Hovbensfraktur, hur har er häst blivit behandlad?

Sv: Hovbensfraktur, hur har er häst blivit behandlad?

Det var ju det jag menade. Var nog lite trött igårkväll :p

Har aldrig hört att man har gipsat en hovbensfraktur, känns lite lustigt iom att hoven är rörlig iaf.

-kl-

Mitt fd travarsto (numera avel) kom in från hagen blockhalt en vårkväll -06 , svullen upp på senorna. Eftersom det var halt o slirigt så misstänkte jag en böjsena. Ringde klinik för att boka UL , men efter 2 dagar var hon ren i benet men gick som på varm kol.
Hovslagare togs ut för hovböld men fann inget, och han misstänkte vrickning för hon visade inget öht vid tryck. Skoddes med sina PG igen.

Lät henne vila med bandage under 3 veckor o skulle sen börja skritta henne. Arbetsvillig som hon är så syntes ingen hälta alls och jag lät henne trava- och det gjorde hon på 3 ben. Med öronen framåt. Vände hemåt på direkten och gick in o ringde kliniken.
Kommer in till dem dagen efter o vid rtg visade sig en genomgående fraktur.

Hon gipsades o ny tid fick hon 4 veckor senare. Efter 3 dagar hade damen haft tråkigt o gnagt av sig gipset....fick ta ut hemmaveterinären o gipsa om. Samma visa där. Åktet då åter till kliniken o fick då ringsko med kappor.

Jag kunde inte ha henne på box inne ensam så hon gick med en kompis i liten hage tills betet. Då släpptes hon ut o vi var in till klinik 1 ggr/mån. I Sept fick vi klartecken att börja skritta. Och sen rullade det bara på.
Hon startade efter det o gick nya personliga rekord.

I mitt fall är det en solskens historia.

Det var det jag undrade när jag startade tråden :) Hur har andra har fått sina hästar behandlade som har fått hovbensfraktur, gipsade eller direkt fått på sjukbeslag? Tycker personligen att sjukbeslag låter helt rätt att sätta på men det är vad jag tycker :)

min häst fick en hovbensfraktur, genom "halva" hovbenet, vågrätt.
Hon blev gipsad från mitten av maj (en månad?), sen ringsko.

Hur länge brukar man ha ringskon?

Min valack fick åka t klinikhovslagaren och byta ringsko var 6:e vecka i 5 månader sedan en sko med stöd på sidorna till han blev frisk. Min var bara gipsad tre dagar sedan ringsko för att fästa, men det är ju olika beroende på hur frakturen är. Hoppas det skall gå bra.

Min häst fick gå med ringsko ca 8 månader.

/Blomma

min häst fick en hovbensfraktur, genom "halva" hovbenet, vågrätt.
Hon blev gipsad från mitten av maj (en månad?), sen ringsko.

Hur länge brukar man ha ringskon?

Beroende på frakturens status så kan det i första skedet vara mest lämpligt för snabb läkningsprocess att under två veclkors tid gipsa hela hoven, därefter utanpå gipset lägga ett dynacast (plastgips) för att stabelicera gipset och hör att hästen ska kunna gå ut i lten sjukhage utana att gipset riskerar att blötas upp och tappa stabelitet.

Vid skoning räcker det inte med en vanlig traditionell ringsko. Man måste som hovis ta del av röntgenbilderna för att veta exakt var/hur brottets placering är och därefter smida upp kappor som ger stabelitet runt själva frakturen för snabbast avläkning. Traditionella traktkappor ska oxå smidas upp för att en optimal låsning av hovmekanismen ska åstakomma.

Rätt utfört sjukbeslag och rätt intervaller för omskoning samt strikt föjd eftervård enligt veterinärs rekomendation bruka leda till en läkningsprocess på allt mellan 4-6 månader så vida vi nu inte har en genomgående fraktur där även hovleden är involverad. I dom fallen så är läkningsprocessen längre och prognocen avvaktande.

P.S. Vågrätt fraktur är mkt ovanligt förekommande och kräver helt andra åtgärder.

Frakturen är iaf vågrätt, men inte igenom hela hovbenet (halvvägs knappt om man ser framifrån, det är utsidan som har en spricka in mot "centrum").

Hovslagaren som har smitt "ringskon" har varit med under veterinärbesöket och tagit del av röntgenplåtarna och diskuterat med veterinären.
Han varmskor och har gjort en sko som ser ut som en vanlig sko nästan, men har en bit som stabiliserar mellan traktarmarna, så det blir som en ringsko men skon är inte helt O-formad. Det är lite speciella sidokappor ditsvetsat.
Han är klinikhovslagare alltså.

Jag ska tillbaks till kliniken snart, men ville kolla ungefär hur länge man skor med just sjukbeslag/ringsko.

När hon hade gipsad hov så var det naturgips först och utanför var det plastgips, tyvärr så nötte hon upp gipset så efter några veckor fick vi lägga nytt, och sen blev det skoning vid återbesöket. Hon kan inte stå på boxvila (hade sprungit betydligt mer då), utan gick i lugn hage med lugn kompis.
Vid återbesöket (då hon skoddes) var hon mkt bättre, och sprickan hade börjat fyllas i. När hon fick sko på sig så började hon nog röra sig lite mer i hagen, för då visade hon en del orenhet i gången men efter hagbyte så tog hon det lugnare igen och nu är hon ohalt i skritt, någon liten pyttemarkering i trav men inte halt.
Jag fick börja med skrittpromenader efter återbesöket men det har jag inte gjort, hon har istället fått fler hagkompisar efter att hon blivit ohalt.

Senast ändrad:

Hej

Min val har fått tre frakturet i vänster fram hov. Två vågräta och en lodrät. Ingen är genomgående.
Vi har ingen aning om hur detta ska sluta. Veterinärena på kliniken säger att det är så ovanligt med vågräta frakturer och att dessa även är svårta att stabilicera.
Men det vore intressant att vea hur det går för dig med din vågräta fraktur och hur dina veterinärer tänker. Vart har du haft inne din häst?

Mvh Fredrika

Jag har varit på Hölö (filial till Mälarkliniken).
Hon blev gipsad några veckor först, sen ringsko. Röntgade även då men då såg de ingen spricka (den var rätt svår att se).
Hon blev lite sämre efter skoningen (normalt sett brukar de blir mkt bättre av sko tydligen), och pga att stallägaren tog ut hästar ur hagen så hon blev ensam så hon sprang alldeles för mkt, så blev hon mer halt ett tag. Men efter någon vecka så blev hon bättre och bättre.
Vid återbesök i mitten av augusti så röntgade vi inte. Hon var ren när hon sprang rakt fram, men lite kort vid longering och lite väl stel överlag i kroppen.
4-6 månaders vila till (4 månader mitten av december), och sen skritta igång..
hon har gått i hage med kompis/ar hela tiden, i början med lugn kompis och i mitten av augusti så har hon gått med hästar som leker/springer mera.

Jag provade att longera henne för en månad sen och då var hon nog ren i longering på det benet, men spänd i ländrygg (har hon varit sen jag köpte henne, men mer eller mindre). Så vi får se hur det blir när jag tar hem henne.

Den långa vilan nu är bla för att ge henne ordentligt med tid, det kan vara något ligamens som blev skadat (eftersom hon inte var så bra som hon skulle ha blivit av skorna). Hade hon klarat att stå i liten hage/boxvila så hade konvalesensen lagts upp annorlunda.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 606
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej jag har en häst som blev konstaterad med hovbensfraktur för snart 2 veckor sen. Han fick då hoven gipsad och efter 1-2 veckor skulle...
Svar
3
· Visningar
3 300
Senast: Poppa
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 902
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka