Hovbeslag och FIPO...

M

Mysoxen

FIPO har ju reviderats en del när det gäller vilka typer av bett som får användas. Är det någon som vet om det är några förändringar på gång när det gäller hovbeslag? Det verkar ju som om det är betydligt "friare" inom annan hästsport när det gäller just skoning.

Någon som har någon information att dela med sig av?

Sv: Hovbeslag och FIPO...

Den enda förändring som skett, är att man får tävla utan skor. I övrigt gäller samma regler som tidigare.

Sv: Hovbeslag och FIPO...

Detta har jag kopierat från SIF's hemsida:

Skoning
Det är from 1/1 2005 tillåtet att tävla utan skor på hästen. Det är också tillåtet med sulor/ringsulor som har förstärkningar för att bättre hålla sulan på plats. De tidigare måtten på hästskon gäller fram till den sista december 2005.

F.o.m 2006; gäller måttet på hästskon 23,0mm/bredd. (FIPO 2.3.3)

F.o.m 2006; Sulornas tjocklek får inte överstiga 8 mm i bak och inte understiga 2 mm i tån. (FIPO 2.3.8)

Gällande både regler för bett och skoning bedöms utrustningen av de domare som är på plats för vare enskild tävling.

Det kommer också att upprättas listor hos FEIF på otillåten utrustning som länderna kan lämna in förslag på.

Alla bett och skor som används ska vara tillverkade för ridhästar (ex. körbett ej tillåtna).

Nya regler kommer att införas 2006 angående pass grenar. Uppdatera FIPO 8.5.6

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 698
Senast: Tilly_85
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 414
Senast: KesoNeso
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka