Hovböld/barfotagång

AnnaKarinA

Trådstartare
Min valack är nu inne på sin fjärde hovböld för sommaren. Har haft honom barfota sedan i höstas utan problem. Hovslagaren vet inte om den blöta sommaren är boven i dramat eller om han är för "plattfotad" och känslig för att gå barfota. Om så skulle vara fallet, kan man på något sätt vänja hoven vid att vara barfota eller är det bara att börja sko igen?

Sv: Hovböld/barfotagång

är din häst riktig plattfot så kan det nog vara idé att skaffa boots, just för att plattfotade hästar ömmar lättare och då kan det vara svårt att få dem att röra sig så mycket som behövs för att läka.

Annars beror hovbölder i barfotahovar sällan på yttre faktorer utan snarare på att blodcirkulationen i hans hovar tidigare varit så dålig att blodet inte kunnat frakta bort allt slagg. Nu när hoven kommit igång igen börjar även reningsarbetet vilket hos vissa hästar tyvärr innebär hovbölder då det är för mycket som måste bort.

Annars kan ju hovbölder i skodda hovar bero på t.ex. sömstick eller andra "främmande" föremål som kommit sig in i kötthoven med bakterier etc.

Mitt råd till dig är att du får din häst att röra på sig så mycket som möjligt så att processen med hovbölderna går så fort som möjligt och därmed minskar smärtan, underlätta gärna allt du kan med boots när han ömmar etc.

Nu kan ju faktiskt hovböld även uppstå pga tex en blödning i sulan, vilket i sig inte låter för helt otroligt skall kunna ha hänt. Trampar hästen på något hårt eller vasst, sten som hamnar olyckligt så kan ju detta bli ett faktum.

Det finns boots att köpa, lite olika varianter faktiskt. Skall du satsa på boots, köp en typ som du kan brodda det kommer ju en vinter också.

Var har du lärt dig det. Kan du förklara vilka slaggämnen som samlats o som bildar bakterier när de skall ut?
PL

är de så smart att ge rådet att hon ska ha hästen att röra på sig när han har ont? Mitt råd är att kontakta en vet. som ev. kan skriva ut butta el liknande. be hovis slå på en sula el. nått liknande.

till trådskaparen..
är din hovis utbildad?

Har haft min häst oskodd ett par vintrar, men detfunkar inte då han får hovbölder då. JAg vet inte om det beror på att det har varit hårt och knöligt i hagen eller om det berott på att det kommit in stenar i bärranden (har haft lite bärrandsröta) som tryckt och orsakat bölderna. Vissa gånger har jag hittat en vass sten inkilad i bärranden och när det pillats ut så har han snabbt blivit bättre.
När han gått skodd de senaste två vintrarna, har han klarat sig från bölder, så nu vågar jag inte låta honom gå barfota vintertid igen. Nu går han dock barfota (rids endast på gräs och mjuka underlag) och har inte någon röta, och hittills har det gått bra.

tyvärr kan jag inte förklara vad det är för slaggämnen närmare än att det bland annat kan vara de normala avfallsprodukterna som levande celler producerar samt även döda celler som inte blodet kunnat ta hand om på fullgott sätt medans hoven varit skodd.
Det Boj säger kan även det vara orsaken, men vad det är för böld kan se på vart den kommer ut. En böld orsakad av skador i sulan kommer nog ut i sulan, eller där i närheten.
Den sort jag pratar om kommer fram alldeles i kronranden.

Eftersom rörelse påskyndar läkningen så tycker jag att det är bättre, men man måste naturligtvis underlätta för hästen genom att använda boots om den har ont i sulan etc!
Jag är inte ute efter att plåga hästen utan för att påskynda läkningen så att den kan bli smärtfri tidigare.

Om han har gått så pass länge utan hovbölder och nu helt plötsligt fått dem i sommar så skulle jag vänta innan jag tog beslut om att sko igen.

Hur har de behandlats, har de kommit på samma hovar eller på alla fyra eller bara på en hov?? Då kan man ju börja undra hur de har behandlats, kanske de aldrig fick läka ur ordentligt varpå de återkommer på nytt hela tiden.
MVH/

Hur kan du föreslå att en sula skall på ? Vad är vitsen med att täppa till ett ev. utgångshål och göra det ännu svårare för var att komma ut samt svårigheten att rengöra och öppna upp om det behövs igen under läkningsprocessen? Rörelse påskyndar läkningen i många fall, så länge hästen vill och kan gå och det inte negativt påverkar skadan så skall den ut. OM hästen har SÅ ont att den verkligen lider, då vare sig kan eller vill den gå ur boxen och då kan det vara befogat att ge smärtlindring under en kortare period.
Bättre att släppa ut hästen så den kan röra sig utan smärtlinding på sina egna villkor än att släppa ut den med smärtlindring då den troligen skulle överröra sig.

MVH/

Senast ändrad:

Han är utbildad, har största förtroendet för honom då han är jättenoggrann och alltid tar i beaktande vad jag tycker/tänker/vill samt att han tänker mycket utifrån hästens behov. Däremot tycker jag detta med hovar är sablarns svårt, jag kan för lite. Jag ser om en häst är alldeles för jäkligt skodd men har svårt att se skillnad på bra, normalt osv...

Tack för alla era svar!
Han har fått dem på tre olika tassar i sommar (vb, hb, hf och nu hf igen). En av bölderna kan jag nog härleda till ett tramp med brodd från i vintras, men de andra vet jag inte, de har kommit ut i sulan. Min hovslagare "punkterade" dem så att de öppnade sig och varet kom ut, men han ville inte skära upp dem eftersom hästen gick på bete och jag hade ingen bra möjlighet att ta hem honom eller hitta stall att ha honom i. Han är "en sån" som tar av sig bandage o likn med såklart. Så helt enkelt har vi bara låtit dem läka ut. Jag baddade även jodopax.
Svårt, jag har ingen erfarenhet av detta så jag litade på hovisen, hoppas jag gjort rätt.
Hästen har inte jätteont, han rör sig ganska mycket men linkar, men är annars sitt vanliga, glada jag.

Hej PL!

Tycker att det resonemanget luktar Strasser lång väg.

Menmen, det kan ju också vara någon annan som säger likadant.

/Mike

tycker du har gjort rätt om hästen nu INTE haft jätteont. våran ena häst åkte på hovbölder får ett par år sen o han hade mkt ont, kunde inte gå.. dom skärde då upp o han fick butta av vet. mins inte va de va dom "spola" hålet me men... han fick då linda om tassen o fick sen stå inne ett par dar för han dels inte skulle blöta ner omslaget och inte belaste för mkt men dels för att han mer eller mindre flaxade runt på tre ben..

men:
är det verkligen rätt att man ska tvinga hästen gå för att de ska läka fortare?? har vi verkligen så bråttom??
det kommer nya rön om allting...
(tänker på den där hästen som var med i en dokumentär på 3:an. den va utdömnd osv men hade kommit till *** och skulle "renas".. vart tog ägarens förnuft vägen?, samma saker komma hända med det här "nya barfota modet" som absolut är bra om det görs på rätt sätt ;))

Man skall lita på de "bättre vetande" som man anlitar så länge det går framåt i positiv riktning med problemet man har.

Den hoven som han fick tillbaks på är säkert att härröra från att var kaplades in och allt inte kom ut. Då är det bättre att de spricker upp riktigt regält så man kan komma åt ordentligt och kunna spruta dem ända in i "roten".

Enl. hörsägen så sägs det ju som Emindy är inne på att konverterade barfotahästar får en runda med hovbölder innan hovarna s.a.s. vänt. Frågan är varför, kanske är det just med slaggproduktionen som sätts igång, skiten måste ut någonstans likväl som slaggprodukter kan komma ut som hudproblem när det inte kommer ut annanstans kanske beror det på att man inte har koll på hur man skall verka en konverterande häst vare sig utförandet göres av hovslagare eller barfotatrimmare.

Har bara sett det själv en gång på en häst som fick sina skor borttagna av en MKT: känd person som skrivit många böcker och filmer om mångt och mycket + en till person. Tyvärr så togs skorna bara av och hovarna verkades inte, det behövdes inte sas det, varpå hästen verkade sig själv MKT. kraftigt och brutalt och hovbölder kom som ett brev på posten och hela sulan satt lös på hästens båda fram, han sprack upp rakt över hela ballarna samt i sulan, man kunde titta in under sulan. Han läkte dock ganska fort och tyckte livet var skoj som barfota så länge jag träffade honom.

För de skeptiska och egentolkade personerna som finns kan jag tillägga att detta var då gjort av en icke barfotatrimmare av ngt. slag alls, så det finns lite tveksamheter både här och där.

MVH/

Grundlöst skitsnack!!
Du förklarar ingenting ffa inte hur bakterierna kommer in eller tror du på hovbölder utan bakterier.
En hovböld kommer stort sett aldrig ut i sulan eller lamellranden även om den börjat där utan den böld som dränerar sig själv öppnar sig i kronranden. Hur många hovbölder har du öppnat/behandlat?
PL

Visst stinker det Strasser o som vanligt är det förenat med en rejäl portion okunskap hos förespråkarna.
PL

Du kanske tycker att jag pratar skit, men innan du säger alltför mycket kan du läsa mitt inlägg en gång till. Eller ännu bättre, jag kan citera det för dig:
"En böld orsakad av skador i sulan kommer nog ut i sulan, eller där i närheten.
Den sort jag pratar om kommer fram alldeles i kronranden."

Lyckligtvis har jag inte behövt stöta på en hovböld själv än, men jag har sett hovar där en hovböld kommit ut i kronranden och sedan "hålet" börjat växa neråt samt att jag har läst och hört berättas om sådana bölder.

Men det är klart, jag kanske drömt ihop alltihop! Och bara sitter här och ljuger för att jävlas med hela hästsverige!
Jag menar, hur kan någon vettig människa kunna tänka sig att en häst kan gå utan järnskor! I dagens förgiftade, sönderavlade värld?! Skulle järnskor fastspikade med sömmar i metall kunna vara skadligt för hoven? Och att vissa hovbölder kan komma ut i kronranden istället för i sulan?! Nej, jag måste vara galen.
Psyket nästa!

som Sissu säger så tycker jag att man skall släppa ut hästen i hagen (gärna med lite kompisar) så kan den röra på sig i den takt den själv vill.
Har hästen inte så fasligt ont kan man säkert gå på promenad eller så, men jag tycker absolut INTE att man skall stå och TVINGA hästen att röra sig om den har ont. Vilket jag tycker att du antyder.
DÄREMOT tycker jag att man kan hjälpa hästen genom att t.ex. sätta boots på den så att den kan röra sig mer, FRIVILLIGT

Jag tyckte också att fallet med Pinnen var hemskt, men nu pratar vi inte om en halft ihälsvulten häst utan en häst med problem i hovarna som vi skall försöka hjälpa bäst vi kan.

"men:
är det verkligen rätt att man ska tvinga hästen gå för att de ska läka fortare?? har vi verkligen så bråttom??
det kommer nya rön om allting...
(tänker på den där hästen som var med i en dokumentär på 3:an. den va utdömnd osv men hade kommit till *** och skulle "renas".. vart tog ägarens förnuft vägen?, samma saker komma hända med det här "nya barfota modet" som absolut är bra om det görs på rätt sätt ;))[/QUOTE]"

Man kan så vitt jag vet inte tvinga en häst att röra sig som inte kan röra sig. Har en häst så ont att den inte kan gå så har den gett upp sin flyktinstinkt som jag ser det, då kan du inte ens piska fram flera hundra kg. Så varför inte låta hästen själv få välja så länge man har kunskapen att veta att den kommer inte bli sämre. Rörelser och cirkulation vet väl de allra flesta är en del i läkningsprocessen och jag tror nog inte att de som gör så med sina hästar gör det för att de själva har bråttom utan för att hjälpa hästen att bli smärtfi fortare.

Hur det än är så kommer det att komma många fram lidande hästar och många hästar kommer att avlivas av hovrelaterade problem både med och utan skor i framtiden, likväl som många hästar kommer att gå sönder och bli avlivade p.g.a. av både "vanlig" dressyr som Akademisk träning, även hästar som kommer att bli avlivade p.g.a. svält och av fel- eller överutfodring.
Så varför detta jävla bråk om allt nytt som kommer, tänk på alla hästar som man istället kan läka och rädda tack vare att forskning går framåt och nya metoder och läror kommer upp i dager.

MVH/

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka