Hovböld efter skoning?

Miran

Trådstartare
För en vecka sedan skoddes min häst om. Hon blödde lite på höger bak och hovslagen sa att det är för att hon har så ytliga blodkärl.

Nu i dag är hästen rejält halt på just höger bak. Jag hittar inget sår eller svullnad. Hoven är något varmare än de andra. När jag kollade några timmar senare tyckte jag att hon var sämre.

Hon kan stödja på benet, men gör det helst inte.

Tror ni att det kan vara skoningen som har orsakat hältan eller att det kan ha bildats en hovböld p.g.a att hon blödde?

Hovslagaren ska komma hit i morgon och kolla, men jag undrar ändå vad ni tror. Är väldigt orolig för henne. det har varit lite väl mycket halta hästar på sistone.

Fråga 2: Om hon inte har hovböld utan kasnke har sträckt sig, blir då hältan sämre efter hand eller håller den sig stabil om hon står still?

Sv: Hovböld efter skoning?

Det låter lite mer som om det handlar om ett sömstick, självklart kunde det vara en hovböld men då kommre den förmodligen inte av skoning. Sömstick har en otäck förmåga att kunna visa upp sig ca 1 vecka efter skotillfället, oavsett får du ju hjälp nu och det är viktigast för hästen. :D

Sv: Hovböld efter skoning?

Yes! Det VAR en hovböld! :banana:
Hovslagaren hittade den efter en minut. Inte där hon blödde sist, utan under kanten på skon. Kankse hade det hamnat ett gruskorn där.

Hon kunde knappt gå innan. Direkt efter haltade hon visserligen, men mkt mindre. en stund senare såg jag henne vila det andra bakbenet. Så det blev direkt mkt bättre.

Är så lycklig - efter tre månaders konvalecens med andra hästen efter konstig hälta och massor med klinikbesök - såg jag inte direkt fram emot samma sak med nästa häst - SAMMA dag som den andras igångsättning äntligen ska börja.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 696
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: mily
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Meglio
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 622
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar