Hovböld - linfördekokt?

Lahtel

Trådstartare
Min ena häst har en hovböld som inte vill mogna och komma ut. Han har varit på klinik och de kunde inte hitta den.
Han är bara lite halt och mår bra. Han har nu haft våtvarma omslag på sig i en vecka nu (jag har lyckats fixa så att de håller för hagvistelse).
Läget är likadant som för en vecka sedan, lite halt, puls i benet och varm i hoven och lite gallig i benet.
Jag har tidigare hört att man kan göra någon typ av linfröomslag som ska funka - någon som vet hur man gör och om det funkar?

Någon annan som haft problem med liknande bölder som inte vill komma ut?
Han hade en likadan i april, inte ens veterinären fattade att det var hovböld. Han var lite halt 2 veckor från och till på vänster fram, svullen runt senorna och upp över knät. När vi kom inte till klinik var de konfunderade, de lyckades slutligen känna en liten puls och drog då av skon "för säkerhets skull". Där fanns en böld som öppnat sig. Och hästen hade inte varit särskilt halt, gick helt normalt i skritt...

Det är samma hov nu som då... :(

Sv: Hovböld - linfördekokt?

Givetvis måste skon av för att kunna undersöka ordentligt.Omöjligt att visitera en skodd hov.

Vad menar du med det? Var har jag skrivit att han har skon på sig?
Den tog vi av samma dag som vi insåg att han har en hovböld.
:confused:

Man kan väl röntga och se vart den är...
Då vet man vart man kan hjälpa den ut oxå.

Annars så vad hade du för våtvärmande omslag?
Med jod?
Det kan du annars prova.
Så varmt du törs ha, indränkt vadd och en påse över hoven upp till kotan.

Så gjorde "vi" och då börja den smyga ut redan dagen därpå:)

Nu var denna häst blockhalt och väldigt svullen, kanske mer mogen då....

Såna omslag har jag kört i mer än en vecka nu och inget hjälper.
Det brukar ju funka på de flesta hästar. Men hans bölder verkar vara väldigt konstiga...

Du skrev tidigare att vid förra tillfället hästen hade hovböld togs skon av för säkerhets skull på kliniken.Det borde väl vara det första som gjordes?:confused:

Min veterinär ordinerade ljummet/varmt såpvatten morgon och kväll. Vi ställde hästen i en hink med såpvattnet, den gamla märren stod där lugnt och åt sitt hö - till vår förvåning!
Efter några dagar kom varet ut uppe vid hovranden -det luktade apa! Men hon blev totalt återställd på en gång bara det kom ut, innan var hon totalt blockhalt, vi trodde hon brytit benet.

Är hästen röntgad ? Låter annars ganska exakt som min killes historia började också med en hovböld och sedan trodde vi att det var en ny och jobbade frenetiskt med omslag utan resultat åkte in och röntgade för att hitta fanskapet (trodde jag) visade sig att det inte handlade om en hovböld längre utan hovbenet hade blivit inflammerat, total boxarrest gipsad med dunderkurer med antiinflammatoriskt och sedan specialskoning och lång konvalecent så löste det sig till slut men just inflammationer i hovbenet är inget att leka med hittar man inte dem i tidigt skede som vi gjorde så blir de snabbt kroniska och prognosen blir då mkt dålig. Så är hästen inte röntgad så röntga den omgående, är det då bara en hovböld så ser ni ju exakt var den sitter i så fall.

Förra gången ja.
Ingen misstänkte hovböld eftersom att symptomen var svullet knä och svullen kring senorna på insidan av benet.
Inte direkt de klassiska symptomen på hovböld. Men nu har jag lärt mig att så fort en hälta uppstår är det lika bra att slita av skon direkt för att vara på den säkra sidan.

Anledningen till att varken jag eller vet. tror att det är något annat är att symptomen är exakt desamma som sist. Och då tog det 2 veckor innan den kom ut.
Men jag skulle gärna vilja skynda på förloppet.
Jag har ju redan varit på klinik och de var inte så sugna på att röntga utan att först köra omslag, men om inget händer snart får jag väl tvinga dem att röntga. :crazy:

Användes inte visiteringstång för att lokalisera hovbölden?

När min tidigare häst plötsligt blev blockhalt gjordes röntgen
av hov & ben men inga fel hittades. Precis när vi skulle lasta
att åka hem med hästen ville veterinären prova att klämma med
en visiteringstån på hoven. Hästen reagerade mycket kraftigt på
trycken. Visst var det en stor hovböld, i hela tå-området.

Senast ändrad:

Jo visst användes visitertång, men det gick ändå inte att lokalisera den.
Den kan ju sitta både högt upp och långt inne i hoven. Som sagt han följer inga mönster för hur en häst med hovböld ska bete sig. Förra gången hade den spruckit av sig själv i tån, och hästen hade som sagt knappt haft puls i benet....

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 042
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
492
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat