H

hasselby

Finns det någonting man kan göra för att få bättre hov kvalite? Det finns så himla mycket olika oljor pulver och prylar.. Finns det någonting som fungerar? Biotin fungerar det?? Och kan det vara bra för en häst hovar att stå i blöt lera en hel dag?

Sv: Hovar!!!

Rent generellt sett så finns det INGET som fungerar av det man stoppar i hästen. Det som funkar är bra grovfoder, bra hovvård/skoning och rörelse. Allt tjafs som biotin och annat tillskott är bara för att någon ska tjäna pengar i slutändan. Enligt forskning har ingen lyckats påvisa något positivt med alla dessa tillskott.
NAturligtvis är det inte bra att stå i lera en hel dag.

Något som iaf hjälpte min häst med värdelös hovkvalitet var linfröolja. Men sedan jag bytte hovslagare så har dom blivit ännu bättre!! Trots att det numera sitter skor på. Som sitter kvar! :bow:

Håller med vdb. en bra hovslagare, bra foder och rörelse, ordentlig daglig hovvård (regöring etc.)

Jag hade problem med en häst som tappade skor hela tiden, även fast jag hade en super hovslagare, hon gick i bra hagar. Det spelade helt enkelt ingen roll. Men så köpte jag, från inrådan på en stallkompis, Enzion hovtillskott, och under tiden hon har fått det så har hon inte tappat en ända sko, dock fick jag bryta upp en period med det för det var slut hos återförsäljare, upphållet varade ca 1 månad och givetsvis går hon och tappar sko, ca 1 vecka efter skoning. Har nu börjat med hovtillskottet igen och hitills har hon inte tappat en sko!

Även tjejen i stallet har gett det till sin ponny och både hon och hovslagaren säger att den hästen har riktigt bra hovar

Biotin i kombination med linfrö, säjer en del att det fungerar bättre än enbart biotin. Linfröets fett gör att hästen tar upp biotinets verksamma ämnen bättre.

Om hästen lider brist på biotin får den dåliga hovar, och om man ger tillskott av biotin då förbättras hovkvalitén, men en häst med dåliga hovar utan biotinbrist får ingen hjälp av biotintillskott.
Tillskott av kiselgur kan också förbättra hovarna. En foderförändring tar 6-18 månader att märka på hovkvaliteten.

Kiselgur :bow: :bow: billigt och super bra!!!!
Och linföolja och självklart bra hovvård och övrig utfodring

Och sen finns ju steel joint=Ultuna mineraltillskott, bra för leder o ledbrosk men fixar hovar också.

Min häst har haft usel hovkvalitet. Fullblod.. Har hittat vad som fungerar på honom i alla fall. Har numera fått tag på en riktigt skicklig hovslagare. Ger enzion- det fungerar. Har provat steel joint men det gav inget resultat trots flera års användning. Sprayar hovarna med kopparsulfat. Finns i färghandeln i pulverform- löses i vattten. Det håller bakterierna borta som annars kryper in i sömhål och luckrar upp hoven och gör hoven hårdare. Penslar med olja på sommaren då det är torrt. Står på spån som innehåller terpentiner som är bra för hoven. Undevik torv om hästens fötter är dåliga. Lycka till!

Tacck för alla råd! Jag har också ett fullblod.. Och det e ju inte så lätt att sköta deras hovar på något vis:smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)

Hästrelaterat

Tillbaka