N
Ninjaninis
Huhu..det här kommer att bli svamligt - trött! Hoppas på lite råd angående mitt varmblod som för ungefär 2 veckor sen blev stapplig i benen. Jag trodde det berodde på att hans skor var så pass mkt nerslitna och ringde då hovslagaren och frågade om han kunde komma tidigare. Han frågade mig då om det inte kunde vara fång -Fång svarade jag...nää, han har ju gått i samma hage hela sommaren, men han menade på det att det är ngt speciellt med allt regn i år så betet har blivit så näringsrikt att det är massa hästar som fått fång. Hmm, tänkte jag... konstigt, men jag tog iaf bort honom från betet till sandpaddocken, dagen efter var han sämre och var varm i hovarna, samt hade puls. Jag ringde vet som kom ut å tittade och sa att det nog var fång han hade fått. Fick utskrivet ngt (fenta-nått). Hon sa att det var ok för honom å gå i sandpaddocken. Sen två dagar efter kom hovslagaren och verkade honom och satta på nya skor. Då blev han han riktigt dålig efter, men hovslagare sa att det var för att det ömmade och sa att det skulle ge sig efter nån dag. Det gjorde det inte, blev bara sämre och söndag morgon fick jag ringa vet igen eftersom han inte alls ville stödja på det ena frambenet. Usch, stackarn vad han hade ont! Vet. tog av honom skon på den onda hovsingen och hittade en hovböld som hon skar upp. Det blev bra direkt efter
Nu har det gått 1 v. efter hovbölden, han har stått inne i boxen...och jag har haft bandage hela tiden. Såret ser ut att läka fint och är torrtr. Efter vet råd släppte jag igår ut honom en liten stund. Oj, vad han tyckte det var skönt! Dessvärre springer han runt ganska mkt och då gjorde det nog lite ont i hoven.
Jag är tveksam till fånget...Efter en hovböld så pulserar det ju och blir varmt... kanske bara vart den som legat bakom allting?
Borde inte hovslagaren ha reagerat och sett bölden?
Vet. sa dessutom att man aldrig ska sko en häst som har fång...
Åhh, jobbigt nu vet jag inte alls om den hovslagaren är så kunnig som han gett intrycket av. Man vill ju såklart ha det bästa till sin myshäst!
Och sen undrar jag lite hur jag ska gå vidare. Bandage? sandpaddock eller börja med lite mer gräs? Kan man börja ut å gå lite skrittpromenader? Han är ju så gott som haltfri förutom när han springer (ser ju ngt klumpigt ut med stort bandage oxå) Imorgon tänkte jag nog ha honom ute i sandpaddocken hela dagen och sen får han stå inne i box på natten. Låter det som en vettig början?
Nu har det gått 1 v. efter hovbölden, han har stått inne i boxen...och jag har haft bandage hela tiden. Såret ser ut att läka fint och är torrtr. Efter vet råd släppte jag igår ut honom en liten stund. Oj, vad han tyckte det var skönt! Dessvärre springer han runt ganska mkt och då gjorde det nog lite ont i hoven.
Jag är tveksam till fånget...Efter en hovböld så pulserar det ju och blir varmt... kanske bara vart den som legat bakom allting?
Borde inte hovslagaren ha reagerat och sett bölden?
Vet. sa dessutom att man aldrig ska sko en häst som har fång...
Åhh, jobbigt nu vet jag inte alls om den hovslagaren är så kunnig som han gett intrycket av. Man vill ju såklart ha det bästa till sin myshäst!
Och sen undrar jag lite hur jag ska gå vidare. Bandage? sandpaddock eller börja med lite mer gräs? Kan man börja ut å gå lite skrittpromenader? Han är ju så gott som haltfri förutom när han springer (ser ju ngt klumpigt ut med stort bandage oxå) Imorgon tänkte jag nog ha honom ute i sandpaddocken hela dagen och sen får han stå inne i box på natten. Låter det som en vettig början?