Hovbensbrott vanligt i hagen?

F

flexa

En häst i mitt stall har brutit sitt hovben, detta skedde ute i hagen. Detta trots att vi bor ganska nära en storstad har tillgång till fina, stora, platta hagar året runt. Nu menar ägaren till hästen att man inte ska släppa ut sina hästar på för stora ytor när det är fruset, och att man absolut inte ska rida hästen ute när det är minusgrader.:confused:

Jag har aldrig hört talas om detta innan. Har haft hästar hela livet ute i stora vinterhagar och riit ut så ofta det gått på vintern.

Vad tror ni andra om detta?

Hur gör ni som bor ännu högre upp i landet än vi? Är det generellt så att att om man bor övre Gävle så rider man inte ut och hästen får stå i en box dygnet runt emllan nov-april???;)

Sv: Hovbensbrott vanligt i hagen?

Vi som bor högre upp har ju som regel snö större delen av tiden när det är minusgrader, då är det ju mjukt. Sen upplever jag ju att hästarna ofta tar det mer försiktigt när det är hårt och knöligt ute. Hovbensbrott kan dom nog lika gärna få när det är mjukt och varmt, räcker med ett mycket oturligt tramp på en sten tex....

Jag kan väl tycka att en liten vinterhage = mer knögglig och söndertrampad = större risk för skador pga knöggel.
En större hage håller ju bättre och är ofta ganska slät även på vintern.

Men om man har dem i andra hagar än paddockhagar så finns ju alltid risken att det ligger en sten på ett olägligt ställe... oavsett storlek på hage.

Har aldrig hört någon som inte tycker man kan rida när det är minus :p

vet att de kan få det genom att sparka på en sten lr liknande, men bara för att det är hårt... Nej det tror jag inte, skulle nog vara betydligt vanligare med hovbensfrakturer då...

Enligt min erfaranehet så är just brallningar i hagarna den främsta orsaken...för att inte säga den enda!

Jag syftade på att om man inte skulle kunna släppa ut hästarna när det var fruset ute...

Vi byter hagar nu när det frusit till vinterhagarna.
Då slipper vi knöggliga frusna hagar samt har dessa hagar inte använts sedan maj så hästarna har massor att plocka med och äta på.

har själv fått en skadad häst pga hård och knögglig hage. det är ju väldigt vanligt på vintern när det är fruset, men att man inte skulle kunna rida stämmer inte alls. vi kan ju fortfarande vara ute och och springa även om det är minus, men man får ta det försiktigt. det samma gäller hästar, men rider inte där det är vädigt ojämnt, och de känner ju själva att de får ta det försiktigt. men man bör akta sig för att rida ofta på hala ställen, en häst som spänner sig hela tiden då man rider är ju inte så lyckat

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 749
Senast: tuaphua
·
Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 573
Senast: Yrja
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 856
Senast: ameo
·
Hästhantering Behöver ventilera med hästfolk och hoppas på konstruktiva diskussioner. Köpte en häst förra sommaren (islandshäst) som har flyttat två...
Svar
8
· Visningar
2 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka