Hovbensfraktur/blödning på djupa böjsenan

lisahjelmgren

Trådstartare
Någon som har erfarenheter av hovbensfraktur som ej gått upp i leden men trots det ger høg puls och värme i benet? Någon som har erfarenhet av skada/blødning på djupa bøjsenan vid fästet under hovbenet? Behandling/Diagnos/konvalescens?

Har en häst som har en spricka i hovbenet troligtvis passerar sprickan där djupa bøjsenan passerar/fäster. Han har mer puls och värme i nedre dealen av benet och hoven än vad han borde ha enligt veterinärerna med den aktuella sprickan. Hovleden är oskadd.

Veterinärer och hovslagare kliar sig i huvudet. Hovslagaren upptäckte en liten blødning i sulan mitt i hoven där strålen slutar och där djupa bøjsenan fäster innanfør. Därav misstänker man en ev blødning på fästet av den senan. Røntgen och ultraljud gør inget klarare.:confused:

Sv: Hovbensfraktur/blödning på djupa böjsenan

Glømde s¨ga att frakturen upptäcktes før 8 v sedan. Min häst har boxvila.

efter 8 veckor skulle frakturen vara minst gelvist läkt. skulle i alla fall skor hoven med höga trakter (kilsula) och helst en ringsko (eggbar) för att minska böjsenans påverkan på hovbenet,

Hej och tack før ditt svar!

Han är skodd med kil under trakterna. Jag tror jag har haft en väldans tur och fått kontakt med en av landets skickligaste hovslagare. Han skor helst ej med ringsko utan låter hästen med hjälp av en modellsko få visa/berätta hur han vill bli skodd. Min häst ville ha kilar under trakterna varav den inre ngt høgre än den yttre. Det var helt otroligt vad mkt bättre min häst rørde sig efter førsta besøker hos honom. Min häst førvandlades från ett frustrerat vildjur till en halvt sovande knähund :)

Det var oxå den hovslagaren som upptäckte en mindre blødning i området i hoven där djupa bøjsenan går in och fäster. Detta uppdagades härom dagen, vid andra besøket, och jag tror det är det som spøkat hela tiden! Känns som en lång konvalescent om det är det men, men...

Ska på återbesøk om 1v.

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 174
Senast: Bufera
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 658
Senast: axel
·
Hästvård Hästen (kallblodstravare f. 2009) vart tvärhalt HB i hagen Tisdag förra veckan. Kollades av vet. i Fredags som konstaterade att hältan...
Svar
17
· Visningar
6 510
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka