Hovböld/barfotagång

Sv: Hovböld/barfotagång

Ett annat svar till emindy, att lägga ut skon så att skon kan vidga sig o fortvarade stödja hoven samt att inte sätta söm för långt bak är en grundläggande del av all hovslagarutbildning om du inte vet detta skall du verkligen inte uttala dig om skoning.
Det är klart att jag vet att det ingår i utbildningen, jag har också läst hovslagarböcker! Men en stor del av alla hovslagare i detta land har inte gått "utbildningen" som du säger. Och vissa av alla dessa hovslagare tänker inte på sådana saker.
Jag har hört om en mycket duktig hovslagare som, tyvärr, trångskodde på slentrian. När det påpekades att hoven var trång etc. skodde nämda hovslagare så att hoven vidgade sig igen. Det vill säga, den hoven vidgade sig. De tre andra förblev lika trånga till nästa gång.

egentligen har du svarat dig själv ang hovbölderna. Plattfotade hästar brukar ha svårt för att gå barfota...de brukar också ha lättare att få hovbölder. Oftast har plattfotade hästar svaga väggar och tunn, platt sula. Så jag tycker du är humanast om du sätter på din häst skor igen...ev kanske med sula pga av plattfotheten.

Jag har surfat runt lite med hjälp av nyckelorden du gav mig, samt vissa länkar jag själv hade och det verkar faktiskt inte vara så enkelt som du säger!
Jag har hittat artiklar som säger exakt det du säger, dvs att hovbölderna kommer genom att något hårt och vasst skadat sulan eller strålen.
Jag har även hittat artiklar som säger att det är vanligt att hovbölderna uppkommer genom skadad lamellrand och att skit etc. pressats upp i lamellranden
Här är en som tar upp båda riskerna: http://www.naturalangle.com/feature/2002aug.html

Det verkar även som att det är vanligt med hovbölder som följd av fånganfall?
På någon sida talade de om den orsak jag talade om, dvs att skadade vävnader "liquified" för att sedan ta sig ut. Detta var tydligen inte riktigt som var...
Diskuteras här: http://www.horseshoes.com/fhelpf/bb1/messages/1445.htm
Är med i en FAQ här: http://www.olympus.net/personal/pvd/BurneyQ.html

Har egentligen tänkt leta upp fler länkar, men jag har fastnat i en intressant artikel om fångbotemedlens historia, bland annat.
Hittade bl.a. ett citat från en avliden person som kändes... träffande.
(As the late Louis L'Amour, the Western novelist, once pointed out, "Ideas are welcome as long as they do not contradict theories on which scholarly reputations have been erected.")

Aha!
Den intressanta artikeln, skriven av en författare som jag tror är en seriös hovslagare, nämner just det här problemet! Visserligen är han amerikan, men sånt hjälps inte.
http://www.olympus.net/personal/pvd/BringingBack.html
Eftersom det är längre ner i en ganska lång artikel citerar jag partiet här. Det handlar alltså om fånghästar, och vad som kan hända efter anfallet.

1. The horse walks off fine, but fifteen to thirty days later he comes up really lame in one foot. There's no need to panic; as I mentioned earlier, this is just about the time required for an abscess to form if some dead material (probably tissue crushed by the descending bone, or torn laminae too badly damaged to be repaired) is entrapped within the foot. You should call your veterinarian, who will radiograph the foot again and compare the x-ray with his earlier ones to see how much swelling is present. If there's not much, he (or the farrier, depending on the vet-farrier relationship) may simply take off the shoe, open a small hole in front at the junction of the distal laminae (the white line) and the horny sole, let the abscess drain and then put the shoe back on. (This early in the going, the abscess should be aseptic--the serum that flows out should be just clear, pale yellow, with no odor.)

Då detta förmodligen inte är okänt för svenska hovslagare (jag har sett det på så många engelska sidor om fång nu att det helt enkelt inte kan vara ett okänt fenomen) är jag nyfiken på vad det kallas på svenska?
Det kallas alltså "abscess" vilket jag tolkar som böld, men jag har inget lexikon...

måste förstås tacka, hade du inte ifrågasatt mina påståenden så häftigt är det inte säkert att jag hade gett mig ut på den här "resan"
:bow:

(får fortfarande gärna fylla i med den svenska vokabulären som jag frågar efter i inlägget ovan)

Ja abscess betyder böld, aseptic betyder steril, icke infekterad. Ren definitionsmässigt finns det inga icke infekterade bölder. Att skadad vävnad ger upphov till ett seröst flöde ut genom lamellranden är enligt min erfarenhet eller enligt vad jag lärt mig inget direkt vanligt, kanske vanligare "over there" men nämns inte i veterinär litteratur.
Jag har förresten inte försökt lista alla tänkbara orsaker till hovbölder men lamellranden som inkörsport nämnde jag faktiskt.
PL

Är det inte så också att man kan få hovböld dels genom yttre sk våld, jag tänker på stengalla osv. Men att även skador på hoven kan bli bakteriellt infekterad och på så sätt skapa en typ av böld.

Jag har varit med om där bölden förvunnit bara genom att bli tömd, men i ett annat fall har man varit tvungna att ge antibiotika för att bli av med eländet?

enda statistik jag hittat ang. "icke infekterad hovböld" efter fånganfall är i Pete Rameys bok där han säger att en fånghäst av tio kan få det.
Enligt all litteratur (inklusive den på nätet) jag hittat så behandlas detta i princip som vanliga bölder, dvs genom att öppna bölden och låta den rinna ut. Men de säger också att hovbölder, som inte öppnas av hovslagare eller veterinär, ofta vandrar upp och öppnas i kronranden.
Hur man sedan behandlar bölder är lite olika. Det traditionella sättet är ju att lokalisera och öppna den för att dränera, och sedan boxvila i några dagar.
Strasser säger: öppna, dränera och rörelse (vad jag förstod det)
Ramey säger: låt det komma ut i kronranden när bölden är redo, eftersom den då har "förseglat" runt om bölden så att bakterier inte kan komma in till själva kötthoven. Om man ändå vill öppna bölden innan (t.ex. om hästen har jätteont) bör man låta en veterinär göra det eftersom de är bättre på att skapa en steril miljö för att förhindra bakterier från att komma in i hoven.

Det bästa är väl ändå att försöka undvika att hästen får hovbölder tex genom att anlita en skicklig hovslagare :smirk:

Det bästa är väl ändå att försöka undvika att hästen får hovbölder tex genom att anlita en skicklig hovslagare
Det är klart att korrekt hovform från början borde kunna förhindra uppkomsten av dessa hovbölder som jag talar om (dvs sådana som uppkommer när skadad vävnad behöver ta sig ut)
Men det bästa sättet att skydda sig mot vanliga hovbölder, särskilt då i övergångsperioden när hästens hovar inte alltid är starka nog att själva skydda sig, verkar vara korrekt verkning samt att skydda sulan med boots på grusväg.

Skall jag anta att din brist på bitska tillrättavisningar kan bero på att du, för en gångs skull, faktiskt ger mig rätt?

Nu vet jag inte riktigt vilket av dina inlägg du menar men har jag inte klagat så är det säkert OK.
Börjar bli lite bökigt att hålla reda på inläggen i dom olika trådarna.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?