Hovarna ändrat form

Seabaz

Trådstartare
Jag bytte hovslagare för lite mer än 1 år sedan och med facit i handen nu så tycker jag hovarna har ändrat form från att ha varit mer åt det runda hållet till att nu blivit avlånga, om man bara tittar på formen.

Lite svårt att förklara för när hästen står på hovarna ser dom ut som vanligt men när man tar upp dom så tycker jag att dom är mer avlånga... Någon som hajar?

Hästen är inte perfekt från början och bakhovarna är mindre än framhovarna och med väldigt raka sidor på insidan och något utåttåad.

Jag tycker även i viss mån att hovkvaliteten blivit sämre och sämre tyvärr :(

Jag gillar min hovslagare och vill ju gärna prata med den om detta och se om den kan ändra något först. Men det är ju svårt när man inte själv kan.

Kan man gissa på något varför det utvecklats åt det här hållet? Jag har någon liten tanke om att hästen trångskos? Men svårt att säga då hästen har små hovar så jag tycker alla skor ser hemska ut på honom....

Just nu är han barforta men jag måste sko på så fort som möjligt för han är så öm i framhovarna nu. (Tog av skorna för en månad sedan och hästen har gått i hage sedan dess. Men nu när jag ska börja rida igen så går det inte pga ömhet)

Sv: Hovarna ändrat form

Om du nu trivs med din nuvarande hovslagare så tycker jag att du ska fråga honom om ändringen av hovarna.
Han kan säkert förklara det eller så kanske han får sej en tankeställare.
Jag brukar fråga min hovis om allt som rör hovarna för det är så jätteviktigt att dom är ok. För näst efter veterinären så är hovslagaren mycket viktig.

Min pålle har oxå dålig kvalite på sina hovar så jag ger henne Biotin, tycker att det hjälper.

Hovar som blir avlånga brukar vara kopplat till att de även har trånga trakter och dåliga strålar. Stämmer det på din?

Jag har goda erfarenheter av Flappskor på sådana hästar. Flappskor är nog det närmaste alternativet man kan komma till barfotagång men man slipper hovömma hästar. Själva Flappisen är en blekgul hård sula som spikas fast med hjälp av en metalltåsko i framdelen av hoven. Enligt någon SLU undersökning som jag läste häromdagen så breddas hoven mera med dem än vid vanlig skoning.
Flappar finns ju med 2 brodd på Flappen och så sätter man 4 på själva tåskon som är av metall.

mvh Eva

Jag förstår inte varför det skulle bero på hovis när du inte nämner alla andra faktorer som kan påverka både kvalite och övriga orsaker till förändringar i hovform. Att bakhovarna är mindre än framhovarna är mer en regel än undantag, att insidan även är rakare än utsidan är heller inte konstig (däremot så brukar inte insidan vara extremt rak) och att den är lite "toe oute" bak är helt naturligt och det ska du vara glad för. En häst som står i helt rak medial linje på bak eller ännu värre är innåttåad har garanterat problem med haslederna.

Förstår heller inte varför man plötsligt tar av skorna på den under en så kort tid,, främst inte under just denna årstid som generellt sett är den sämsta årstiden för just barfotagång.

När det gäller formen på hovarna är det ju jättesvårt att gissa utan att ha sett förändringen och utan att vara säker på vad du menar med avlånga. Det KAN vara att tårna får bli för långa, trakterna för höga och blir understuckna, men det finns nog ingen annan lösning än att fråga hovis är jag rädd. Om du inte har bilder?

Om hovkvaliteten blivit sämre har det nog inget i sig med hovis arbete att göra utan mera sannolikt att det har blivit någon förändring i foderstaten eller miljön i övrigt eller att hästen är eller har varit sjuk, t ex problem med magen. Kanske något så enkelt som mask, kanske att du har för mycket socker/stärkelse i foderstaten, kanske obalans i mineralerna. Om sjukdom är uteslutet, pröva göra en ordentligt beräknad foderstat med så mycket grovfoder och så lite kraftfoder som möjligt, och ta bort alla äpplen, morötter och andra godsaker som är söta.

Annars är barfotagång med hjälp av hovboots och bra verkning ett bra sätt att stärka hovarna, men nu när det är isigt och knöggligt ute är det nog inte den bästa säsongen att börja.

Tack för svar allihop och jag har fått lite att tänka på!

Varför jag tagit av skorna beror på att jag alltid gör det på vintern, eller i alla fall bakskorna och använder hovboots på bak när jag rider om det är isigt, annars utan.
Det här är första gången jag tog av även fram eftersom jag visste att jag inte skulle rida på länge och med den vintern vi haft fram till nu så har det varit underbart underlag! Det är först nu som snön smält och det blivit isigt och sedan sandats med smågrus = aj aj i fossingarna på hästen. Men i hagen går han ju bra och där är det inte fruset på samma sätt alls. Och i skogen går det att rida :)

Hästen går på en foderstat bestående av hösilage. Han får extra mineraler utblandade med lucern också, vi snackar ett par deciliter lucern och en näve mineraler.

Hästen som tråden handlar om har jag ägt i 12 år så jag vet ungefär hur han fungerar vid olika förhållanden och varför jag drar paralleller till hovslagaren är för att det var då allt började.
Hovslagaren innan fick hovarna väldigt runda och fina genom skoning. Tyvärr var jag tvungen att byta då han slutade sko pga sjukdom.

Men jag ska prata med den "nya" och fråga vad den tror och skulle föreslå. Det kan bara inte vara en tillfällighet det här... Jag ska försöka komma ihåg att ta bilder på hur de ser ut nu. Tyvärr har jag inga bilder från tidigare...

Jag upplever att om man tar för lite under tån så kan det upplevas som att hoven blir mer avlång. Prata med hovis om detta som sagt, upplever du något ridmässigt som ändrats iom ändrad hovform?

Kvalitet på hoven är nog tyvärr bara "hästens" fel, kan hända att något orsakar båda sakerna, typ att han gått upp/ner i vikt, ändrat träningen?

Långa tår, låga trakter kan bidra till de trånga trakterna som nån skrev om här ovan. En del hästar är skapta sådana, men på en del hästar är det ett oskick utan dess like men nertrampade kotor och uttänjda ligament.

Korta tår och vara rädd om trakten i den mån det går, det är i alla fall vad jag tror på. Det fungerar här men vägen dit har varit lång.

Ptr

Du har ju inte särskilt mycket socker/stärkelse i foderstaten och jag gissar att den är baserad på en analys av hösilaget? Om du har en sockerbov i foderstaten är det i så fall lusernet. Nästan all lusern på marknaden, t ex Krafft, har melass tillsatt för att det skall bli mer aptitligt för hästen. Ifall lusernet är nytt sedan tidigare och du använder en melassberikad sort kan du absolut ha anledningen till den försämrade hovkvaliteten där. Ifall du behöver lusernet för att foderstaten ska funka, kan du ju pröva med en melassfri sort. Det finns några få på marknaden.

Håller i övrigt med - vintern fram till för någon vecka sedan har varit utmärkt för barfotagång, utan is och med torr fin snö som är snäll mot hovarna och inte bildar snöstyltor.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 664
Senast: super
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 833
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 954
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Min häst blev på nyår sömstucken av en oerhört dålig hovslagare, efter att jag tvingat honom dra ut sömmen så vilade hästen i 1...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: Alva00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2