HOvbensfraktur som föl - hållbarhet som ridhäst nu ?

Sv: HOvbensfraktur som föl - hållbarhet som ridhäst nu ?

Med varmblod antar jag att du menar varmblodig travare....:)

Ibland är det viktigt med att skriva exakt vad man menar annars blir det lätt missförstånd.
eftersom de flesta dressyrhästar faktiskt oxå är varmblod ;)

Jag tror faktiskt de flesta på buke vet precis när man menar varmblod som travare, och när man menar varmblod som varmblodig häst.

Fast det ska alltid dyka upp språkpoliser och anmärka. ;)

Jag hade nog inte förstått det , det var därför jag skrev som jag gjorde.

Är ingen språkpolis alls faktiskt men jag vet att det väldigt lätt uppstår missförstånd i livet och i kommunikation.

Måste ju vara bättre att man skriver vad man verkligen menar istället för att ta för givet att "alla" ska förstå...........:confused:

min islänning hade hovbensfraktur som föl,ingen har gjort nåt åt det.

hon har dock haltat i några repriser,men det har inte kunnat konstateras om det är pga brottet.
det är inte läkt som det ska,utan det har läkts snett,och om jag fattat rätt så har där blivit en glipa som inte alls växt ihop....

Känner att jag måste ge min syn på saken. Bra avel, näringsriktig uppfödning, stora hagar med mycket rörelse, god och varsam träning och naturligtvis stor kunskap och erfarenhet är det som bygger en hållbar häst. Rasen spelar ingen roll.

Känner att jag måste ge min syn på saken. Bra avel, näringsriktig uppfödning, stora hagar med mycket rörelse, god och varsam träning och naturligtvis stor kunskap och erfarenhet är det som bygger en hållbar häst. Rasen spelar ingen roll.

Det har du helt rätt i :) , tycker jag oxå.

Dock är det ju så att statistikt så är ju vissa raser mer hållbara än andra men det är ju enbart utifrån försäkringsbolagens statistik och kanske mera speglar det du säger än hur själva rasen egentligen "håller"......

En del skador är överrepresenterade hos en del raser. Men det kan se olika ut mellan bolagen också.

Sedan kan man fundera över hur mycket det egentligen har med rasen att göra. Man köper oftast inte en quarterhäst eller en dressyrhäst etc för att mulla med i skogen ett par gånger i veckan (om man inte råkar vara särskilt intresserad av just den rasen och det finns säkert undantag). Och man kanske inte köper en russkorsning om man vill träna och tävla hoppning, dressyr, western osv.

En annan faktor som spelar in är ägaren. Det är vanligare och vanligare att man kollar upp sin tävlingshäst noga, både innan skador och efter -och hittar därmed mer och mycket som man aldrig hade funnit eller märkt av annars. Allt detta syns i försäkringsbolagens skaderapporter (och även i premierna). Samma sak där, Olle i skogen åker kanske inte till klinik och kollar upp minsta skavank på Brunte, om han ens märker av den de två gånger i veckan han tar sin skogstur. Och det kanske han inte heller behöver i många fall. Men har du köpt en tävlingshäst för dyra pengar och rider och tränar hårt är du kanske mer benägen att kolla upp och även känna av/upptäcka problem som kan finnas.

Håller med. Vill tillägga att genetik också spelar en stor roll men det kan man hålla under kontroll med bra avel som du skriver.

Sedan finns det lilla elementet otur också ska väl tilläggas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 018
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 984
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 779
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Svamp?