Hovar... BLIR TOKIG!

Sv: Hovar... BLIR TOKIG!

Kiselgur ger hårdare hovar utan tvekan och ganska snabbt. billigt och inga konstigheter.

Har samma problem med mitt fullblod! Måste dock säga att det hjälper med bioton i längden. Ger dubbel dos av "Hoof Aid" Biotin. Hovis säger att det hjälper att smörja in rena hovar med olivolja. Försök hålla hovarna rena och kratsa noga runt strålen. Bra kraftfoder ska också hjälpa, i längden. Kom ihåg att det tar tid!!! Fick ett bakslag för några veckor sedan då min häst knappt gick att sko, tappskor, öm mm. Det är säkert det sista av det skruttiga på hoven som kommit ner. Hoppas på bättre kvalitet på det som växer ut nu. Det tar ju trots allt minst ett år för en hov att växa ut helt ny uppifrån och ner!

Vårt fullblod hade problem med hovarna när vi fick honom, tappskor o trasiga hovar, ömfotad, sömstick o allt möjligt med hovarna hela tiden, var alltid nåt mellan varje hovslagarbesök (6-7 veckor emellan). Har nu bytt hovslagare, stall och ger honom Enzion, vet inte om det är Enzionen som hjälpt eller om det är hovslagaren eller kanske alltihopa men nu har han inte haft en tappsko sen i augusti när vi flyttade honom och fick allt nytt, inga problem med hovarna alls på 7-8 månader :banana:Eftersom det funkar så bra nu så törs vi inte sluta med Enzion fast det är dyrt, smörjer även hovarna/kronranden med Rapsolja några gånger i veckan sköljer även av ben/hovar så ofta vi kan när det är lerigt i hagen, han står på bädd o torvmix.

Jag smörjer min häst som inte får tappskor men att hovarna spricker med Tuff-Stuff. Och det har hjälpt och hovarna har blivit bättre, smörjer ungefär 1 gång i veckan.

Jag säger oxå Kiselgur!!!! Ang. kalcium så är ju det viktiga att det är rätt balans mellan fosfor och kalcium. Ibland behöver man tillsätta kalcium, ibland fosfor. Det beror på hur fodersammansättningen ser ut. Då bildar hästen själv B-vitamin. Det är dock inte tillräckligt för mina hästar, de behöver kiselgur oxå.

jag ger min häst oxå kiselgur. detta visade ett snabbt resultat o hovslagarn e nöjd. han har vuxit en skostrl efter att jag började emd detta. Han hade trasiga, porösa hovar innan dess.

STEEL JOINT Strålande bra...tar några månader innan man ser resuktat men det tar ju tid med allt så.
Det som gjort att min häst som hade taskiga hovar har fått bättre är nog även att han går på lösdrift vilket gör att han rör på sig och blodcirkulationen ökat.
Inte en enda spricka på mkt länge nu:) förut tappade han skor och hade sprockor och hovbölder hela tiden.

Men Steel joint kan jag rekomendera.....

KL:

Min ena häst har tunna sulor, är det någon som har ett tips på hur man kan få dom tjockare?

Hej!
Jag verkar en aningen själv o man kan om hästen har platta hovar o tunn sula, verka lite o ofta runt stålen så den blir djupare o få hoven o bli tjockare.. o låta den gå mycke så blodcirkulationen ökar o vänja hästen precis som oss när vi går på hårt underlag, man kan alltså vänja hoven o gå på sten o sådant.. det tar tid, men det går... inga under finns som tyvärr..

Alla hästar jag har haft har haft dåliga växt i hovarna. Jag fick tipps från min tränare att pröva Green Hoof och det funkar super. Har verkligen gjort skillnad på min hästs hovar :D

Prova kiselgur. Finns på granngården Billigt och bra. Ger mina ponnyer detta med bra resultat. Hovsl. tispade om detta. Använde Steel Joint innan men var inte så nöjd med det.

Jag har ett fullblod som jag ägt snart 1 år när hon kom så hade hon klassiska fullblods hovar, torra sprukna, platta osv ingen vacker syn alls. Jag byte foderstat till hästarna bytte Kraft mot Hippo sen dess så är den kanon fina hårda, spricker aldrig, växer som attan lite för mycket ibland, nu på sommaren kommer hon nog att behöva skos var 6:e vecka om inte oftare pga att det växer så himmla mycket men hon tappar ändå inga skor utan dom sitter tror hon har tappat 2 skor under hela hösten å vintern.
Jag ger bara Hippo, korn och betfor till henne superfin i hullet oxå.

Liknande trådar

N
Hästvård Har haft min häst i 8 år och har alltid haft mer eller mindre hovbekymmer. Men nu när hon börjar komma upp i "mogen" ålder (16 år)...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 987
Senast: vdb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar