Hovar som växer som ogräs

C

Choklad

hur ofta skor ni era hästar på ett ungefär, jag vet inte vad som har hänt med våra det växer mer och mer oavsett om det är vinter eller sommar (ännu väre på sommaren), nu har det gått 4 veckor sedan skoning, hovslagare kommer på fredag för de har växt helt otroligt.

Jag blir ruinerad :crazy: :cry:
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Var glad att de växer bra.
Det är som med allting annat- växer under den ljusa årstiden.

Om hästen går på bete dygnet runt så blir det större belastning på sömmarna o det blir då vanligar med tappskor.
Man behöver oxå av den anledningen sko om oftare.
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Jo heller hovar som växer än att det inte finns något att spika i men det kan välvara någon måtta på det, så som de har växt så hade det inte gjort något om vi redan skott om efter tre veckor, men DET har inte matte råd med.
Tappskor har vi varit förskonade med hittills iallafall.
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

på sommaren brukar jag i alla fall ha kortare tid på alla hästarna. MAX 6 veckor och det är på dagen max! På vintern går de gärna 7-8 veckor.
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Ja, samma här... Efter fem veckor såg de dock normala ut, men vecka sex gick det hur snabbt som helst och skorna blev lösa en efter en. Skodde igår och får ringa hovis om fem-sex veckor igen om hovarna ska hålla.

Vi ska ge biotion för att få upp hennes hovkvalitet, så det kommer väl skjuta på ännu mer .
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Förra sommaren skoddes min var 5:e vecka, rackarns vad dom växte! Gissar att det kommer bli samma intervall denna sommar.
Iofs ingen jätteskillnad så, eftersom hon i normala fall skos var 6.e vecka. Men då inte för att hovarna växt i raketfart, utan det är då som skorna börjar ryka, och tappskor är inte bra att få på min pålla eftersom hovarna går sönder så mkt:crazy:
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Jag har även erfarenhet av att dom växer mer av E-vitamin.Gav det förut till mina hästar, sen slutade jag för att testa hur mkt resultat det gav på muskler mm. och då behövde jag inte sko lika ofta som när dom fick E-vitamin!Det kanske är därför hovarna alltid växer mer på sommaren, att dom får i sig mer vitaminer av allt gräs mm. sen tror jag att det kan bero lite på att dom rör sig oftast mer på sommaren än på vintern med, och får då bättre genomströmmning i hoven och därmed växer den mer???
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Hovar med fång växer också fortare och mer. Jag vill inte pissa på någons parad men det kan vara bra och kolla när hovarna far iväg att det inte föreligger något annat.
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Är inte en normal skoperiod 4-6 veckor?
Fråga hovs vad han tror?

Jag hade dålig ekonomi för nått år sen o lät hästarna därför gå barfota med Easyboots vid körning/ridning.
Men sen upptäckte jag att det funkade mkt bra att ha dom barfota iaf :D

Den nyfikna grannen förstod ju;
-jaha, ja det kostar ju att sko.
Men inte när jag fortsatte att ha dom barfota :D
-Men som du jobbar så har väl råd att sko alla hästarna?! (de som går som sällskap har jag alltid låtit gå barfota) :D

Fång gör faktiskt så att hoven växer fortare/felaktigt men då tror jag man borde ha märkt att hästen rör sig stelt, för att sen bli öm spec i fram. Hovs borde ha sett det i sånt fall...

/L
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

6-8 veckor är mer normalperiod på skoning för de flesta hästar.

Easyboots och barfota, nej tack det är inget för mig och mina hästar.

Kenneth: Nej jag tror inte på fång, det kännslite otroligt att alla hästar på en gång skulle fått det, ingen visar några som helst "fång tecken".
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Min pålle (kbltravare) går 10-12 veckor på vintern, 10 veckor på sommaren. Växer NADA, har alltid gjort det, även som liten.
Nu har jag bytt till en bättre hovis:love: , så nu går han 6 veckor i stället.
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

va glad att dom växer som ogräs har en med problem hovar som växer så långsamt får snart gråa hår..

men iaf märren och unghästen skos ca var 4 vecka nu på sommaren och på vinter ca var 6:e vecka, valacken skos ja ca var 6:e vecka då brukar han börja tappa skor :crazy: men han skulle behöva gå ca 8 veckor.
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Jag skor min var 5:e vecka året runt pga att han har strålbenshälta och det är viktigt att tån är kort. Han har dessutom specialskor fram (eggbar) men vanliga bak. Inte direkt bra för plånboken men bra för hästen ...
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

AnnikaH skrev:
Jag skor min var 5:e vecka året runt pga att han har strålbenshälta och det är viktigt att tån är kort. Han har dessutom specialskor fram (eggbar) men vanliga bak. Inte direkt bra för plånboken men bra för hästen ...
Varför skos han då inte med öppen tå?
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Ja du, det kan förmodligen bara min veterinär och hovslagare svara på. Eggbar är det man rekommenderade för ett år sedan då strålbenshältan upptäcktes.
Är det vanligt att man skor med öppen tå på hästar med dessa problem?
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

axel,
vore jättetacksam om du upplyste mig om varför öppen tå är bra till hästar med den typen av problem som min har?
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Min gamling har oxå strålbenshälta hf sedan sommaren 2001.
Funkar bra med ringskor+ tjock sula (den vita, hårda) båda fram, vanliga i bak. Nu är han mest pensionär, men rids 2-3 gg/veckan, enbart skritt, tömkörs oxå i skritt, bara korta turer. Annars tar vi promenader i skogen.
Är eggbar samma sak som ringskor?
Först hade han bara en ringskor som var tåriktad med sidokappor på hf, vanlig sko vf och bak. Enligt Ultunas direktiv.
Sen tyckte MK att han skulle ha ringskor+sula båda fram, sommaren 2002.
Han funkar bättre MED sulor, än utan. Blir "ömfotad" och halt utan. Har alltid "fyllning" mellan sko och sula, antingen SoulPack eller som nu silikon, som stötdämpning och minska risken för strålröta.
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Eggbar skon går länge ut bakom ballarna än vad ringskon gör och avlastar strålbenet ännu mer. De är lättare att trampa av med bakhovarna men några sådana problem har vi inte haft. Min kanske skulle behöva sulor också men vi får se vad veterinär och hovslagare på kliniken säger. Jag ska dit med pållen om ca 2 veckor. Jag har också bara motionerat min i skritt ett par dagar i veckan och lite promenader, men just nu verkar han ofräsch så han går bara i hagen. Han hade ganska stora förändringar på strålbenen bf i fjol när det upptäcktes, så jag befarar det värsta ...
Jätteskönt att din verkar må bra och att ni hittat något som fungerar!
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Vi har visserligen inte våra hästar skodda, men vi verkar dom med 10-12 veckors intervall. Det kan låta mycket, men dom har inte direkt superlånga hovar efter den tiden heller.
Dom nöter väl lagom bra på hovarna antar jag.
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Ibland är han stapplig och småhalt, har ju en kronisk hälta hf i trav (ca ½ grad). Är bättre denna årstid när det är varmt och skönt. Precis som jag, är reumatiker.:(
Han gillar ej hårt och/eller stenigt underlag, men det har han aldrig gillat. Nedförsbackar som är branta gillar han inte heller så dem försöker vi undvika så gott det går. Hoppar av och leder honom nerför då.
Har ej haft så många tappskor sen han fick sina ringisar, var tappskokung förut!:o
Nu har han bara en tappsko om året (peppar, peppar, ta i trä). Men givitvis alltid fram där han har sina ringisar och alltid 2 dagar INNAN hovis ska komma.
Hoppas att din pålle blir bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 583
Senast: super
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 562
Senast: Dessie2010
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 653
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp