lwt03001

Trådstartare
Vad har ni för skor när ni rider distansritt? Har ju hört talas om Öllövskon men hört mycket dåligt om den. Finns det någon bättre uppföljare? Skulle vilja ha en sko med lite stötdämpning eller finns det sulor som dämpar? Har mycket hårda grusvägar att träna på.

Sv: Hovbeslag

jag har vanliga järnskor , inga sulor , funkar jättebra , o ja tränar med på betonghårda grusvägar , får sko lite oftare än normalt.. men det beror ju oxå på din häst , om den klarar det hårda underlaget?inte säkert att det som funkar för mig gör det för dig..

oj då, jag har ingen aning om vad skor o.s.v heter :crazy:

nåväl.. har vanliga järnskor jag med, inga sulor eller så. tränar på asfalt (inte så ofta, men det händer), hårda grusvägar, skogen o.s.v. rider i genomsnitt 4-5ggr/veckan tror jag just nu och skor ca var 6-7vecka. ibland har jag kunnat använda skorna en omgång till, ca 5veckor alltså. (tror på att slita ut skorna om det inte är så att man ska ut på långritt/tävling). har inga problem med varken ben, hovar eller senor av detta ;)
men alla hästar och hovar har olika behov

Är det ingen som använder sig av sulor? På vissa ritter rekomenderar de ju sulor och när jag red en prova på ritt i helgen tyckte de att man skulle ha sulor. Finns det sulor som ger lite dämpning? Jag är nämligen rädd om min hästs ben och vill att han ska hålla länge.

Jag använder vanliga järnskor, men lite olika i form beroende på häst. Båda har så kallade "rollers" fram, den ena greppskor bak och den andra vanliga, men med sidotåkappor. Båda har sulor runt om inför tävling och speciellt om arrangören rekommenderar det. Jag vill dock inte ha sulor året om. Jag tror sulan måste få andas o strålen få markkontakt. Sedan finns det diverese man kan lägga mellan sula o hov för att ytterligare öka stötdämpningen, men det har jag aldrig provat. Diskutera med din hovslagare. Jag har bara startat femmor än så länge och tränar på grusvägar och i skogen.

Är det ingen som använder sig av sulor? På vissa ritter rekomenderar de ju sulor och när jag red en prova på ritt i helgen tyckte de att man skulle ha sulor. Finns det sulor som ger lite dämpning? Jag är nämligen rädd om min hästs ben och vill att han ska hålla länge.

ojj..förlåt om jag misstolkar dig men det låter lite som att "ni som inte har sulor är inte rädda om hästens ben" :cool:
jag är mycket rädd om honeys ben och självklart vill jag att hon ska hålla länge. men alla hästar har olika behov eftersom de också har olika kroppar.. jag (och vi alla i "mitt" stall) rider på mycket varierande underlag, klättrar som bara den i skogen, och har gjort och gör det mesta för att få en stark och hållbar häst. men ingen av oss har sulor eller dylikt (okej, flera av de andra hästarna går i och för sig barfota, westernhästar, men inga boots eller dylikt heller)..

fast sulornas uppgift är ju inte att skydda hästens ben, det är emot stentramp!

händer ju att hästen trampar på en vass sten och blir halt, offtast bara den dagen eller ännu kortare tid, och det är ju rätt träligt att bli uteslutet pga det.

Jag har alltid sulor på när jag tävlar, bara "ifall att"

oj då, jag har ingen aning om vad skor o.s.v heter :crazy:

nåväl.. har vanliga järnskor jag med, inga sulor eller så. tränar på asfalt (inte så ofta, men det händer), hårda grusvägar, skogen o.s.v. rider i genomsnitt 4-5ggr/veckan tror jag just nu och skor ca var 6-7vecka. ibland har jag kunnat använda skorna en omgång till, ca 5veckor alltså. (tror på att slita ut skorna om det inte är så att man ska ut på långritt/tävling). har inga problem med varken ben, hovar eller senor av detta ;)
men alla hästar och hovar har olika behov

När man börjar med distans kan man oftast använda sig av "vanliga" skor och inget annat. Skorna håller en hel skoperiod och som i ditt fall kan man även lägga om skorna.
Vill man sedan komma upp i fart o längd så börjar problemen. Sulor används oftast som skydd mot stenar, inte som stötdämpning. I bästa fall håller skorna en hel period men oftast inte. Man får sko om / sömma om oftare.
Vissa hästar har speciella önskemål om fäste mm. De har rörelsemönster som behöver hjälpas. Då måste man med hjälp av en duktig hovslagare komma på vad som fungerar på just den hästen.
Man ligger på gränsen till "skador" genom hastigheter och underlag. Då kan rätt skor göra vinnarhästen och fel blir en uteslutning.
// Linda

Min förra häst som gick mycket distans (upp till 160 km) hade vanliga järnskor och sulor när det var stenigt som skydd mot just stenarna. När jag sålde honom hade han precis klarat 3000 km strecket och såvitt jag vet så hade han alltid gått på järnskor eller guldskor. Inget stötdäpande med andra ord. Såvitt jag vet så har han också fortsatt gå med järnskor efter försäljningen. De flesta jag vet som rider på elitnivå använder sig av främst järnskor och även guldskor.

Tack för ditt svar! Alltid bra att höra erfarenheter från någon som tävlat i de högre klasserna. Då kör jag helt enkelt på mina hederliga järnskor och lägger på sulor vid nästa skoning då jag har planerat att rida Fornabodaritten.

Stotdampningen for hastens ben finns inbyggd. Den elastiska putan i hoven trycks ihop bade ovanifran fran hastens eget skelett och underifran fran underlaget. Da utvidgar sig hoven och stotdampning sker. Kallad hovmekanismen.

Basta skoning ar jarnskor som inte ar sommade sa langt bak - tre som racker - sa att hoven kan utvidgas. Bast ar dock om stralen aven kan fa markkontakt, vilket den far pa mjukt underlag da jarnskon skar igenom underlaget. Varre pa hart underlag for hovmekanismen att fungerar fullt ut.

Den basta stotdampningen ar valtranade muskler och ett hardat skelett i hela hastens kropp som kan bara upp bade hast och ryttare under langa ritter.

Jag tror dock inte att alla hastar kan hardas lika bra, liksom inte alla manniskor kan tranas till att bli elitmaratonlopare. Endast hast som ar lampad for distans kan ga fort och langt aven pa hart underlag.

Halsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 364
Senast: jemeni
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 174
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 493
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna