Hovar som bara faller sönder

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sofie_m_a
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 892
Sv: Hovar som bara faller sönder

Att hovarna blir sämre av att hästarna rör sig mycket tror jag inte ett dugg på. Det finns inget som stimulerar hoven så bra som just mycket rörelse
Det är inte så, utan att nitningen på sömmen går upp av allt stampande o då kommer skon i rörelse.

Trodde det var hovkvaliteten som det syftades på.

Går sömmen upp så har antingen hovarna växt, vilket de gör ganska mycket under sommaren ju, eller så får hovis vara lite noggrannare med nitklingan helt enkelt. Blöt, sugande lera i hagen är väl också en bidragande orsak, men nitningen ska inte gå upp av vanlig rörelse i hagen inom en normal skoperiod, även om de är ute dygnet runt eller ej.

Senast ändrad av en moderator:

Vad gör hästarna som de inte gör resten av året?
Stampar för flugor o broms.

Bara om nitarna är infällda i hoven uppstår det i mindre omfattning.

Själv vill jag inte ha det så. OM hästen tar av sig skon följer halva hoven med:eek:

Ja det är ju en smaksak, men då får man räkna med tappskor också :). Har nog haft tur, men mina hästar nitas ordentligt, skorna sitter som berg och när de klivit av sig någon enstaka så har hoven ändå varit hel. Bra hovkvalitet kanske? :p

Åter till ursprungsfrågan: vad är det som gör att hovkvaliteten blir sämre på sommaren då om det inte beror på för lite raspande och/eller uttorkning?

nu drog han av sig fjärde skon på tre veckor var av tre gånger har vart samma hov och de på en och en halv vecka.

Kan ju var värt att kolla hästens rörelsemönster överhuvudtaget! Har den kanske nån låsning som gör att den trampar av sig skon??

Att hovarna blir torra.
fanns inte ens dagg på mer än en månad.

Har haft problem med vår gammla häst, kom oskodd då fd fodervärden påstod att skona trillade av var 14 de dag.
Fanns knappt något att sömma skon i när hon kom till oss, dubbel dos av BIOTIN (1 burken) och en hovslagare som var lika envis som en skärgris. Välnitade sömmar och regelbunden skoning.
Att använda tjära kan vara bra på BLÖTA hovar, men om hoven är torr och går sönder pga det så använder vi olja på hoven, vanlig vegetabilisk el min hovis egna hovfett, helt super gjort efter eget patent och finns endast att handla hos honom

Liknande trådar

Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat... 2
Svar
28
· Visningar
3 026
Senast: Dopy
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet... 2
Svar
22
· Visningar
3 543
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 987
Senast: Centaur
·
Hästvård I september 2013 köpte jag en hopphäst på 6år. Sedan dess har skorna bara suttit kvar mellan två skoperioder. Mellan alla andra... 2
Svar
22
· Visningar
5 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka