Hovbensfraktur

Piamaria

Trådstartare
En god väns häst har en fraktur i hovbenet. Det ser ut som en spricka som går mitt på hovbenet. Den upptäcktes tyvärr inte vid första besöket för 6 veckor sedan utan vid återbesöket 3 veckor senare. Nu står hästen i sjukhage med ringsko med sidokappor. Nu är det dags för ett återbesök igen men vad ska hända nu?? Enligt veterinären så kommer hon ev att böja hästen och så ut på löpargången för att kolla om den är halt! Men hur smart är det? Är det någon som har erfarenhet av hur man följer upp en fraktur så berätta gärna det. Min egen teori vore ju att ta av skon och ta röntgenbilder och på så sätt kontrollera att skadan läker. Verkar ju helsnurrigt att springa med hästen när den faktiskt har brutit hoven? Eller???

Sv: Hovbensfraktur

När en häst har en fraktur i hoven så är det belastning när hästen står/går på den som får det att röra sig inne i hoven. Men en rätt anpassad ringsko kan den hålla ihop sprickan så att hästen nästan blir helt besvärsfri. Men om man tar av skon så kan den gå upp igen med en gång. Den gången jag råkade ut för det så var det en lång läkningstid med specialsko. Tror det var fråga om nästan ett år innan hästen kunde/fick gå utan den.

Sv: Hovbensfraktur

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=888236 är länken till en tråd jag startade i maj

Vårt sto konstaterades en hovbensfraktur den 24 maj i år. Ringsko med tåkappor, sjukhage med påbörjade promenader från v.3 i vila som succesivt skulle ökas till 10 minuter/dag. Efter 6 veckor ombesök.
Den 4 juli var vi åter vid klinik. Trava i gången, longering, av med sko, lugnande och omröntgen, för att se läkningsprocessen och därefter på med sko igen. Trav i gången och longeringen gjordes för att se hur och om graden av hälta har förändrats sedan förra besöket.

Vi ska dit igen den 18 augusti.

Länkar till sidor med mer info om frakturer i hovbenet: http://www.tidningenridsport.se/default.asp?CategoryID=7629&ArticleID=231671&ArticleOutputTemplateID=571&ArticleStateID=2&ClientID=37712
ex-epsilon.slu.se/archive/00000556/01/EEFarb_Liza_Friberg.pdf -
http://www.hovslagarebjorn.se/hovsjukdomar/hovbensfraktur.html

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·
Hästvård * Warning, wall of text* Min häs fick en lateral hovbensfraktur höger fram den 14 april. Det har altså gått snart 4 månader. Han går i...
Svar
7
· Visningar
1 797
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit