hovbeslag, hovbroskförbening?

scizofren

Trådstartare
Ni som har hästar med hovbroskförbening, vad har ni vidtagit för åtgärder ang verkning och hovbeslag för att förbättra/underlätta för era hästar som rids?

Sv: hovbeslag, hovbroskförbening?

Nja, första skoningen. Efter andra skoningen kändes det som det gick på fel håll och sedan gick det tyvärr väldigt snabbt utför. Men då hade hon haft hbf länge, och varit symtomfri väldigt långt tid (hon visade inget förrän det gått väldigt långt)

Jag har haft min häst i tre år och han har hovbroskförbening.
Vet inte hur länge han har haft det, men iaf ett bra tag innan jag köpte honom.
Han blir i år 10 år och har aldrig visat några som helst symptom.
Han skos med vanliga skor på vanligt sätt.
Veterinären sa att det troligtvis aldrig kommer bli ett problem. (Hittades i samband med besiktningsröntgen.)
Man får bara vara väldigt noga att inte rida i högre tempon på hårdare underlag. Jag travar och galopperar bara på grusväg om den är väldigt, väldigt mjuk och då endast i mitten där det inte är kört. Annars skrittar jag och försöker rida på gräs så mycket det går. :)

De två hästar jag har haft som har haft hbf har skotts med ringskor. Det har jag varit nöjd med. I dagens läge så hade jag lagt till en lädersula också, men då får inte hästen gå för mycket på blött underlag för då luckras lädersulan upp.

Jag rider iberiskt, då måste man tänka på att hålla uppe trakterna och tårna skall vara normalkorta. Det beror på deras rörelsemönster och det anslag de har i gången, de behöver stödet och man bör inte ta ner trakterna för mycket på denna typ av häst.

hovbroskförbening innebär att hovens egen stötdämpningsmekanism är satt ur spel. Det man rimligen borde göra är att i möjligaste mån försöka kompensera denna stötdämpning. PG-beslag kanske kan vara ett alternativ?

Ringsko, som någon nämnde kan säkert också hjälpa en del, åtminstone för att minimera asymmetriska rörelser i hoven, som kan orsaka smärta. En sula ger normalt inte särskilt mycket extra stötdämpning - möjligen litegrann på en ömfotad häst, som kanske trampar igenom lite bättre när det inte längre gör ont att gå på foten.

Jag skodde i många år med PG och sedan överrullningsskor med tjock sula, vilket fungerade jättebra. Det sista är förstås mycket billigare och lättare än det första...

(Sen märkte jag iofs att det gick lika bra med vanliga skor, så troligen berodde hästens hältor under en period inte på HBF utan SIS/dåliga rehabinstruktioner - ohalt vid full träning i flera år efter ett halvårs promenadridning).

Team UDSs svar:

Från frågespalten på Hippson

Hej,

För att ge ett direkt svar på din fråga så är framtidsutsikterna för din häst mycket goda, åtminstone om man bara tittar på hovbroskförbeningen.

Alla hästar har hovbrosk. Dessa sitter fast i bakre delen av hästens hov och tros ha en stödjande effekt i hoven. Hovbrosken har ofta flera ossifikationscenter, det vill säga områden som benbildningen startar ifrån - och förbeningen blir större ju äldre hästen är. På hästar under två år är det mycket ovanligt, medan det på tyngre raser är väldigt vanligt.

Det har gjorts många studier, framför allt på kallblodsraser där hovbroskförbening är mycket vanligt. I dessa studier har man kommit fram till att det är mycket ovanligt att hovbroskförbening orsakar en hälta. Ibland händer det dock att hästen frakturerar sitt hovbrosk, vilket också kan leda till hälta.

Så som sagt, jag tror inte du behöver oroa dig för din hästs hovbroskförbening.

Mvh Malin Santesson, leg.vet
Hästkliniken, Universitetsdjursjukhuset, Uppsala

Inga särskilda beslag eller annat ännu då han inte har några symptom eller känningar av det. Var halt för ca 1 år sedan då det kom fram att han har hbf, men utredning visade inte att hältan kom därifrån, vidtog andra åtgärder och hästen har inte fått tillbaka sina problem.
Har förbening båda fram.
Så han går med vanliga skor runt om.

Det har gjorts många studier, framför allt på kallblodsraser där hovbroskförbening är mycket vanligt. I dessa studier har man kommit fram till att det är mycket ovanligt att hovbroskförbening orsakar en hälta. Ibland händer det dock att hästen frakturerar sitt hovbrosk, vilket också kan leda till hälta.
Jag skulle tro att det är vanligare med sekundär hälta som indirekt orsakas av den försämrade stötdämpningen. Det är väl inte helt ovanligt att man hittar förbenade hovbrosk som bifynd vid hältutredningar där själva smärtan kommer från t.ex hovled eller kotled.

vad gäller kallbloden så används de ju oftast till andra typer av arbete än ridhästar gör och spontant tror jag att den typ av belastning som hoppning eller ridning runt runt på ridbana ger kan orsaka andra skador än de hos tyngre hästar som kanske mer används att köra med.

Å andra sidan så dunkar de tunga hästarna ner sin framhofsingar

Har inte märkt att någon ras dunkar ner hovarna i marken om undersidan är i rätt vinkel så tyngdpunkten är i hovens mitt och hoven landar korrekt plant med en dragning mot trakten. Vid tålandning däremot, om hoven istället lutar bakåt är den i bakvikt. Det innebär att de stötdämpande delarna i hovens bakre delar ständigt är ihoppressade istället för att tryckas ihop och utvidgas i varje steg. Hovbrosket består av hälften vätska när det har sin fulla volym. Om det alltid är ihoptryckt kan aldrig vätskan komma tillbaka in i brosket som då sakta förvandlas till benvävnad. Verkningsrelaterat med andra ord.MVH

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
621
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: jennylu
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka