Hovböld-hovbandage

S

Seppo

En av hästarna har råkat få en hovböld. Bölden sprack upp av sig själv i kronranden med en sårficka som följd förstås. Veterinären ville också dränera bölden genom att öppna den även i sulan och för att skydda alltihop ska hästen ha ett bandage om hoven tills såren är torra och fina och nytt horn bildats i sulan. Bandaget består av jodopaxindränkt bomull som läggs mot sulan och viks upp över kronranden, lindas sen först med gasbinda och sedan vet-flex för att avsluta med silvertejp på undersidan och en bit upp på hoven.

Efter två dagar med bandaget såg det rätt sunkit ut och jag valde då att byta detta imorse. Men vilken miljö där inne! Fuktigt och instängt och hoven liknade en gammal disktrasa. Går det att få sår att läka under ett sånt här bandage? Eller har någon här ett tips om ett torrare, luftigare förband som ändå skyddar och som funkar i plan gräshage?

Har fortfarande lukten av hästfotsvett i näsan...urk
 
Sv: Hovböld-hovbandage

När mina hästar har hovböld och den spricker, brukar jag spola med det där som jag inte kommer ihåg vad heter.. Det som bublar typ.. Hehehe. Oftas fiksar naturen det betre än vet. tyckar jag.. :bump:
 
Sv: Hovböld-hovbandage

jag hade inte torrt bandage på min häst och inget silvertejp,men de va bara för att hindra skit att komma in där det var öppnat och den fnkade kanon
 
Sv: Hovböld-hovbandage

Det fiffiga med joden är ju att det drar ur var och annat snusk. Det är viktigt att allt det kommer ut innan det läker ihop. Brukar ha jodopaxomslag några dagar efter hovskada, men jag brukar byta minst 1 gång per dag. Kan tänka mig att man behöver byta det extra nu i värmen...
 
Sv: Hovböld-hovbandage

Varför gipsades det ej? Trodde att det var det man brukade göra. Hade nyligen liknande o då var det gips som gällde.
 
Sv: Hovböld-hovbandage

när min fick en hovböld la de på tjära gips o sula, han var ohalt dagen efter o reds som vanligt efter några dagar, har inte varit några bekymmer alls.
 
Sv: Hovböld-hovbandage

Ja, tänk så olika de gör. Jag frågade om gips men klinikveterinären tyckte att det var onödigt av någon anledning.

Nu har jag dock bytt förband tre gånger och börjar få in snitsen på det hela men det går åt massor med tejp för att få det att hålla en hel dag i plan gräshage.

Till andra som måste lägga hovbandage kan jag verkligen tipsa om isoleringsband i kombination med silvertejp. Isobandet håller hög nötningsgrad och läggs framförallt i tådelen och runt hovkanten sen silvertejp över alltihop.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill egentligen mest skriva av mig... Men alla synpunkter, råd, etc om vad ni skulle gjort, eller tycker jag bör göra tas tacksamt...
Svar
4
· Visningar
2 062
Senast: grimman
·
Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 849
Senast: flashlight
·
Hästvård För en tid sedan var jag ju superorolig för min häst som gick så konstigt... Slet ut jourveterinären en lördag för att konstatera en...
2
Svar
32
· Visningar
4 206
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp