hovar som växer långsamt

F

fjandus

inte mkt kvar att spika i... pållans hovar växer långsamt och sen i sommras när hon hos förra ägaren inte fick på sig ngn sko har hovarna trasas sönder. Vad gör ni med era hästar? fungerar biotin, eller är det bara bluff? tycker sömmarna sitter sämre nu med snösulor i. trist när hovväggen går sönder, när hon tappar sko blir hon mkt öm, tror den är verkad så nära kötthoven. Hovslagaren är bra, men jag funderar på om jag som ägare kan hjälpa henne? har ni några råd,eller erfarenheter?

Sv: hovar som växer långsamt

Hej. Kolla över foderstaten så att hon verkligen får i sig allt hon behöver. Annars är det ju alltid bra med cirkulation för hovarna, motionera hästen mycket! Du kanske även kan ha hästen barfota en period över sommaren sen, det är ju visserligen långt kvar dit men det brukar vara bra för hovarna. :)

De växer ofta långsammare på vintern. Idéen med biotin tycker jag låter bra! Har själv testat det till ett fullblod med dåliga hovar. Egentligen använde jag det för kort tid för att kunna säga något, men jag tyckte det hjälpte lite!

såg ngt annat idag, en bit ner på hoven, nedanför kronranden, växer hoven som en utbuktning för att sedan bli jämn igen. svårt att förklara men tänk att du lägger ett skosnöre utanpå hoven. har ni sett ngt liknande?

det du beskriver låter som en "foderrand" så kan det bli när man byter foder/lev. inget farligt utan det försvinner när det växt ner.

vi ger kiselgur för hovtillväxten, tycker det gör viss skillnad. biotin gav vänninan sin pålle i flera år utan att se/märka någon skillnad vare sig innan/under eller efter tillskottet. en annan vännina märkte stor skillnad, så det är nog olika från individ till individ. har även gett alger för några år sedan pga. andra saker och då reagerade hovslagaren :D en av hästarna växte så det "knakade" i hovarna helt plötsligt samt fick bättre hovkvalite.

ofta gick bitar av när hon fick tappskor eller trampade fel så det periodvis inte fanns tillräckligt att spika i. för att "skona" hoven yttligare gick hon med lätta travskor samt dom minsta sömmen och lägre sömtag för då tog inte sömmen sönder hoven lika mkt. det gick inte av så stora bitar.

det du kan göra som är effektivt är att massera kronranden med linement en gång om dan. det stimmulerar till bättre hovtillväxt.

Läste i en bok (tror det var Monty Roberts ena bok) att kotring stimulerar blodcirkulationen till hoven och främjar tillväxten av hoven.

Hade hand om en häst för ett par år sedan som hade dåliga fötter + att dom växte dåligt. Hade Cornucresine på kronranden varje dag och upplevde att hovarna växte bättre av detta.

Min ena häst har väldigt dålig hovkvalitet som lätt trasas sönder, fläks upp och hon är väldigt ömfotad. På henne är Biotin en förutsättning för att vi inte ska ha ett helvete med hovarna! Jag kör med Equistros Biotin, jag vet inte om det är olika kvalitet/substanser i de olika märkena med eftersom det funkar och jag inte vågar riskera att hon blir dålig i hovarna igen så vågar jag inte byta till något billigare märke.
Det tar ungefär ett halvår innan man kan märka någon ordentlig skillnad då hela hoven måste växa ut, dvs biotinet reparerar inte den hov som redan finns. Jag prövade att ta bort biotinet efter att jag hade kört med det i ett år första gången då någon påstod att den nya hovkvaliten kunde blibehållas, men efter 10 tappskor på 14 dagar följande sommar och helt söndertrasade hovar så insåg jag att det bara var att sätta igång med det igen. Hon har nu haft biotin i 4-5 år, och nu kan hon gå barfota utan att hovarna fläks mer än lite i kanterna (går enbart som avelssto). Innan vi tog av dojjorna så hade hon heller inga tappskor!

Sen så vet jag hästar som Biotin inte alls verkar fungera för så det är nog individuellt. En annan tjej i stallet kör med kiselgur och hon verkar nöjd, men den hästen vet jag inte hur den skulle se ut utan för den hade behovet enl. förra ägarne när hon köpte den.

Mvh Maria

kiselgur i samband med B-vitamin vet jag folk som använder och är mycket nöjda..

Det är så klart att kolla alla omständigheter, underlag, foderstat m.m.
Biotin rekomenderas av vet. och om det inte hjälper kan vet. skriva ut ett starkare medel.(detta sa en vet. till mig)
Min pappas gamla fjording hade stora problem med hovarna (det gick inte få på skor alls för det fanns inget att fästa i). Men det löste vi genom att spaya dagligen hela hovarna I förstahjälpen spray (finns t.ex. på börjes). Hennes hovar är helt bra idag och hon rids och körs utan problem, hovslagaren blev chokad över det goda resultatet. Hon har riktigt fina hovar för sina 20 år.
Det funkade för oss, det är ju kanske värt ett försök i allafall.
lycka till:)

ett fodertillskott för hovar päls och hud. finns lite överallt och är ganska billigt, priset varierar lite beroende på var man köper det. vi köper antingen på eko hallen (billigast här, drygt 100 kr för stora hinken. 1 kg. räcker någon mån.) eller på granngården.

Hovarna växer mindre på vintern då det inte är lika mycket ljus. Dessutom så har det ju varit rätt blött i år och det gör ju inte saken bättre.

Snösulorna gör att skorna inte sitter lika bra, likadant med vanliga sulor.

Som det redan skrivits om så tycker jag Kiselgur är bra. Använder det på mina hästar och ingen av dem har särskilt bra hovar. Hovis märker dock skillnad till det positiva då jag ger kiselgur.

mina hästars hovar växer bra året om. se till att ha en bra foderstat med ordentligt näring och mineraler så ska inte hovtillväxten vara ett problem!

du kan massera kronranden för att öka cirkulationen!

*KL*

Det enda jag sett resultat på i tillskottsväg är D & H seaweed & rosehip, de har döpt om den nu till något annat som jag inte minns. Är en örtblandning, och har på samtliga hästar jag provat, och majoriteten av de jag rek den åt gett klart ökad fart på horntillväxten. Har för skojs skull provat på hästar utan problem med, och de började växa som ogräs med.

Biotin fungerar OM hästens dålig hovkvalitet beror på brist på biotin. Vilket inte är så vanligt. Annars fungerar den inte.

Fblherren här stod på biotin när jag köpte honom, jag har inte gett sen jag köpte och det syns ingen neg effekt. Han har fått S&R sen jag köpte honom och hovarna växer som ogräs, och efter ca två månader slutade han *ta i trä* kasta tappskor omkring sig högt och lågt, vilket kanske är en slump eller kanske beror på bättre horntillväxt. Jag har kortat intervallet på honom med (iom att han växer så ordentligt).

Camix har den, och hippok9. Googla för hemsidesadress. Camix har den inte synlig på hemsidan men har den om man mailar.

Om din häst tar av sig framskorna och därför sliter snabbt så skulle jag råda en tå sko. Blir den lätt ömfotad skulle jag även lägga på en flapp.
Sen kan oftare hovvård hjälpa. Då pratar vi om 3-5 veckors mellanrum. Det blir dyrt.
gulan

Fodertillskott i all ära, men se till att hästen får använda sina "fötter" också. Har märkt på mitt fullblod (som har dåliga hovar) att det är viktigt att man håller igång hästen, rörelse stimulerar hovarna. Det blir ju tyvärr lätt en ond cirkel med trasiga ömma hovar o mindre rörelse. Sen min häst fick börja gå på lösdrift är hovarna bättre än någonsin!:)

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 473
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 939
Senast: Centaur
·
Hästvård Jag har en ny häst som är extra känslig om hovarna enligt förra ägaren. Har haft tapp sko vid mig o då har han svullnat upp fort o...
2
Svar
32
· Visningar
5 566
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka