hovböld, eller?

snigelfarmor

Trådstartare
Vad är symptomen på hovböld?

Uppdatera mig för inget stämmer in på lillkompisens ponny.

Igår kväll: het som attan vä framhov, JAG tyckte att han ryckte till ordentligt när jag tryckte med kniven mot sulan, han var väldigt varm på sulan också. Liiiite lite markering på vä fram på asfalt. Men det kan ha varit en synvilla.

Imorse: som vanligt igen, inte varm, pigg o ville ut i hagen där han racade lite.

Kväll: varm igen, markerat lite med ryttare på ryggen, men bara liiite. så lite att travfolket i stallet inte brytt sig om det. Det vara bara ryttaren som tyckte han nicka lite. Då på grusväg.

temp 37,7

Skodd i torsdags, kan det vara sömstick? Ingen egen erfarenhet av det.

Hade avtalad tid med atg, men avbokade då han var fräsch i morse. Men ska nu ringa igen och försöka komma imorgon.

??? Jag höll lektion för dem i tisdags och då var han då klockren.

Nån som har nån idé?

/jenny

Sv: hovböld, eller?

Om han är nyligen skodd, så ring till hovis och be honom/henne återkomma och klämma igenom hoven med en visitertång, att visitera med kniv skulle jag inte rekomendera. Finns det en hovböld så borde ni hitta den då. Sen finns det lite olika alternativ,
1)man hittar bölden och frilägger den, ligger den djupt bör egentilgen hästen gipsas, med jodopaxomslag och ställas på box för att undvika inflammation.
2)man misstänker hovböld men kan inte lokalisera den, då kan hovis lägg ett litet snitt i överkant på hoven, då kan bölden själv "hitta ut" den vägen.

Har hästen hovböld så uppstår, som du själv nämnt, värme i hoven samt puls. Leta efter puls i hovleden.
Sen brukar en rejäl hovböld i princip ge blockhälta, min egen hovis tyckte han var lite kul när jag ringde honom och sa att min häst var blockhalt, då sa han:
-Lyft ett av benen, trillar hästen ihop så har du en fraktur, står den upp är det en hovböld. Det visade sig senare vara en hovböld.
Med en bra hovis borde det inte vara några problem att lösa, däremot tycker jag inte att det stämmer riktigt när du säger att den verkar komma och gå, men hästar reagerar ju olika.

Lånar tråd lite, har en shettis som igår kväll i princip var blockhalt på vä fram. Vill inte stödja på den hoven. Hittade inget svullet i benet. Orolig för att det är fång (han har haft det tidigare i samband med att han hade erlichia men, frisk i mer än ett år och inget har ändrats) men, borde han inte ha ont i mer än vä fram då?

Han står inne nu och jag har kyllinimentat bägge frambenen (ifall det är fång i alla fall) och håller på att försöka få tag på hovslagaren. Han är barfota och reds senast i söndags men, då en längre runda för honom och mycket grusväg. Han visade inget då och inte heller dagen efter. Kan detta vara hovböld? Kommer det sådär helt plötsligt?

javill skrev:
Lånar tråd lite, har en shettis som igår kväll i princip var blockhalt på vä fram. Vill inte stödja på den hoven. Hittade inget svullet i benet. Orolig för att det är fång (han har haft det tidigare i samband med att han hade erlichia men, frisk i mer än ett år och inget har ändrats) men, borde han inte ha ont i mer än vä fram då?

Han står inne nu och jag har kyllinimentat bägge frambenen (ifall det är fång i alla fall) och håller på att försöka få tag på hovslagaren. Han är barfota och reds senast i söndags men, då en längre runda för honom och mycket grusväg. Han visade inget då och inte heller dagen efter. Kan detta vara hovböld? Kommer det sådär helt plötsligt?

Både fång och hovböld gör ju i många fall väldigt ont (=blockhalt häst) men visst låter det lite hovböld över din historia. Hästar har olika tunna/känsliga sulor, det borde din hovis kunna svara på om din ponny har. Jag skulle börja med min hovslagare och låta honom/henne kolla min häst.

"min" ponny ska in till klinik idag iallafall. Några tips på hur vi kan hitta vad det är?

som vanligt var han inte varm imorse, bara på kvällen. Men det kan ju ha att göra med att han är skodd (dålig cirkulation) står inne på nätterna (dålig cirkulation) så¨at bölden stannar av då? eller?

/jenny

Att hästen är skodd är inte synonymt med dålig cirkulation, det är en osanning som sprids av vissa, på samma sätt som vissa osanningar sprids av skoanhängare, en dåligt utfrörd verk/skoning kan ge problem men inte alla.
Det är ganska vanligt att mindre bölder ger olika mycket smärta från dag till dag, att det sedan blir värre efter en dags "gående" är inte så konstigt, att vila en värkande kroppsdel är väl vanligt hos alla, djur som mäniskor.

Peter

Har gjort egna undersökningar om temp på hovar och min slutsats är att skodda hovar är kallare, året runt, morgon o kväll, än oskodda friska hovar. Min fd hovis sa tom att att en varm hov alltid är sjuk. Trams! Vem lurar i dem sånt, lär man sig det på skolan eller är det nåt konstigt rykte som går att en kall hov är normen?

/j

klinikhovslagaren upptäckte att hästen var sömmad för nära. Så jag hade rätt, trots det så blev han sprutad i alla lederna vä fram och fick göra många böjprov. Lika bra det kanske, eftersom de hittade en markering på bak och knäet fram. De hittar alltid något på en klinik, fast man kom dit för värme i hoven..

Nu är gåtan löst iallafall.

norrland, tack för att du drog tillbaka dina förhastade slutsatser.

min egen är skodd med friska hovar, men otålig matte. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar