Hovböld med spricka vid ballen, hur sköta?

R

Rutsie

Har fått en pålle med (troligtvis) hovböld som resulterat i en spricka vid ballen där det vätskar sig. Han var halt ett par dagar med lite gallig kota och vi hittade inget konstigt utan trodde på sträckning. Dag 4 hittade vi den lilla sprickan med illaluktande vätska. Gjorde rent och tog lite antiseptiskt på. Dag 5 är sprickan lite större men inte var. Bara vätska men inte mycket. Tvättar rent och baddar på lite antiseptiskt. Ingen feber.

Någon som har bra tips på hur vi ska sköta det i regn och lera:( Mycket lättare när det var bra väder. Någon med erfarenheter av liknande?

Har pratat med vet och hovis i fall någon undrar:)

Sv: Hovböld med spricka vid ballen, hur sköta?

En kompis häst hade exakt samma, hon baddade, hade på kompress och la om galoppbandage. Detta var på våren då det var lerigt och detta höll bra så länge man la på flexilinda lite in under hoven så att bandaget inte "åkte upp" i karleden.

Jag hade en passhäst som fick samma grej, vi lade om ett galoppförband med bomull (eftersom att det varade och vätskade ett tag). Tvättade rent ordentligt varje dag och mot slutet vet jag i alla fall att vi hade helosan på för att mjuka upp så att det kunde läka. Fanns inte så mycket mer att göra än att vänta ut det.

Ett tips är galoppbandage med klisterbandage! Oslagbart och du kan linda ordentligt över, upp mot kotan, samt under hoven så att det sitter och skyddar även i leriga hagar.

Jag tycker att du ska följa veterinärens och hovslagarens råd. Ett ordentligt galoppbandage skyddar bra men frågan är ju om du behöver någon medicin till hästen. Vad sa veterinären? Hovslagaren?

Håll rent och kolla tempen:)

Hur har det gått?. Jag står med samma problem och vet inte hur jag ska göra. Just nu står hon med våtomslag i box. Hittade henne blockhalt i helgen och idag kom en massa illaluktande var. Tacksam för tips på fortsatt behadling.

Har fått en pålle med (troligtvis) hovböld som resulterat i en spricka vid ballen där det vätskar sig. Han var halt ett par dagar med lite gallig kota och vi hittade inget konstigt utan trodde på sträckning.

Har pratat med vet och hovis i fall någon undrar:)

Och vilka åtgärder vidtog dom??

Oftast försvinner hältan när hovbölden brister och varet rinner ut. Trycket släpper.
Har haft en häst med hovböld och då har hovslagaren öppnat upp och rengjort med en lösning. Kommer inte på vad den heter men finns på apoteket i kyldisken. Det bubblar om den när man sprutar på.
I hålet som blir efter att det är "utgrävt" lade han i lin+ tjära för att torka ur. Behövde inget bandage i hagen eftersom linet motverkade att det kom i smuts.
Kanske de gör olika beroende på var bölden sitter.
Blir det inte bättre tycker jag att du ska kontakta hovslagaren igen.
Blir inflammationen värre kan det gå upp i hovbenet och då kan det bli mer lidande för både häst och plånbok.

Har haft en häst med hovböld och då har hovslagaren öppnat upp och rengjort med en lösning. Kommer inte på vad den heter men finns på apoteket i kyldisken. Det bubblar om den när man sprutar på.

väteperoxid tre procentig lösning kanske?

Bölden satt så låmgt bak och hade redan letat sig ut vid ballen i bak när den upptäcktes så det var ingen idé att leta i hoven. Det var inte mycket vätska som kom heller. Det skulle som sagt hållas rent och kolla så det inte blev sämre eller feber av det. Vi blev rekommenderade jodopaxlösning på bomull som fästes med bandage och så stått med det ett par timmar var dag. Problemet i övrigt har ju varit att hålla rent övrig tid med tanke på vädret som varit. Pållen ska ju dessutom röra på sig så mycket som möjligt.

Nu är det som ny hud har bildats vid sprickan, på ett större område än vad sprickan är. Markerar lite på böjd spår fortfarande men ok på rakt och i ena varvet.

Någon som har efarenhet av hur länge hältan håller i sig? Hovis kommer i morgon igen och kollar.

Tack för alla renlighetstips!

Hältan efter en hovböld kan hålla i sig i flera veckor särskilt på böjt spår.
Jag har släppt ut min i hagen nu. Hon går med våtomslag och det funkar kanon. Sätter man lite silvertejp runt bandaget så sitter det bättre. Det är som sagt mycket bättre att ha dom ute.

Senast ändrad:

Det var ju så det hette. Hade stillestånd på hjärnkontoret igår:D.

Du har möjligtvis ingen bild på sprickan? Vore bra att se och jämföra.

Jag tror att min kuse har något liknande... En rejäl spricka precis nedanför ballarna. Det kom så plötsligt - hovisen var här i måndags. Ingen misstänkte någonting, varm i hovarna en liten stund vilket gick bort då jag tvättade rent dem för hovisens skull.

Har skrivit en gedigen inköpslista till imorgon då Hööks öppnar igen.

Tyvärr inte någon bild. Först var det ingenting som syntes, bara diffust halt. Dedan en liten reva på en centimeter som det vätskade ur och luktade illa. Sedan sprack det upp lite till i ett par dagar tills det var tre centimeter långt och en halv centimeter brett. Det blev torrare för var dag och nu ser det mer ut som pälslös hud. Hoppas beskrivningen gjorde dig lite klokare.

Ohalt på böjt spår idag!!!

Hovis var här och var nöjd över hur det såg ut. Ska fortsätta med jodopaxomslag ett par timmar om dagen så det säkert drar ut det sista.

Vad bra att allt har gått bra! :p

Jag försökte fixa omslag på min kuse idag... En halvtimme höll det. :devil: Nog såg sprickorna bättre ut ändå efter den korta inpackningen, men jag hade hoppats på något bättre utfall.

Om du har tid och lust får du gärna beskriva hur du har fixat omslag. Gärna med bild. :) Jag litade kallt på att allt skulle gå perfekt bara jag hade fått låna min karls silvertejp. Ack vad jag bedrog mig! :D

Nåväl - nästa gång går det bättre.

Det var inget... Såg Netteds inlägg:

"Ett tips är galoppbandage med klisterbandage! Oslagbart och du kan linda ordentligt över, upp mot kotan, samt under hoven så att det sitter och skyddar även i leriga hagar."

Fast om bölden letar sig ut brukar man ändå öppna den, sk kontraöppning. Det kan trots att bölden letat sig ut ändå finnas kvar som måste rensas.

Japp, fast jag ska nu lägga det så han står inne ett par timmar med det per dag veckan ut. Har inget på ute i hagen nu. Inne blir det ju mer still och det får sitta kvar och dra ut som vet sa. Lägger in dränkt bomullstuss på och så klisterbandage på det. Det sitter bra i boxen men hade inte klarat sig länge ute, då får det bli silvertejp också.

Jösses vad han rejsade i hagen idag! Helt klart frisk igen.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 756
Senast: Elendil
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 889
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka