hovar som växer långsamt

Sv: hovar som växer långsamt

Jag kan tippsa om att ta av tån, detta hjälper trakten att komma upp lite. Har själv haft mycket problem med min häst. Vi tog av tån ordentligt i september, häromveckan tappa on en sko och gick utan några dagar UTAN att den gick sönder:)

Min tjej har haft stora plaffor till hovar som alltid gick sönder, jämt. Är i dag mycket bättre. Och vi har bara tagit av tån(skos med sula)

Sv: hovar som växer långsamt

Fodertillskott i all ära, men se till att hästen får använda sina "fötter" också. Har märkt på mitt fullblod (som har dåliga hovar) att det är viktigt att man håller igång hästen, rörelse stimulerar hovarna. Det blir ju tyvärr lätt en ond cirkel med trasiga ömma hovar o mindre rörelse. Sen min häst fick börja gå på lösdrift är hovarna bättre än någonsin!:)

Att låta dem gå barfota en period stärker hovarna också :) Min nordsvensk som har rätt dåliga med skor har nu fått gått barfota och hovarna är jättestarka för att vara honom. Dom flisar sig aldrig längre trots underlag.
Men såklart kan det vara svårt att låta hästen gå barfota under en tävlingsperiod.
Men håller med dig om att användning stimulerar hovarna :)

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 473
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 939
Senast: Centaur
·
Hästvård Jag har en ny häst som är extra känslig om hovarna enligt förra ägaren. Har haft tapp sko vid mig o då har han svullnat upp fort o...
2
Svar
32
· Visningar
5 566
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka