Hovböld eller sömstick? Annat?

E

Em_E_liE

I onsadgs skoddes ponnyn och har sedan dess stått/vilat då jag haft mycket att göra.

Idag skrittade jag ut på kära ponnyn barbacka för första gången, mysigt. :p Dock slutade det inte så mysigt... Han blev halt jätte tvärt och ville inte stå på sitt högra framben. :confused: Han kunde dock gå. Alltså inte blockhalt. Bara viljan att inte stå på benen, som inte var på topp. Men det är ju förståeligt om han har ont...

Jag hoppade självklart av och kollade om det fastnat något under hoven, men där var det rent. Klämde och kände på benet ända upp till manken, ingen reaktion. Ingen svullnad. Ingen värme.

Gick till stallet som låg ca 3minuter från där vi var.

Bad om hjälp att lokalisera vart hältan kunde vara, man tänker ju inte på allting, så det är bra med lite bollande om vad det kan vara. :laugh:

Kom fram till att han var varm i hoven, på insidan, vid en söm. Ökad digitalpuls hade han också...

Tog tempen på honom, normal temp för honom. :)

Jag tog ur sömmen där han hade värme och ska kolla imorgon om han är halt fortfarande... Då ringer jag hovslagaren som får kolla närmare på det. Ska göra rent hoven och speciellt hålet där sömmen var. Måste ta bort skon då också.

Vet inte hovslagaren så blir det veterinären såklart.

Nu till min fråga. Kan detta vara sömstick, hovböld, smötryck? Vad tror ni?

Sv: Hovböld eller sömstick? Annat?

Men hallå !!
Hur ska vi veta ?
Nåt av det du nämnt eller fång ! Fast vad är smötryck ?
Hambo

Dom flesta här på buke brukar vara snabba med kommentarer och synpunkter på minsta lilla grej man skriver... var mest det jag reagerade på igår, när så många läst/sett men inte gett någon kommentar.

Sömtryck: Sömmen trycker/skaver på kötthoven/känsligt ställe och bildar ett större hål med stor infektionsrisk. Kan i sin tur leda till hovböld om man inte kommer på det i tid....Sen kan det ju heta något annat egentligen, men det var det jag hade i huvudet och lättast att förstå vad ordet innebar, genom att det framgår av ordet, sömtryck....

Kollade ponnyn idag i alla fall och han var fri från hälta nu på morgonen, måste varit ett söm som suttit nära kötthoven och skavt eller något sådant... Sömmen är ju som sagt borttagen!

Ville bara utesluta, så att det inte skulle vara annat. Man måste ju få brainstorma lite grann...Bolla vad man tror att det kan vara, bero på och så vidare....

Hoppas hältan inte kommer tillbaka nu i alla fall...

hästen vadraltså haltfri när du red iväg och blev halt under ridturen?
det låter mer som att den trampat på något som gjort ont men att det inte behövt att leda till hovböld.

Tror säkert att det kan vara et sömstick eftersom hästen slutat halta när du fått bort sömmen. Risken för hovböld finns ju nu där sömmen suttit om det kommer in smuts i hålet som ger en infektion, försök hålla ren, inte helt lätt i sömhål förstås. Hoppas din ponny inte blir mer halt nu utan klarar sig utan hälta och hovböld :)

Ja, han var haltfri när vi red iväg!

Det var bara is där vi red, fanns inget där som han kunnat trampa på. Vanlig hård grusväg som just nu är täckt med is....Trodde också att det var något sådant från början, att han trampat på en sten eller något, men det fanns inget där eller runtomkring som han kunde gjort illa sig på....

Senast ändrad av en moderator:

Ja, hålla rent är ett viktigt moment i det hela, och det svåraste, nu när isen smälter och geggan kommer fram igen...:( Men det går nog bra hoppas jag. :p

Tack! :)

Jag vet vad sömtryck är...Men inte smötryck !!
jag reagerade lite för hårt kanske, men tråden som är borttagen nu lät inte så trevlig av dig !
Vad bra att din häst inte är halt längre !

Hej från Hambo

Vadå lät inte trevlig? :O Jag menar ju inget otrevligt med att behöva hjälp och vill ha lite bollande från eran sida om vad som kan ha varit orsaken. Det jag kunde komma på skrev jag upp, men det kunde ju varit annat.

Sedan att jag gjorde ett stavfel (smötryck) var ju absolut inte meningen. Trodde inte ni skulle fatta fel. Jag såg felet förs nu. Förlåt.

Sedan undrar jag varför just jag var otrevlig? :O När det många gånger är andra som kommer med spydiga och elaka påhopp, inte till mig oftast, men till andra, varför tas inte tråden bort då?

Bara ett trådbryt där...men det är ändå en fundering.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 754
Senast: Elendil
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar