Hovar, låga laner och tillväxt!?

M

MissHoax

Hej!
Jag har nyligen skott mitt Engelska fullblod för första gången. Hovslagaren verkade kunnig och duktig och sa att hon hade väldigt låga laner, speciellt bak, och att det möjligtvis inte är så bra. När han verkade henne lät han därför områdena kring lanerna vara ganska orörda och satte skor som täckte lanerna för att skydda dem mot förslitning. Jag kan också tillägga att hennes hovar växer utåt och framåt istället för neråt, och att hovslagaren kortade av tån något.
Jag undrar om någon stött på detta problem tidigare och om det orsakat några större problem hos hästen då?
Jag undrar också om man på något vis kan främja hovtillväxten för att kanske kunna motverka problemet?

Tacksam för svar,
MissHoax

Sv: Hovar, låga laner och tillväxt!?

Laner har hästen i mun, vad jag vet; du kanske menade trakter? :confused:
I sådana fall kan du söka på forumet med tex. "understrukna trakter", så borde du få ganska mycket information. Det är ett vanligt problem som en skicklig hovslagare i vissa fall kan korrigera, själv vet jag inte hur mycket du kan göra åt det.

Oj ja haha där blev det fel. Menade självklart trakter, som du sa, måste varit lite virrig när jag skrev;)
Hm, ja min hovslagare sa att det inte var jättemycket att göra åt saken. Men jag tycker jag har hört om något som skulle va främjande för hovens tillväxt, vilket kanske skulle kunna hjälpa. Men kommer dock inte ihåg i vilket sammanhang eller vad det var!

Biotin säjs ju hjälpa hovarna men effekt efter ett halvår först. Fast jag tror det mer är hovkvalitén som ska bli bättre, inte tillväxten.

En bra hovlsagare är guld värd!

Det där beror på att den inte står i full balans på sina hovar- i bakvikt för att trakterna är för låga eller o kanske även för att den genetiskt är lite plattfotad.

Det går att ordna men det kräver tid o en jättebra hovis som kan sin sak.

Korta intervall o att hoven "hålls ihop" är en förutsättning.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 492
Senast: Mitra
·
Hästvård För nåra veckor sedan märkte vi att min valack var halt. Han va 1 grads halt utan böjprov på vänster fram och ½ grad på höger fram...
Svar
2
· Visningar
2 596
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 287
Senast: Miss
·
  • Låst
Hästvård Kan man få lite hjälp? Två-åringen verkas med 4-veckors intervall, pga tidigare miss-skötta hovar, verkas lite men ofta.. Hade...
2
Svar
20
· Visningar
3 912
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka