Hovar som växer som ogräs

Sv: Hovar som växer som ogräs

Jag får sko ofta för att skorna slits ut på sommaren.:o
Dom blir tunna som rakblad efter mycke ridandes.

Nu kommer hovslagaren idag och då ska hon ha 4 brodd i varje hov för att skorna ska hålla mer än 3-4 veckor.

Den andra hästen hade behövt hovar som växer snabbare för kvaliten är inte så bra så det hade varit kanonbra om dom växte snabbt och det fanns någonting att spika i.
:crazy:
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

[

Nu kommer hovslagaren idag och då ska hon ha 4 brodd i varje hov för att skorna ska hålla mer än 3-4 veckor.
NEj nej!

Be att få skor med svets eller tjockare skor 10 mm.
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Svets har jag redan testat.
Hjälpte inte mycke. :(
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Vad har du för häst?

Ta 10 mm med svets då.
Du kan även ha svets på sidorna vid trakten.
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

En Tori (stor och tung)

Genom åren har jag testat ALLT! Tjocka skor, svetsat, låga brodd mm mm.
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Vad rider du på för underlag? Jag har själv funderat på att lägga på svets, då jag är så evinerligt trött all j... a asfalt. Vet inte om det är annan asfalt eller sämre skor nu för tiden. Men min häst halkar som Bambi på hal is. Både hästen och jag blir spända. Och tyvärr så asfalteras det ju näst intill ända ut på åkrarna nu för tiden...
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Mest på grusväg och stigar i skogen, traktorvägar mm.

Vi har knappast någon asfalt här så det blir bara korta sträckor och sällan som hon går på asfalt.

Vi har fantastiska ridvägar så man kan utan vidare rida en heldagstur utan att se skymten av en endaste asfaltsfläck. :love:
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

axel skrev:
Grus sliter mer än asfalt.
Du får leta efter stålskor;)

Eller leta upp mer asfalt! :rofl:

Jag är bara lite nyfiken på varför du är mot brodd?
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

När du har brodd på så blir det tvärstopp i varje steg- inget glidmoment- stor skaderisk för lederna o musklerna.
 
Sv: Hovar som växer som ogräs

Ja det har du ju helt rätt i.

Jag ska ta mej ett snack med hovslagaren om hur vi ska göra.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 583
Senast: super
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 562
Senast: Dessie2010
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 653
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp