Hovbensfraktur, hur har er häst blivit behandlad?

B

Blomma

Min häst har fått sin vänstra framhov gipsad pga av en hovbensfraktur, ej genomgående. Sitter på utsidan av hoven.
Hoven ska vara gipsad 5 – 6 veckor ev längre om det så behövs och därefter sjukbeslag. Nu har jag fått höra utav en hovslagare att om en häst har fått hovbensfraktur, så ska den ha sjukbeslag direkt och inte bli gipsad alls? Detta pga av att en järnsko inte är rörlig och den fixerar hoven bättre än vad gips gör. Gipset skulle då ge med sig lite när hästen går lite. Hästen är ju inte helt orörligt under sin boxvila. Det låter ju ganska vettig men jag tycker ändå att man borde veta på en klinik vad som är bäst. Blir alldeles villrådig över det här och vet inte vad jag ska tro.
Ni som har haft hovbensfraktur på era hästar, hur har de blivit behandlade? Och hur lång tid har det tagit för dem att bli frisk förklarade?

/Blomma

Sv: Hovbensfraktur, hur har er häst blivit behandlad?

Hej,

Min en väninna har ett sto med hovbensfraktur. Hon går i hagen som vanligt, blev ordinerad vila i 4 veckor från upptäckten (vilket var 4 veckor efter det troliga skadetillfället) men kunde gå kvar i vanliga hagen. Den frakturen upptäcktes dock inte på vanlig röntgen, utan det krävdes magnetkamera för det (därav den långa tiden mellan skada och upptäckt).
Så det är nog väldigt individuellt från häst till häst.

Lycka till, hoppas h*n blir bra igen =)

// Mvh - J

Våran ordinerades vila och ringsko...

För oss gick det inte vägen, så hon fick trava vidare.

Efter knappt ett år hade hon börjat kalka ur hovbenet och
det ville inte läka.

"Alla" jag har varit i kontakt med (3 st) fick ringsko ordinerade,
och så vitt jag vet var det bara våran häst det inte fungerade
på.

min häst har fått ett brott som föl,som ingen har gjort nåt åt=promenadridhäst i dagsläge,,o jag gråter nästan blod,för de e så himla synd att ingen gjorde nåt,dom måste ju ha märkt det då...hon e härlig, o jag sörjer detta varje gång vi tar en tur..vilket blir ca 3 ggr i veckan,oftare funkar inte.:cry:

Det är samma här, den upptäcktes inte vid två röntgentillfällen utan efter magnetröntgen. Så det har gått ca 4 veckor från att han hittades blockhalt i hagen. Usch jag hoppas att det här kommer att bli bra

/Blomma

Det beror ju helt på vart hovbenet är av. När jag bodde utomlands så hade vi en kvinna och hennes häst uppstallad i mitt ex stall ett tag, hästen kunde en dag inte stödja på ena frambenet och vi rek henne att röntga vilket visade på de redan ytligt tydliga enorma pålagringar rakt över kotben- och kronbensleden, plus en otroligt ful hovbensfraktur som låg otroligt illa till (direkt under hovleden och vid fästet i långa tåsträckaren!!!). Veterinären sade såklart att det bara var att avliva, men hon nöjde sig inte med ett svar utan gick till fler, en av säkert 20 vet sade att det finns hopp att hon tom kan rida på hästen i framtiden och så fick det bli, nu 2 år senare efter mycket plåga och vanvård (enligt min mening) så kan hästen trava och galoppera igen och hon rider tydligen på honom idag igen. han fick stå i skena vilket hon också misskötte, han blev helt svullen efter att hon lindat bar metall mot huden på hästen så den blev inflammerad, svullen och full av bölder! Usch, jag har hemska minnen av den människan.
Hästen är dessutom nu 15 har jag för mig? Hon ville inte avliva sin fina häst eftersom hon haft honom så länge. :crazy:

Ja det är min erfarenhet av den här frakturen. Mår fortfarande illa när jag blickar tillbaka på eländet.

Min kompis häst stod på tre ben igår,och vet misstänker hovbensfraktur. Dom skulle avvakta över natten och se om det svullnade eller blev bättre annars blir det klinik idag. Jag vet väldigt lite om just detta.Någon som har några solskenshistorier? Hur illa är det?Det är bakbenet. Hästen är bara tre år.
Kapade den här tråden lite för att slippa starta en ny.

Kan bara säga att jag hittade min 4-åring blockhalt i hagen en dag. Det var också bakbenet. Visade sig att strålbenet hade fått en fraktur vilket har mycket sämre utsikter än hovbensfraktur.

Min hade ändå "bättre" utsikter då det är bättre ju lättare hästen är (han var en liten arab) och att det satt på bakbenet, då det inte tar lika mycket tyngd som frambenen.

Men diagnosen var ytterst osäker, inget sa att han skulle gå att rida, eller om han ens skulle kunna gå i normal hage. Konvalecens minst 1 år i box alt sjukhage i samma storlek som box och max ledas mellan box och denna hage. Inga promenader alltså. Efter ca 2 månader klarade han inte av vilan längre, han var helt vild och sprängde staketen/rev boxen varje dag. Så han fick vandra vidare. Hade diagnosen varit bättre hade man kanske försökt härda ut men det kändes inte värt det när han var så otroligt olycklig och hade så ont, men ändå stack iväg och galopperade på tre ben...

Detta är en halvblodsvalack av litte nättare typ. Väldigt känslig och hoppar på tre ben för minsta lilla så vi hoppas på vrickning/hovböld eller liknande,men det ser inte bra ut:( Har inte hört något mer ännu för jag får inte tag på min kompis,men jag håller tummarna..

Ja, det är ju omöjligt att veta. Jag får hjärtat i halsgropen när mitt fullblod haltar, men han får tydligen hovbölder lätt så man börjar ta det mer med ro. Och då kan de också hoppa på 3 ben, såklart. Håller tummarna. :)

ja vi hittade ju ett pyttelitet sår i kronranden på framsidan hoven som skulle kunna varit en böld på väg ut.Han står aningens bättre på benet idag men är inte alls bra.Kan dom visa en viss förbättring om det är hovbensfraktur? Han är inte nämnvärt svullen heller.Väntar på en hovslagare nu som ska försöka leta hovböld.

Vi hade en häst i stallet som fick hovbensfraktur på ett framben för många år sen, gick på 3 ben. Hon fick en platåsko (mkt högre bak) och stod på boxvila/sjukhage i 6 månader och vilade sen ytterligare 6 månader. Hon såldes sen som dressyrhäst (hoppades mkt innan) och vad jag vet så lever hon ännu och har tävlat.

Enligt hovslagaren finns det ingen mogen hovböld i alla fall.Har kollat igenom hoven ordentligt.han trodde inte på fraktur utan snarare riktigt ordentlig vrickning.Ska avvakta en dag till och se om han förbättras ytterligare.

Jag fick ta bort min häst i fredags pga flera hovbensfrakturer hb, han hittades oxå blockhalt men var i övrigt pigg och ville gärna äta. Åkte in till klinik samma dag där hoven röntgades och det var inget alternativ att försöka operera. Minst 4 frakturer och ett öppet sår fram på kronranden in i kotleden vars ledyta var till 50% förstörd. Ingen solskenshistoria tyvärr. Skynda in på klinik så ni får det röntgat! Håller tummarna för att det går bättre för din väns häst än för min:cry:

Min hittades blockhalt i hagen en morgon men ju längre dagen gick så blev han "bättre" och mot kvällen gick han hyfsat bra och han var aldrig svullen eller öm någonstans. Efter ett dygn (fick inte tid till kliniken förrän efter 2 dagar) så gick han helt ohalt i skritten men syntes i traven på böjt spår. Så på kliniken trodde man på hovböld först.

Va trist att höra! Min funkar att ha i sjukhage av boxstorlek bara han ser sina kompisar så håller han sig lugn. Och nu håller vi på att bygga en lösdriftshall som vi kan stoppa in honom i om det blir skitväder. Då får han vara ute fast inne och ändå se sina kompisar.

Min gamling fick en fissur, var blockhalt vid intag och troligen hade hon klivit på en sten i hagen. Tydligen är de värst som är i storlek av en knytnäve, så jag slänger alla stenar jag kan hitta ner i dikena för att försöka undvika fler liknande olyckor. Först skoddes pållan med PG, men fossingen mådde inte bra av det utan det fick bli ringsko istället. Det läkte fint och hon levde många år efter det och hann gå några jaktsäsonger till. :love:

Hur kan en hovbensfraktur sitta på utsidan av hoven?

Vanligtvis rekomenderas ringsko och boxvila.

Vad tråkigt med din häst..

Han var nästan helt bra i gårkväll:bump:
Nu blev jag lite orolig bara när jag hörde att dom kan bli bättre fastän det är fraktur?? Han var nästan haltfri! Nu är han ju en väldigt sjåpig grabb som är blockhalt för minsta lilla.Tappar han en sko är han döende,får han ett litet sår likadant..så jag tror att det bara var en rejäl vrickning. Han får vila och ta det lugnt i några dagar nu så får vi väl se hur det utvecklas!

Jag kanske har förklarat det korkat? men självklart menar jag hovbenets utsida, inte den som är inåt mot andra frambenet. Annars så är det väl ingen hovbensfraktur? Gipsad är han och vi ska på återbesök om ca 2 veckor. Fast nu håller gipset på att haverera så det blir att åka in och lägga om det på nytt.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 606
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej jag har en häst som blev konstaterad med hovbensfraktur för snart 2 veckor sen. Han fick då hoven gipsad och efter 1-2 veckor skulle...
Svar
3
· Visningar
3 300
Senast: Poppa
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 902
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka