Hovbenssänkningar?

Fibusen

Trådstartare
Döms alla hästar ut som fått en sänkning,eller beror det på hur pass stor sänkning det är?

Sen tänkte jag också fråga,sänkning är värre en rotation va? En sänkning kan man väll aldrig "verka rätt"?

Sv: Hovbenssänkningar?

Puttar!

Anledningen att jag frågar är att jag läste på en sida där det stog ungefär att man absolut inte ska dömma ut en häst pga hovbenssäkning för att det är relativt lätt att rätta till? Men jag har för mig att en hovbenssänkning kan man "aldrig" rätta till,är väll bara en rotation man kan verka rätt igen? :confused:

Tack,men tyvär så hittade jag inte sååå mycket. Finns knappt nån info att söka om på nätet heller...

Döms alla hästar ut som fått en sänkning,

Nej.

eller beror det på hur pass stor sänkning det är?

Ja.

Sen tänkte jag också fråga,sänkning är värre en rotation va? En sänkning kan man väll aldrig "verka rätt"?

Ja, en sänkning är värre än en rotation. Min hästs sänkning hade återgått till normalt läge vid en senare röntgen. Men jag är inte införstådd i alla detaljer kring hur man "rättar till" det.

TROR... mest att det handlar om mkt god verkning o att hästen står still längre så att ett större samband hinner växa ut. Att hästen är bantad om den var överviktig o utredd för olika diagnoser som kan späda på fången.

Har du läst på Strömsholms frågespalt?

Döms alla hästar ut som fått en sänkning,eller beror det på hur pass stor sänkning det är?

Jag har redan svarat dig i en annan tråd för några dagar sedan.

Men vad jag har förstått så är ett ev tillfrisknande ganska beroende på hur pass bra rehabilitering som man kan ge hästen. Den som ansvarar för hästen måste sätta sig in i sjukdomen och se till att ha hjälp av veterinär och hovslagare som kan detta.

Det finns massor/massor att läsa om fång på internet. Men det mesta är på engelska och mkt av det (eller i alla fall de bästa artiklarna) är på en ganska avancerad nivå.

Men vad jag har förstått så är ett ev tillfrisknande ganska beroende på hur pass bra rehabilitering som man kan ge hästen. Den som ansvarar för hästen måste sätta sig in i sjukdomen och se till att ha hjälp av veterinär och hovslagare som kan detta.

Gäller inte detta oberoende av vilken sjukdomsbild individen innehar??

Hovslagare som du är, hade det inte varit intressantare om du faktiskt hade svarat på frågorna om hovbenssänkningar?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 292
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 155
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
266
Senast: Elo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
380
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈