på ATG sa att jag ska lägga om varannan dag och boxvila i 10-14 dagar pga att vi inte har någon grushage.

Det var i Torsdags 2/4 vi var in och idag ser det redan jätte mycket bättre ut.

Men hur gör jag när hon ska ut i hagen igen, lerigt o jäkligt! Hovslagarn ska sätta fast en "platta" men det kommer ju smuts o lera in ändå vid ballarna eftersom det är lite öppet där. Hur gör jag???

Köpa en svindyr sko eller finns det några andra tips?

Sv: Hovböld. Skydd från lera i hagen???

alltiettblöjor för spädbarn =)

Hej Jessica! Du har ingen paddock? Eller kan fixa nån torr hage nånstans där du kan släppa henne?

Nej har ingen paddock eller torr hage, det är så lerigt överallt :confused:

När min pålle hade en hovböld förra året var jag in på My one och köpte en boot i gummi för ca 150kr, det borde finnas på andra ställen med. Sen lindade jag och tejpade med silvertepj utanpå både för att booten skulle sitta kvar och för att det inte skulle komma in lera i booten. Hoppas din pålle blir bättre snart. *kram*

Det är också jättepraktisk för att man kan juh ta av booten när man vill och se hur hoven ser ut och tvätta rent. :)

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 671
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Tennessee
·
H
Hästvård Har tidigare postat en tråd om min Nordsvensk som blev plötsligt halt 22 juli. Vi misstänkte först hovböld men efter besök av veterinär...
Svar
4
· Visningar
1 638
Senast: Hallon
·
H
Hästvård Here er go again. Ska försöka fatta mej kort Har en nordsvensk på 20 år, lite lite rund om magen och otroligt pigg för sin ålder !! I...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: Hallon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka