L

lillen123

Jag vill veta hur ni har era hästar o vad ny tycker är bäst o varför!

har ni skodd elr oskodd? varför skodd?? varför oskodd? vad tycker ni är bäst?:bow:
 
Sv: Hovar

Medryttarhästen är skodd runt om för att hennes hovar aldrig skulle hålla om hon gick barfota.
Hon tränas regelbundet och står på stall med ungefär 10-12 timmars hagvistelse om dagen.
 
Sv: Hovar

jo så tyckerjag med min hästs hovar skulle inte hålla men nu skrev jag det någon annan stans och fik kritik!:( den tjejen sa att jag inte kunde något om hovar och att en hästs hovar ska hålla utan skor annars äre fel på hästen! men min häst äre inge fel på! men men någon mer som tycker något:confused:
 
Sv: Hovar

Min ponny har skor runt om för hon är fruktansvärt känslig i sina fötter.Tappar hon en sko kan hon knappt (enligt henne själv) gå. :smirk:

Nej men ärligt så har hon känsliga och ganska svåra hovar, det blir ofta komplikationer efter skoningar, tunna hovväggar och så där... menmen...
 
Sv: Hovar

Min häst är skodd runtom, hon är extremt ömfotad och behöver inte mycket mer än en timme för att trampa sönder en hov om hon tappat en sko eller så...
 
Sv: Hovar

Allt är upp till individen. Vissa hästar kan gå utan och vissa inte.

Jag har min unghäst oskodd och hennes fötter är som kryptonit, ett rent helvete och verka enligt hovis. Min äldsta häst är skodd. Utan skor ömmar hon hysteriskt och går knappt.
Min ena islänning är oskodd men skulle nog behöva skor fram då han ömmar ibland. Min andra islänning har skor annars vågar han inte ta i.
 
Sv: Hovar

Verkar väldigt konstigt. Finns många hästar som inte kan gå utan skor. Visst borde väl alla hästar kunna gå utan skor i hagen/på sommarbete, men om de tränas på blandade underlag så är väl skor ändå nästan ett måste för att fötterna ska hålla på hästarna. Med det sagt säger jag inte att alla hästar ska vara skodda, vi har många i vårt stall som går oskodda och det fungerar fint.
 
Sv: Hovar

MercedesBenz skrev:
Allt är upp till individen. Vissa hästar kan gå utan och vissa inte.

Jag har min unghäst oskodd och hennes fötter är som kryptonit, ett rent helvete och verka enligt hovis. Min äldsta häst är skodd. Utan skor ömmar hon hysteriskt och går knappt.
Min ena islänning är oskodd men skulle nog behöva skor fram då han ömmar ibland. Min andra islänning har skor annars vågar han inte ta i.


Väldigt bra förklaring. *tummen upp*
 
Sv: Hovar

Min går barfota rids på blandat underlag,grus,sten,skog,äng,asfalt....
funkar hur bra som helst då han har superbra hovkvalite och sliter jämt.
han skos endast vintertid då det är som mest is (för att jag inte vill ställa av honom)

mvh Arabizar
 
Sv: Hovar

Har min häst oskodd runt om och han verkas enligt strassermetoden. jag är supernöjd med verkningen och hans hovar har verkligen blivit jättefina sen jag tog av skorna på honom för ett år sedan. visst ömmar han aningen på grusvägar men ska köpa boots till honom nu för skor vill ja ginte ha på igen.

Min åsikt är att ha hästen barfota är det mest naturliga för hästen. De får bättre hovkvalitet samt bättre blodcirkulation i hov och ben. En häst som rör sig så lite som våra hobbyhästar gör behöver egentligen itne ha skor. Dessa hämmar endast hovtillväxten.
 
Sv: Hovar

Beppo skrev:
visst ömmar han aningen på grusvägar men ska köpa boots till honom nu för skor vill ja ginte ha på igen.

Måste bara få fråga, vad hjälper boots om han ömmar?

*Bättre frågvis och verka dum än att förbli okunnig*
 
Sv: Hovar

Då får ju inte sulan samma kontakt med marken utan skyddas ju... Boots är ju en slags gympasko :D
 
Sv: Hovar

min häst är skodd runt om eftersom att hennes hovar är så pass sköra.
Sen måste hon ha broddar när det är såhär isigt, och det går ju inte utan skor. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 561
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp