Hovar.....

B

blissare

Hej. vet inte riktigt vad jag skall göra....har en pojke
på nyss fyllda 7..kanongo...jag har problem med hans hovar,han har blivit för hårt verkad,haft inflammationer o dyl,men det har rättat till sej,problemet är att han har fått tunna och ömma sulor,kan absolut inte gå utan skor så nu har han fått hela gummisulor på,har ni något tips???han får hoof aid och vitaminer o mineraler... :confused: :confused:

Sv: Hovar.....

Prova med Kiselgur. Det gör dem kanske inte mindre ömma men de växer betydligt mer i hornet. En av hästarna på gården brukade hovis få raspa lite grann o sen spika de nya skorna i samma sömhål som sist men efter två mån. med Kiselgur kunde han ta nästan en cm. vid den verkningen. :)

Tack för tipset-jag skall pröva med det-tar tacksamt emot alla tips. :idea:

Alltså, hur länge har det gått sedan han vart för hårt verkad och du fick ordning på inflammationerna?
Kiselgur och andra hovtillskott är säkert bra, särskilt om han måste bygga mycket nytt horn snabbt. Kvalitéförändringar kommer du dock inte se förrän det nya hornet är nere, men det är väl kanske inte det som är problemet.

Ömmar han även med gummisulorna? Om han rör sig bra nu så är det bästa tipset för att läka snabbt att han får röra sig. Det får ju hovarna att växa snabbare :)
Så ut med er på promenad så fort som han är bekväm. Går det att rida så är väl det bra också.
Men sedan tar det tid att få en bra sula. Eftersom han måste ha gummisula för att gå bekvämt nu så kommer inte sulan att få den stimulans den egentligen behöver för att kunna gå utan, men ni får ju ta det stegvis! Kanske det går att ta en tunnare sula till nästa verkning eller om ni vågar så kanske ni kan köra utan om det är mjukt i backen.
Alternativt kanske man kan testa att köra med hippogrip vid nästa skoning.
De skyddar ju sulan samtidigt som de tillåter en mer naturlig hovmekanism vilket kommer att göra att hoven växer snabbare och bättre. Dock måste du då sko om oftare, men det kan du säkert diskutera med din hovslagare! :)
Alla hovslagare skor inte med hippogrip heller, för det är ju lite annorlunda mot vanliga skor. Men du får väl höra!

Så mina två råd är att du ser till att hästen rör på sig så mycket som ni bara förmår och att du sedan diskuterar med din hovslagare om vad ni skall göra nästa omskoning!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 211
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har nu haft 4 hovbölder på mindre än 3 månader. Har tidigare haft mycket fina och "normala" hovar men dock ömmat vid tappskor...
Svar
6
· Visningar
2 636
Senast: lewellyn
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 411
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka