HovbÖld... HjÄlp!!!!!!

F

FRUCKE

OK!

Efter ett klinikbesök för ca 3 veckor sedan med urkarvning, palpering samt gipsning av hov trodde jag att vi skulle se en betydligt ohaltare häst, MEN ICKE. Redan efter 3-4 dar blir hon återigen mega-halt!! Vet gick på hovis linje och ordinerade linfrögrötsomslag till bölden skulle spricka ut vid hovranden istället. Sagt o gjort!!!
Efter ca 5 dagar har äntligen en pyttespricka kommit fram och det kommer lite var ur den när man trycker runt om. Pållen är mycket lättad och visar endast lite hälta, kan bero på urkarvningen som inte är fått någon skyddande sula/sko på sig ännu.
OK, det går åt rätt håll känner jag, men nu till frågan: Vad ska jag förvänta mig nu då? Är det något jag INTE ska glömma att göra, tex be om medicin, kanske spola med nåt rakt ner i sprickbildningen...???

Eller ska jag bara låta henne sköta sig själv? håller rent i urkarvningshålet fram i tån med solepack och bomull så länge i väntan på hovis.

Hon har inte haft feber under tidens gång.

Precis ALLA tips och erfarenheter välkomnas!!!! har på känn att detta inte kommer att vara den första och enda gången vi kommer att stöta på problemet.:(

Tack för mig
 
Sv: HovbÖld... HjÄlp!!!!!!

Jag har hört att hovbölder beror på bakterier i marken där hästen går som letar sig in i hoven. Likaså kan steniga och gropiga vägar och hagar vara mindre bra för hästar som har "lätt" för att få hovbölder...
 
Sv: HovbÖld... HjÄlp!!!!!!

hovbölden är inte borta, veterinären fick inte med allt, du måste alltså MÅSTE kontakta din hovslagare, det är hans avdelning och har mycker mer utbildning om sådant än vad en veterinär har, jag jobbar själv på en hästklinik, och jag är med om många sånna saker, så tro på mig! hör av dig om du vill! calfboy85@hotmail.com msn.
 
Sv: HovbÖld... HjÄlp!!!!!!

Var det första jag tänkte...att hovbölden inte är borta!
Veterinären har inte fått bort allt!
Har vart med om otaliga hovbölder...
 
Sv: HovbÖld... HjÄlp!!!!!!

Varet kan rinna till annan plats från själva bölden.

Jag gillar inte när det ska karvas/borra upp halva sulan.
Har haft tur o de fåtal bölder som jag har haft, har hittat ut själva efter en natts hälta.

har bara tvättat bort gucket o satt på galoppbandage.
 
Sv: HovbÖld... HjÄlp!!!!!!

JOvisst! Vare sig hovis eller vet tyckte dock inte att vi skulle karva vidare efter en hovböld som mest troligt sträckte sig upp för hovväggen, man kan ju inte gräva hur långt som hellst.

Den sprack ju ut vid kronranden, precis som vi hade hoppats på. Frågan var ju om det var något särskilt jag skulle tänka på nu när vi kommit så här långt? Något bra tips o så? :)
 
Sv: HovbÖld... HjÄlp!!!!!!

JOvisst! Vare sig hovis eller vet tyckte dock inte att vi skulle karva vidare efter en hovböld som mest troligt sträckte sig upp för hovväggen, man kan ju inte gräva hur långt som hellst.

Den sprack ju ut vid kronranden, precis som vi hade hoppats på. Frågan var ju om det var något särskilt jag skulle tänka på nu när vi kommit så här långt? Något bra tips o så? :)
 
Sv: HovbÖld... HjÄlp!!!!!!

Jag skulle inte proppa igen hålet, utan försöka hålla hästen på tjockt gräs.
då kan sk..en rinna ut.
 
Sv: HovbÖld... HjÄlp!!!!!!

Tack!! Jag var inne på samma bana faktiskt! Har stängt av hagen så att de bara står på fräscht grönt bete och inte vid grindhål och dyl där det mest är grus/sand/pulvriserat baj o sten!
Sprutade ner lite klorhexidin i öppningen vid kronranden, satte solepack i sulans urgröpning med en bommulstuss längst ut, en kompress på tån och självhäftande bandage runt nedre delen av hoven, lite silvertejp på och det borde hålla ett dygn ivf:)!

VÄÄÄÄÄRSTA PROJEKTET HAR DETTA VARIT!!! det är en frieser med bautahovar, så jag har inte kunna få på henne några boots som extra skydd. JAg har använt mig av innerslangar till bildäck för att kunna tillverka någon form av "stövel" för att kunna hålla hela grötomslaget på plats! det har funkat finemag! 3 rullar med silvertejp...tre brytna naglar...mycket svärord och förbannelse över hela skiten! men nu äntligen!!!

Håll tummarna att det här håller!!

Kram på er!
 
Sv: HovbÖld... HjÄlp!!!!!!

Sätt inte för hålet.
Det behöver luftas o gucket måste få komma ut.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst trampade på en sten eller liknande, fick ett märke i hoven följt av hovböld ca 1 vecka efter. Två dagar innan hovslagaren kom...
Svar
17
· Visningar
4 301
Senast: Ida94
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 018
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 734
Senast: ameo
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp