Hovböld av snösulor?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare eiwo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 4 415
E

eiwo

Fick just ett sms av min stallägare, vi ska ha ut hovslagaren snart och sko och jag sa då att jag ville ha sulor på min häst. Hon berättade att det var större risk för hovböld om man hade sulor :crazy: Stämmer det? I så fall, hur stor är risken? Jag har aldrig hört det förut.

Sv: Hovböld av snösulor?!

jag har också hört det, men tror det är mer när snösulorna sitter på om det är lerigt och så, därför brukar vi vätna med att sätta på tills det är vinter på riktigt.

Om det kommer in sten under sulan som trycker, så kan det nog utvecklas till en hovbold. Dock har jag aldrig haft några problem på mina hästar och de har haft snösulor varje vinter. Däremot ska man undvika hela sulor tycker jag, för det kan ge bärrandsröta (white line desease).

Tack för svaren! Då har man lärt sej något nytt då :crazy: Minskar risken om man till gör rent hovarna och så mycket som möjligt under sulorna? Eller ja, klart den gör, vad dum jag är, men kan man komma åt och göra rent under sulan? Typ ta vattenslangen och spola vatten?

Jag tycker det brukar gå att pilla ut smutsen under med hovkratsen. En sak till: de får något lättare att tappa skorna också med sulor om man har det problemet. Annars tycker jag snösulor är toppen, då slipper hästarna bryta benen av sig om de får styltor.

Min häst fick bärrandsröta i våras av snösulorna, eftersom det var lerigt ute så hamnad det grus mellan trots noggran kratsning och rengörning. Hjälptes bort med tjärdrev (lin doppat i tjära) som las på hoven under skon, längs "vita linjen".

Vill man undvika så ska man rengöra ordentligt, vattenslang är en bra idé. Du kan pensla på tjära och spraya med Virkon lösning ett par ggr i veckan. Samt kratsa varje dag förståss.

Fejko: Som tur är har hästjäkeln bara trampat av sej en sko på fem år, tack och lov! Men det kan vara bra att veta, när jag tänker efter var det när han hade sulor som den lossnade...

Vicious: Tack för jättebra tips! :bow: Vad är Vircon? Vart kan man köpa det? Måste ha sulor på, annars kan inte hästen gå i hagen ens, drummlig som fasen, men vill såklart inte att han ska få hovböld heller!

Använder man hoof-grip så är inte risken större för hovböld än utan, heltäckande snösula kanske kan vara riskabelt vet ej men några hovbölder har vi då aldrig häst om sula har monterats och i detta fall sommartid.

KL

som flera redan sagt, så är det inte optimalt med snösulor om det är lerigt och grusigt ute, snarare än snö.

Böldproblem kan nog uppstå om hovisen inte är noga med tillpassningen av sulorna .Som jag har hört så är det noga att skåla ur för sulan så inte sultryck uppstår samt att använda sulor av bra kvalitet ,dvs inte för tjocka och/eller hårda.

jag förstår problemen vid hela sulor men finns det även problem om man har dom som är som en ring runt hoven inanför skon? förstår inte vilka problem det skulle kunna ge??

Om det inte är snö utan lerigt och grusigt kan det vara svårt att få bort allt som fastnar under dem. Nu har jag en ponny, jag vet inte om det är lättare med större hovar. det blir kanske inte så trångt så man kommer kanske åt bättre.

jag förstår problemen vid hela sulor men finns det även problem om man har dom som är som en ring runt hoven inanför skon? förstår inte vilka problem det skulle kunna ge??

som sagt - är det inte snö utan lerigt och grusigt ute så kommer det mkt lätt in skit och grus under denna typ av sulor, som trycker och kan skapa bölder.

ok jag trodde det bara gällde hela sulor men det kommer alltså in på dom smala ringarna oxå. då vet jag :)

Menar att dom kan ge tryck framförallt framme i tån,under skon.
Ja,jag menar dom med luftkanal.

För plattfotade individer kan det räcka med hufgrips/snowgrips för att ge punkttryck på sulan, vilket kan skapa en inkörsport för böld.

Mitt xx-sto blev sulöm BF efter att ha haft snösulor (vintertid), sulan sviktade och hon ömmade, och man såg 'spår' i sulan efter själva 'gummiringen'.

Efter ett jäkla tag brast dessutom en böld modell gigantisk i tån. Om den hade samband med sulförtunningen av huf gripsen eller ej är ju omöjligt att veta, men hon blev iaf sulöm och fick besvär av hufgripsen. Även innan leran.

Hästar som inte är plattfot har jag aldrig haft problem med, lera eller ej.

Vet ännu ingen häst som fått hovbölder pga snösulor, de jag vet har varit oskodda.
Men om det inte är snö så samlas det mkt skit under sulorna.
Räcker nog att kratsa ordentligt före & efter ridning för de flesta.
Är det inte snö i hagen så kanske man får kratsa efter intag oxå.

För plattfotade individer kan det räcka med hufgrips/snowgrips för att ge punkttryck på sulan, vilket kan skapa en inkörsport för böld.

särskilt om det är dåligt med snö och vi därmed pratar lera och grus i ekvationen. Jag kan inte ha snösulor på mitt fullblod om det inte är ordentligt med snö. han är för känslig och blir öm i sulorna om det kommer in sten och grus emellan.
dock har jag varit förskonad från hovböld helt och hållet, de 4 år jag haft honom faktiskt. Men reaktioner har jag fått från snösulorna om det varit grusigt och lerigt istället för snö - ja.

särskilt om det är dåligt med snö och vi därmed pratar lera och grus i ekvationen. Jag kan inte ha snösulor på mitt fullblod om det inte är ordentligt med snö. han är för känslig och blir öm i sulorna om det kommer in sten och grus emellan.
dock har jag varit förskonad från hovböld helt och hållet, de 4 år jag haft honom faktiskt. Men reaktioner har jag fått från snösulorna om det varit grusigt och lerigt istället för snö - ja.

Mm, jag fick ju dock sultrycket trots snö jag, räckte med att själva gummikanalen tryckte (sen som sagt, om hovbölden kom in den vägen eller ej är ju svårt att sia, den kan ju varit 'ändå'. Men när sulorna tunnas ur och börjar svikta så blir det ju en inkörsport för bölder etc).

Bak gick det bra dock, trots plattfotad där med.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 191
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka