Hovbensrotation

E

emci

En häst som pga fång fått sänkt hovben på tre ben samt hovbensrotation på det fjärde, finns det nån som helt chans att denna häst kommer att bli helt frisk/ridbar igen eller är det kört.
De hästar jag kommit i kontakt med som har haft hovbensrotation har inte blivit bra trots specialskoningar, operationer mm.
Kan dock inte så mycket om detta så det skulle vara bra att höra lite av era erfarenheter.

Sv: Hovbensrotation

Sänkning har ju sämre prognos än rotation. Men den som bäst kan svara är ju behandlande klinikvet + dito hovslagare. Dvs som har sett plåtarna, vet hur mycket rotation/sänkning det är etc.

I fångtråden finns flera exempel på hästar med rotationer som kommit tillbaka, i meningen är u.a. och igångsatta men dock inte än är tillbaka i 'fullt arbete' (det är för tidigt) och där nya rtgbilder visar att man korrigerat rotationerna. Det har dock krävts lång tid och beundransvärda insatser av hästägarna.

De hästar jag kommit i kontakt med som har haft hovbensrotation har inte blivit bra trots specialskoningar, operationer mm.

Vad för operationer gör man vid hovbensrotationer?

Säger som alexandra, sänkningar har sämre prognos än rotationer. Min hade 15 resp 10 graders rotationer på båda fram, samt även en mindre sänkning på den sämsta hoven. Hon har, säkerligen till stor del pga min hovslagare, rehabiliterats såpass nu att vi är igång och rider så smått. Så visst kan det gå, men helt generellt finns det ju verkligen inga garantier. Det finns alldeles för många faktorer som spelar in för att man ska kunna ge någon slags prognos. Men ett kan jag säga, man får vara beredd att kämpa och göra stora uppoffringar om det ska ha någon chans att lyckas!

Du har redan fått bra svar och jag svarar ungefär likadant.
Min ponny hade både rotationer och sänkningar. Vid det senaste återbesöket vi var på - exakt ett år efter det att fånganfallet startade röntgades hovarna. Bilderna visade att hovbenetvar på rätt plats igen. Jag har ridit henne i flera månader nu, började ca 10 mån efter anfallet.

Men det är inte lätt att ta hand om en fånghäst. det kräver kontakt med duktig veterinär och hovis. Dessutom bör man lära sig en del själv om fång och så får man vara beredd på att lägga ner massor - massor av tid och pengar på hästen.

Idag var vi ute på skogstur med en hästkompis (jag rider ofta ensam). Det var mkt livat att ha en kompis med många små skutt och en hel del galopp. Jag tänkte på det då - att det har varit värt allt besvär.

ja det går, om hästen verkas korrekt efter hovbenets nya läge så växer en ny och frisk hovkapsel ut.

Pappas häst hade så och gick att träna ett år efter anfallet, han hade inga som helst problem med ömhet eller hälta:)
Han togs iofs bort tre år efter anfallet men det var för att pappa inte orkade med fångesten.

*KL*

Det här med hovbensrotation och hovbenssänkning blir jag inte klok på. I förhållande till vad roterar hovbenet och i förhållande till vad sänks hovbenet. Hovbenet är en skelettdel som sitter ihop med strålben och kronben som sitter ihop med resten av hästens skelett. Det bär en tyngd motsvarande upp till flera gånger hästens vikt och bör om jag fattat det rätt ligga i samma linje som underlaget och trycka på sulan om hoven är rätt verkad. Kan den då rotera i förhållande till sulan och om den sänks, sänks den genom sulan?

Ser man på dessa klipp som jag hittade på youtube så har hovbenet samma position oavsett om lamellerna är hela eller inte, eller?

Final proof

Hoof proof

Någon som på ren svenska kan förklara vad som gäller och händer?

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Kan tyvärr inte svara på vad som händer men intressant filmsekvens.

Kan man vända på det och istället säga att det är hovkapseln som släppt?

min första häst hade hovbenssänkning OCH rotationer på båda fram och "antagligen båda bak också". Vad jag minns röntgades enbart frambenen.

Veterinären frågade om vi ville behandla eller om hon skulle döma ut hästen direkt.
Behandlingen skulle ta över ett år och OM det hjälpte skulle hästen duga till att gå i hagen utan att ha ont i alla fall, men aldrig mer klara belastning från ridning.

Inget liv för en arbetsnarkoman i sina bästa år, vi valde att få hästen utdömd.

Vet dock inte om det är lika lätt att få en häst utdömd idag, detta är 10 år sedan och veterinären kände till hästens bakgrund.
Livförsäkringspengen räckte inte ens till å köpa en ny häst för heller så det är ju en avgörande fråga också för försäkringsbolaget. Billigare att avliva hästen än att behandla.

Strömsholms djursjukhus beskriver förloppet vid rotation och/eller sänkning så här:

"Vid en hovbensrotation roterar hovbenet oftast framåt i förhållande till hovkapseln, dock kan det förekomma att det roterar åt sidan på hästar med kraftigt avvikande benställning. Hovbenet behåller dock fortfarande ett relativt normalt samband med hovkapseln i den övre delen av hoven. Vid hovbenssänkning har allt samband släppt och hovbenet sjunker nedåt och bakåt i hovkapseln.
En lägesförändring kan uppstå i olika grad i alla hovar men framhovarna är de som oftast får större förändring.
Hästar kan få enbart en sänkning utan rotation och vice versa."

Kan man vända på det och istället säga att det är hovkapseln som släppt?

Ja! :laugh: Det är ju precis det som händer. Hovväggen trycks utåt ("hovbensrotation") eller hovkapseln tryck uppåt ("hovbenssänkning") Hovbenet sitter där det sitter. I alla fall vad jag har lärt mig ;)

Strömsholms djursjukhus beskriver förloppet vid rotation och/eller sänkning så här:

"Vid en hovbensrotation roterar hovbenet oftast framåt i förhållande till hovkapseln. Hovbenet behåller dock fortfarande ett relativt normalt samband med hovkapseln i den övre delen av hoven.
.

Är det inte snarare så att hovväggen som lossnar nerifrån på grund av den bryts uppåt av trycket mot marken när lamellerna lossnar. Om den rör sig i förhållande till hovväggen så att den roterar så borde avståndet mellan hovbenet och hovväggen vara olika uppe och nere?

Vid hovbenssänkning har allt samband släppt och hovbenet sjunker nedåt och bakåt i hovkapseln.

Nedåt finns ju sulan som hovbenet trycker på med hästens tyngd. På filmsekvensen så ändrar inte hovbenet position utan det är hovväggen som rör sig.

En lägesförändring kan uppstå i olika grad i alla hovar men framhovarna är de som oftast får större förändring.

Kan det bero på hovens form, bakhovarna brukar vara i bättre balans än framhovarna av någon anledning.

Samtidigt när man ser filmsekvenserna så har strålen en större betydelse än jag vetat innan. Det är ju den som ska ta först stöten vid nedsättningen och bidrar till hovmekanismen. Då gäller det ju att den är frisk och att den överhuvud taget finns där.
Måste nog fundera mer på det här.....

Rolle
IpL

.

Kan det bero på hovens form, bakhovarna brukar vara i bättre balans än framhovarna av någon anledning.

Formen kanske spelar roll - också. Men stor roll spelar ju det faktum att hästar naturligt bär 2/3 av sin vikt på just framdelen. Så framhovarna har ju högre belastning/mer vikt på sig.

Jo men samtidigt kommer ju frånskjutet och kraften bakifrån och då är det ju hög belastning även bak.....bara en tanke, att om hoven är i balans så utvecklas inte laminitis till fång?

Rolle
IpL

.
Är det inte snarare så att hovväggen som lossnar nerifrån på grund av den bryts uppåt av trycket mot marken när lamellerna lossnar. Om den rör sig i förhållande till hovväggen så att den roterar så borde avståndet mellan hovbenet och hovväggen vara olika uppe och nere?

Jag har alltid svårt för att föreställa mig detta men har förstått att det ni diskuterar är två olika teorier om vad som händer.
Men vid en rotation så tippar hovbensspetsen nedåt och avståndet mellan hovbenets sida och hovväggen blir större längst ner jfr med högst upp. Men dey kanske inte är så du menar?

Men vid en rotation så tippar hovbensspetsen nedåt och avståndet mellan hovbenets sida och hovväggen blir större längst ner jfr med högst upp. Men dey kanske inte är så du menar?

Logiskt sett borde hovbenets största yta vara i tryckets riktning dvs rakt nedåt. Då borde hovbenet i en balanserad hov ligga parallellt med marken. Varför och hur skulle den då rotera när kraften är rakt nedåt? Den skulle bara tippa om den inte var parallellt med marken?
Däremot så skulle hovväggen böjas utåt vid markkontakt och svaga lameller och då blir avståndet högre nedtill än upptill utan att hovbenet rört sig?

Rolle
IpL

.

Jag har alltid svårt för att föreställa mig detta men har förstått att det ni diskuterar är två olika teorier om vad som händer.

Om hovväggen "bryts" nedifrån och upp så blir ju avståndet mellan hovvägg och hovben större i nederkanten ;) eftersom det "töjs" mest där nere

Ang rotation/sänkning så jag har alltid 'tänkt på detä som att hovbenet roterat/sjunkit i förhållande till hovvägg och sula.

Sen om det är det ena eller det andra som 'flyttat sig' känns för amatörmig inte sådär jätteviktigt, man syftar ju efter att återställa det normala förhållandet så att den nya horntillväxten blir i 'rätt vinkel'. Dvs återställa det normala sambandet/lokaliseringen mellan hovben/hovvägg/sula.

Jag tror det för en 'normal fånghästägare' är mycket enklare när man tittar på en röntgenbild förstå vad som menas om man använder begreppet hovbensrotation/hovbenssänkning, för på en röntgen ser det ut just som det är själva hovbenet/hovbensspetsen som ändrat läge. Och få förklarat att sambandet släppt mellan hovbenet och aktuella vävnader.

I övrigt kan jag för lite för att ge mig in i diskussionen om exakt vilka strukturer som gjort vad. Men jag har som sagt alltid tänkt på det som att hovbenet roterat/sjunkit i förhållande till dess normala vinkel mot vägg/sula.

Det känns som om det är en avgörande skillnad för rehabiliteringen om det är hovbenet som roterat eller om det är hovväggen som släppt.

Jag har på en fånghov i akut skede känt en kant vid kronranden som varit c:a en halv cm djup där jag fick ner lillfingerspetsen. Det var som om hela hovväggen åkt upp en bit. Efter verkning och två dagar senare var hovväggen i rätt position igen. Kronranden sitter ju i vävnad och är inte fast inte fixerad och kan röra sig om den inte hålls fast av lamellerna så det är ju fullt möjligt.

Nu tänker jag högt lite...om vi har en balanserad hov med lika mycket av hovens anläggningsyta framför och bakom tryckpunkten och hovbenet är parallellt med anläggningsytan på hoven. Om hästen får laminatis som utvecklar sig till fång så borde det bero på att när det är brytande krafter utåt, som vid för lång tå, så lossnar hovväggen nerifrån och ger ett större avstånd hovvägg-hovben nere än upptill, som dagens beskrivning säger är hovbensrotation. Det kan ju ske, om jag funderat rätt, utan att hovbenet rört sig i någon riktning i förhållande till häst och underlag?

Rolle
IpL

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 269
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 720
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 256
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka