Hovböld - när rida igen?

norrland65

Trådstartare
Har precis haft en hovböld på en av hästarna. Faktiskt första gången vi haft det, konstigt nog på alla år. Min fråga är egentligen om vi kan börja rida igen imorgon. Så här har det varit:

I tisdags red vi ut. Han klev på något, troligen stort grus på grusvägen, haltade rejält några steg, men som vanligt sen. Vi red färdigt och han kändes jättefin.

Vilade ons och tors.

Tors skulle jag bara titta till hästarna när jag var ute på kvällsprommis med hunden. Då stapplade han i hagen, kunde knappt stödja på benet. Tog in honom i stallet, mycket halt. Lite svullen samt puls i benet, ville inte sätta ner trakten när han vände på stallgången. Boxvila.

Fredag kom veterinär ut. Kunde konstatera att det mest troligt var hovböld, men kunde iof sig inte utesluta hovbensfraktur, eftersom det ger samma symptom. Men troligen var det en hovböld.

Lördag var han mycket bättre. Fick komma ut i liten gräshage, ohalt i hagen. Men det gör uppenbart ont när han kliver på små stenar. Utan sko fram.

Söndag kommer hovis. Hittar en böld som tömt sig själv. På med sko och sula. Fick på kvällen komma ut i stor beteshage.

Idag rör han sig fint, ohalt och pigg.

Tror ni att vi vågar börja rida imorgon?

/ Norrland

Sv: Hovböld - när rida igen?

Är han ohalt och är fräsch och ingen puls så kan du gott börja rida igen .

Mia

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 732
Senast: Toudi
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka