Sv: Hovbensfraktur, hur har er häst blivit behandlad?
Frakturen är iaf vågrätt, men inte igenom hela hovbenet (halvvägs knappt om man ser framifrån, det är utsidan som har en spricka in mot "centrum").
Hovslagaren som har smitt "ringskon" har varit med under veterinärbesöket och tagit del av röntgenplåtarna och diskuterat med veterinären.
Han varmskor och har gjort en sko som ser ut som en vanlig sko nästan, men har en bit som stabiliserar mellan traktarmarna, så det blir som en ringsko men skon är inte helt O-formad. Det är lite speciella sidokappor ditsvetsat.
Han är klinikhovslagare alltså.
Jag ska tillbaks till kliniken snart, men ville kolla ungefär hur länge man skor med just sjukbeslag/ringsko.
När hon hade gipsad hov så var det naturgips först och utanför var det plastgips, tyvärr så nötte hon upp gipset så efter några veckor fick vi lägga nytt, och sen blev det skoning vid återbesöket. Hon kan inte stå på boxvila (hade sprungit betydligt mer då), utan gick i lugn hage med lugn kompis.
Vid återbesöket (då hon skoddes) var hon mkt bättre, och sprickan hade börjat fyllas i. När hon fick sko på sig så började hon nog röra sig lite mer i hagen, för då visade hon en del orenhet i gången men efter hagbyte så tog hon det lugnare igen och nu är hon ohalt i skritt, någon liten pyttemarkering i trav men inte halt.
Jag fick börja med skrittpromenader efter återbesöket men det har jag inte gjort, hon har istället fått fler hagkompisar efter att hon blivit ohalt.