HOvbensfraktur som föl - hållbarhet som ridhäst nu ?

cowgirl73

Trådstartare
Jag är spekulant på en häst som idag är 4 år gammal.
Hon hade hovbensfraktur som föl, 4 månader.
Enligt veterinären skall det inte påverka hennes hållbarhet som ridhäst framöver.

Hon är tagen lugnt då hon har växt och är precis påbörjad inridning.

Det är en quarterhäst, om det nu har betydelse.

Är det någon som har erfarenhet av detta ?

Sv: HOvbensfraktur som föl - hållbarhet som ridhäst nu ?

Jag är spekulant på en häst som idag är 4 år gammal.
Hon hade hovbensfraktur som föl, 4 månader.
Enligt veterinären skall det inte påverka hennes hållbarhet som ridhäst framöver.

Hon är tagen lugnt då hon har växt och är precis påbörjad inridning.

Det är en quarterhäst, om det nu har betydelse.

Är det någon som har erfarenhet av detta ?

JA,, Du kan lugnt lita på veterinärens ord.. En hovbensfraktur på en så ung individ kommer aldrig leda till sämre framtida hållbarhet.

Har själv haft ett föl som bröt båda hovbensgrenarna vid två månaders ålder på B.F.!!! Ingen yttre åtgärd gjordes utan det fick självläka utan ngn restiktion om boxvila, däremot mera kontrollerad rörelseinriktning. Naturligtvis gjordes efterkontroll och allt va läkt inom två månader. Hästen är i dag 6 år och går internationella klasser i dressyr helt utan uppvisande av sämre hållbarhet.

Nu kanske jag låter dum, men vad betyder B.F? Har läst det i många hästvårdstrådar och har fortfarande inte kommit fram till vad det betyder :confused:

Nu kanske jag låter dum, men vad betyder B.F? Har läst det i många hästvårdstrådar och har fortfarande inte kommit fram till vad det betyder :confused:

Tror det betyder Båda Fram men är inte säker ;)

Hästen ifråga kommer kontrolleras, kanske röntgas, för att kolla så allt är ok om jag förstod det rätt.

Enligt uppgift ifrån säljaren så hade hästen boxvila och gipsbyte ett tag så det verkar inte ha varit exakt samma typ av skada eller ivartfall samma typ av årgärd för det.

Men vad jag läst så verkar det inte vara någon större fara då :)

Funderade mest på detta med just quarter/western att det är en del tvära stopp och vändningar som kanske kan göra så att de inte håller på samma sätt som en dressyrhäst tex.

Funderade mest på detta med just quarter/western att det är en del tvära stopp och vändningar som kanske kan göra så att de inte håller på samma sätt som en dressyrhäst tex.

Det tror jag inte du behöver oroa dig för när det gäller ett långt tidigare hovbensbrott. Det du däremot i så fall bör vara mera orolig för är Quarter hästens hållbarhet i bakknän/haser om den ska brukas för slide stop och tvära vändningar. Inte sällan kan man ta del av helt oförstående ryttare inom western som ställer sig helt frågande till hur just dessa leder främst får förslitnings skador.

Du däremot verkar ha en helhetsbild klar för dig så jag önskar dig lycka till i framtiden eftersom du i startinlägget skrev att den skulle brukas som ridhäst, inte westernhäst.

Senast ändrad:

Stop och vändningar frestar mer på bakbenen, om det görs korrekt. Inkorrekt träning kommer dock att bli påfrestande för både bak och fram -dvs träning felaktig balans, träning på fel underlag (särskilt i reiningmomenten) osv.

En reininghäst -som är det jag antar att du syftar på även om quarter/western kan betyda så mycket mer - kan vara lika hållbar som en dressyrhäst, eller någon annan form av "vanlig" ridhäst för den delen. Även om den är duktig som junior. Det beror helt på hur man tränar och tar hand om sin häst.

Jo, visserligen ridhäst men inom westernridningsstilen så nog är det en westernhäst hon skulle komma att bli isåfall :)

Jag har dock klart för mig att det är mest påfrestande för bakbenen och dess leder vid stoppen osv.

I mitt fal är det dock inte en renodlad tävlingshäst det handlar om utan mer en häst som rids enligt westernridningens filosofi och mest tränas i skog och mark och med lite kurser, kanske nån typ klubbtävling då och då när orken och andan faller på :)

Ja, det är klart mest bakbenen som blir använda vid riktigta stopp och vändningar !

Just denna häst ksulle nog mest komma att användas som en skogsmullehäst, inte direkt tävling.
Och skulle det bli nån mindre tävling så är det nog mest trail som lockar för dagen :)

Nu blev det dock så att jag avstod ifrån hästen pga andra orsaker så i dagsläget är hon inte aktuell iallafall, tyvärr :(

En jättefin liten kompakt svartbrun tjej med toppenstam till bra pris - hur dum får man vara egentligen som avstår ??
Livet har dock inte alltid samma planer som en själv.....

Fast spontant känns det inte som att dressyrhästar skulle vara hållbara?

Stop och vändningar frestar mer på bakbenen, om det görs korrekt. Inkorrekt träning kommer dock att bli påfrestande för både bak och fram -dvs träning felaktig balans, träning på fel underlag (särskilt i reiningmomenten) osv.

Som du skriver så frestar det mera på bakbenen av individen genom "korrekt" träning.. I bland tror jag att korrekt träning är mera skadligt än inkorrekt träning.

Håller med dig även om statestiken säger att dressyrhästar har längre hållbarhet än varmblod.

Eh, sedan när är inte dressyrhästar varmblod? Finns visserligen de som rider dressyr på kallblod och fullblod, men jag tror att CK syftar på varmblod som majoriteten av alla dressyrhästar är.

Nu hängde jag inte med riktigt.....

Menar du att rent allmänt så verkar inte dressyrhästar vara mer hållbara än någon annan ridinriktning ?
Eller jämför du just med dressyr kontra western ?

Är inte dressyrhästar hållbara ?
Är det mer påfrestning på dem och deras ben än vad det är på en westernhäst menar du ?

En westernhäst börjas ju ofta mycket tidigare med, redan som 2 åring, och kanske den går väldigt mycket som unghäst, 3-4-5 åring, och sen är den slut....
Kanske inte så väldigt vanligt i Sverige men desto vanligare i USA....till viss del kanske nere i Europa oxå.

Håller med dig även om statestiken säger att dressyrhästar har längre hållbarhet än varmblod.

Med varmblod antar jag att du menar varmblodig travare....:)

Ibland är det viktigt med att skriva exakt vad man menar annars blir det lätt missförstånd.
eftersom de flesta dressyrhästar faktiskt oxå är varmblod ;)

Som du skriver så frestar det mera på bakbenen av individen genom "korrekt" träning.. I bland tror jag att korrekt träning är mera skadligt än inkorrekt träning.

Det kan nog vara sant. Sedan beror det ju på individens exteriör också givetvis. En häst kan slitas mer av att ridas på ett visst sätt medans en annan är "tvärtom".

Det jag reagerade på var att det lät som att just dressyrhästar var av en särskilt hållbar kvalite.

Vad det gäller westernhästar har jag ingen susning.

Med varmblod antar jag att du menar varmblodig travare....:)

Ibland är det viktigt med att skriva exakt vad man menar annars blir det lätt missförstånd.

Det tror jag inte eftersom CK själv på sin hemsida med varmblod menar varblodig travare och det va henne jag svarade.

Det kan nog vara sant. Sedan beror det ju på individens exteriör också givetvis. En häst kan slitas mer av att ridas på ett visst sätt medans en annan är "tvärtom".

Glöm inte att själva grundproblemet sällan är individens exteriör, mer ofta ryttarens exteriör och inverkan.

Man brukar inom hoppsporten säga att spara på dom stora sprången för du vet aldrig innan hur många hästen har kvar. Jag vill påstå att det är kloka ord som även western ryttarna borde tänka på främst vid slide stopp och tvära vändningar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 018
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 984
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 779
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Svamp?